psycholoog

  • 11 June 2020
  • 8 reacties
  • 174 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hai! Ik heb veel last van depressieve gevoelens en wil graag naar een psycholoog maar ik durf dat niet te zeggen. Ik ben ook bang dat ze de info kunnen doorspelen naar mijn ouders. Wie heeft hier nog meer last van?


8 reacties

Hoi hoi,

 

Wat vervelend dat je last hebt van depressieve gevoelens zeg!

 

Ik heb hier zelf ook last van gehad en ik vond het ook moeilijk om het tegen mijn ouders te zeggen, maar uiteindelijk begrepen ze het wel en ik praat nu met een psycholoog. Je kunt in principe zelf een afspraak maken bij de huisarts, maar toch uiteindelijk moet je het wel vertellen aan je ouders, want de huisarts gaat je waarschijnlijk wel doorsturen naar een psycholoog.

 

Een psycholoog heeft beroepsgeheim en dus alles gaat in overleg met jou, wat ze willen vertellen aan je ouders. Een psycholoog mag alleen actie ondernemen, zonder jou toestemming als hij/zij het idee krijgt dat je anderen in gevaar gaat brengen of jezelf! Voor de rest mogen ze niks zomaar vertellen. Daar hoef je niet bang voor te zijn.

 

Als je er echt veel last van hebt, praat er dan alsjeblieft over! Er zelf mee blijven zitten is geen goed idee.

 

xxx

B

Ik denk niet dat mijn (gescheiden) ouders doorhebben dat ik er gewoon geen zin meer in heb. Mijn moeder misschien wel maar mijn vader zeker niet. Kan je als je 15 bent ook zonder toestemming van ouders je aanmelden bij een psycholoog?

Een psycholoog wordt alleen vergoed als je langs de huisarts bent geweest voor een verwijzing. Ik ben ook 15 jaar en ik moest een toestemmingsformulier laten ondertekenen door mijn ouders. Dat zal dan waarschijnlijk niet gaat! tussen de 12 en 16 jaar hebben jij EN je ouders inspraak over de behandeling, vanaf 16 jaar is alleen jou toestemming nodig.

Hoe gaan bij jou de sessies? Is het vooral praten of doe je ook wat? Hebben deze sessies positieve gevolgen gehad op jou? Bedankt voor reactie nog trouwens, ik ga denk ik maar wachten totdat ik 16 ben.

Het is tot nu toe echt alleen praten. eerst willen ze je goed leren kennen en bij mij gaf ze aan wat ze wilde doen. Je hebt ook sessie waarin je bijvoorbeeld een rollenspel doet, hoe jij reageert en hoe je anders reageert. Tot nu toe zijn de sessie met positief resultaat verlopen, maar ik ben er nog lang niet.

 

Het is wel belangrijk dat je een klik voelt met je psycholoog, anders heeft het geen zin, want je moet wel iemand vertrouwen!

 

Wil je alsjeblieft wel uitkijken met wachten, want niet dat het uit de hand gaat lopen!

Gelukkig is het bij jou met positief resultaat! Ik word over 4 maanden 16 dus als ik niet al te gek van mezelf word ga ik tot dat wachten. Hoe heb jij een psycholoog gevonden die je vertrouwd?

Ik heb zelf een praktijk uitgekozen waar ik me prettig bij voel. Ook heeft een vriendin van me bij dezelfde praktijk gezeten met dezelfde psycholoog, dus ik had al verhalen gehoord. Je mag ook aangeven na een paar keer dat je de klik niet voelt en dan helpen ze je mee naar een andere psycholoog.

Badge

hoi hoi Lien 

ik heb zelf nu een depressie van 5 jaar en praat over veel verschillende dingen ik zeg je eerlijk dat het in het begin moeilijk zal zijn voor je ouders maar dat je er dan zelf heel veel aan hebt als je het niet tegen je ouders durft te zeggen dan ga je op school naar een mentor of school psycholoog toe het zal je helpen groetjes

Reageer