Vraag

psycholoog

  • 2 September 2021
  • 5 reacties
  • 153 Bekeken

Badge

hi! ik ga binnenklort naar een psycholoog voor mijn depressiefe gevoelens. maar ik had een vraag, stel zij vraagt aan mij of ik mijzelf snij en ik zeg ja, moet zij dit dan tegen mijn ouders zeggen?

groetjes


5 reacties

volgens mij kan jij tegen haar zeggen of je het wel of niet wilt. als je het niet wilt zal ze dan haar mond houden. 

 

Groeten van iemand

Reputatie 7
Badge +4

Hey @astraphobia,

Goed dat je naar een psycholoog gaat! Die kan je vast goed helpen met je depressie en het snijden. Ik zou het zeker vertellen, want de psycholoog is er om je te helpen niet om het door te vertellen aan je ouders. Ze zal dit zeker niet doorvertellen en het is al helemaal niet verplicht.

Groetjes NV

Reputatie 2
Badge

Een psycholoog staat onder een geheimhoudingsplicht. Dit houdt in dat wat jij vertelt aan haar, dat dat tussen jullie tweeën blijft en dat ze volgens de wet (vgm) ook niks mag vertellen aan anderen, zelfs niet aan jouw ouders. Enkel als jij dit wilt, zal ze dat doen ;)

 

Raafje

Heyy

 

Yep wat de anderen zeggen klopt! Een psycholoog is absoluut niet verplicht om dit soort dingen aan jouw ouders te vertellen. Een psycholoog heeft namelijk beroepsgeheim.

 

Als je 16+ bent geldt beroepsgeheim sowieso want dan ben je volwassene in de medische wereld.

Als je nog geen 16 bent zal er altijd overleg plaatsvinden met je als je psycholoog eventueel misschien wat aan je ouders wilt vertellen. Er zal nooit zonder jouw toestemming informatie doorgespeeld worden. Je kan dus duidelijk aangeven dat je wilt dat je ouders dit niet weten. Dan moet (en zal) de psycholoog daar ook respect voor tonen en dan zal hij/zij niks aan je ouders vertellen. Voor meer informatie hierover heb ik hieronder een stukje tekst neergezet.

 

Geheimhoudingsplicht psycholoog: Welke regels gelden als je minderjarig bent?

Als je minderjarig bent gelden er andere rechten en plichten. Je ouders of wettelijke vertegenwoordiger zijn verantwoordelijk voor hun kinderen. Dit houdt ook in dat ze recht hebben op informatie over de medische en/of psychologische behandeling van hun kind. Dit is vastgelegd in het WGBO (Wet op Geneeskundige BehandelingsOvereenkomst). 

  • Vanaf 12 jaar: beslissingen worden zoveel mogelijk gemaakt in samenspraak met het kind en de ouders. Het kind mag ook meebeslissen over welke informatie er wel en niet gedeeld wordt met de ouders. Als er dingen zijn waarvan het kind duidelijk aangeeft dat het niet gedeeld mag worden met de ouders, dient een psycholoog dit te respecteren.
  • Vanaf 16 jaar: Een kind vanaf 16 jaar is volgens de WGBO meerderjarig en mag dus zelf beslissen wat wel en niet gedeeld wordt met de ouders. Ook kun je je vanaf deze leeftijd zelfstandig aanmelden voor behandelingen.

Bron: https://jongpit.nl/geheimhoudingsplicht-psycholoog/

 

Kort gezegd: Je kan echt alles aan je psycholoog vertellen en die er is echt voor je en kan je vertrouwen! Die is er om je te helpen en het is super knap van je dat je nu hulp krijgt :)

 

Groetjes,

NaamNietBekend

Reputatie 6
Badge +7

hi! ik ga binnenklort naar een psycholoog voor mijn depressiefe gevoelens. maar ik had een vraag, stel zij vraagt aan mij of ik mijzelf snij en ik zeg ja, moet zij dit dan tegen mijn ouders zeggen?

groetjes


Je kunt het aan de psycholoog vragen.

Een psycholoog heeft een vertrouwensband nodig om met jou te kunnen werken. Iets doorvertellen schaadt die band, dus ik denk eigenlijk dat de psycholoog dat niet zal doen.

Reageer