Skip to main content

Mijn vraag is : wat zijn redenen om geen zelfmoord te plegen en waarom?

Hi,

Redenen zijn bijv.: als je mensen hebt die om jouw geven en mensen waar jij om geeft. Verder omdat je nog een toekomst te wachten staat met allemaal mooie dingen. Als je het even niet ziet zitten dan zal ik er over gaan praten (tuurlijk ben ik niet jou maar probeer maar). Goed als je dat probeert, vooral met iemand die je goed kent en waar je mee kunt praten over dit onderwerp. 
Veel sterkte nog

groetjes


Oké. Als dat de enige redenen zouden zijn, weet ik niet of het waard is om daarvoor te blijven leven


We lezen dat je in een lastige situatie zit. Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wilt delen. Ook kan je voor hulp of ondersteuning contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie via www.113.nl.

De kindertelefoon


Heey GebruikerLois,

Dat is een goede en tegelijkertijd ook een hele lastige vraag. Ik denk dat redenen om geen zelfmoord te plegen ook persoonlijk kunnen zijn.

Een veelgenoemde reden is de mensen om je heen. Misschien mensen uit je gezin, familieleden of een vriend(in). Ook heb je misschien een relatie en betekent die persoon heel veel voor je.

Daarnaast zal de lastige situatie waarin je nu zit tijdelijk zijn en kunnen deze gevoelens en gedachten ook weggaan. Het hoeft niet altijd zo te blijven. Hoe moeilijk dat ook is om in te zien.

Verder zijn er dingen in het leven waar je van kunt genieten. Zoals de zon op je huid of een kopje thee. Redenen om te leven ofwel geen zelfmoord te plegen hoeven niet groot te zijn. Je kunt ze overal vinden. Waarschijnlijk zit jij heel erg aan de andere kant met je gedachten en zie je het niet.

Zelfmoord is niet de oplossing. Het is een oplossing, maar de vraag is of het de juiste oplossing is? Er zijn nog zoveel anderen manieren, oplossingen of dingen die je kunt proberen om uit dit dal te komen. Daarom zou je eigenlijk eerst alles geprobeerd moeten hebben.

Het is goed om erover te praten en ook goed dat je hier dan kan vragen om met je mee te denken over redenen om geen zelfmoord te plegen. Sterke!

Groetjes,
Simply Me


Ik geloof dat het doel van het leven is om stap voor stap uit te vinden wie jij bent. Je bent nu pas halverwege. Geef het niet op. Je zal echt blij zijn als je het uiteindelijk weet. Het zal zeker niet voor niks zijn. En nog een tip: als jij iemand kent met een hond, vraag of je hem mag uitlaten, dat zal een heleboel helpen. Dat weet ik uit eigen ervaring. 
 

En nog een hele belangrijke reden om niet zelfmoord te plegen is dat er mensen zijn die heel erg om je geven. Ook al lijkt dat niet zo. Voor mij ben jij een vreemdeling. Maar ik geef ook om jou. Ik weet zeker dat iedereen op dit platform om jou geeft. Ik kan natuurlijk niet voor jou bepalen wat je wel of niet doet, maar doe het alsjeblieft niet. 

groetjes
 


Heey @Illbethereforeyou ,

Jij gelooft dat het doel van het leven is stap voor stap uitvinden wie je bent. Dat klinkt heel mooi en interessant. Ik was benieuwd hoe je dat voor je zag. Ook omdat je zegt: 'je bent nu pas halverwege’

Het klinkt een beetje alsof je steeds meer jezelf ontdekt en ontwikkelt. Tegen de tijd dat je aan het einde van je leven ben, heb je dus jezelf ontwikkelt. Maar daar heb je dan dus heel je leven voor nodig. En op het moment dat je je hebt ontwikkeld sterf je. Hoe zie jij dat?

Groetjes,
Simply Me


Hi @Simply Me 

ik denk dat hoe ouder je wordt de kleiner de stapjes worden. Dus aan je eind van het leven is het hele plaatje compleet maar op een gegeven moment zijn wel alle grote stappen klaar en heb je eigenlijk een schets van jezelf. En er komt langzaam extra details en kleur bij. Ik hoop dat dit een beetje een antwoord is op jou vraag.

groetjes

illbethereforeyou


Heey illbethereforyou,

Bedankt voor je uitleg, het is inderdaad een antwoord op mijn vraag.

Groetjes,
Simply Me


ten eerste hoop ik echt dat je GEEN suicidale gedachtes hebt. als je dit hebt zou k even naar de mensen van hier bellen.

het belangrijkste is denk ik. iedereen om je heen, houd van je . al is het je aardsvijand als die zou horen dat je bent overleden zou diegene ook wel een traantje laten vallen. je familiie die oneindig veel van je houd, misschien niet je ouders of broers of zussen, maar je oma opa, achterneef, stiefvader. en je vrienden, wat zou je doen als je hoort dat je allerbeste vriendin zelfmoord heeft gepleegd? ik moet er niet aan denken.

keep living lieffie


Reageer