Vraag

Psychische problemen faken

  • 26 August 2021
  • 4 reacties
  • 136 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1

Ik voel me al een tijd niet gelukkig. Ik voel me lui, leeg en hopeloos. Ik heb bijna geen motivatie, focus of energie in vergelijking met een jaar geleden. M'n slaapritme bestaat feitelijk niet en ik voel me heel moe. Dingen die ik vroeger heel leuk vond geven mij nu veel minder plezier. Als ik vrij ben lig ik de hele dag in bed niks te doen. Het wordt steeds erger. Ik heb soms dagelijks suïcidale gedachten. Ik ben uitgeput en ik ben het zat.

Ik denk dat er duidelijk iets mis met me is en ik wil graag hulp zoeken. Het probleem is dat ik mezelf er telkens van overtuig dat ik al dit fake. M'n leven is goed. Ik heb een goede familie, geen geld problemen, goede gezondheid, een dak boven m'n hoofd etc.  Telkens als ik aan hulp denk, denk ik bij mezelf "Je doet het voor aandacht” of "Anderen hebben het veel erger dan jij” of "Het valt mee je stelt je aan”. Deze gedachtes weerhouden mij van het vragen naar echte hulp. 

Ik snij redelijk vaak, maar ik overtuig mezelf dan dat ik dat alleen maar doe voor aandacht of om mijn gevoelens te valideren. 

Ik weet dat al deze gedachtes niet waar zijn en dat ik ze moet negeren, maar dat is zo lastig. Ik weet niet wat ik nu moet. Ik voel me verloren. Heeft iemand hier ervaring mee? Weet iemand wat ik nu moet doen? 

 

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is C:

Alvast bedankt


4 reacties

Heyy
 

Als je denkt dat je jezelf wat aan wilt gaan doen kan je altijd contact opnemen met 113. 113 is 24/7 bereikbaar op het nummer 0800-0113. Ook kan je iedere dag tussen 11:00 en 21:00 bellen of chatten met de kindertelefoon. Ik denk dat de mensen bij de kindertelefoon je wel verder kunnen helpen en ook wel goede tips voor je hebben!

Telefoonnummer 113: 0800-0113

Telefoonnummer kindertelefoon: 0800-0432

 

Ik snap heel goed dat het lastig is om te praten want ik herken je verhaal heel erg.. Je weet dat je jezelf niet aanstelt, maar toch wordt je tegenhouden door die nare gedachtes.

 

Praten is wel het beste denk ik want hulp kan je denk ik goed helpen om je weer wat beter te voelen. Als praten niet lukt kan je misschien wel een brief schrijven of een mail sturen waar je opschrijft hoe je je voelt? Die kan je bijvoorbeeld naar je ouders sturen, of naar je mentor, een docent, familielid, vertrouwenspersoon of de huisarts. Dat lukt je misschien wel en die manier heeft mij persoonlijk goed geholpen om de stap te maken om uit eindelijk wel te praten!

 

Tegen het snijden werkt het misschien om een alternatief te zoeken.. Iets wat je kan doen ipv het snijden. In het topic hieronder staan heel veel alternatieven tegen zelfbeschadiging. Misschien kan dat topic eens rustig doorlezen en misschien staat er wat tussen wat je kan doen als je drang hebt. In 1x stoppen is misschien lastig, maar als je steeds een beetje meer kan afkicken maak je goede stappen!
 


Tegen dat motivatie loze gevoel heb ik niet echt goede tips.. Misschien kan je je gevoelens opschrijven op papier als je hoofd vol zit met negatieve gedachtes. Dat werkt bij mij een beetje en ik schrijf dan alles uit mijn hoofd op een papier waardoor mijn hoofd even leger is. Ook helpt het misschien om even te wandelen als je hoofd vol zit en door even lekkere frisse lucht in te ademen.

 

Sterkte! Jij kan dit en het komt echt weer goed🙂

 

Groetjes,

NaamNietBekend

Reputatie 1
Badge

Ik heb prc hetzelfde gehad, ik heb tegen me voogd gezegd dat ik me eigenlijk niet zo goed voelde en dat het niet zomaar over ging want het duurde al een paar maanden, ik zou echt aanraden hulp te zoeken want het maakt de problemen zoveel beter! Ik zit nu bij therapie en ben bezig met meerdere diagnoses zoals bipolar disorder en autisme. Het heeft me echt geholpen, k hoop dat t goed komt en dat als je hebt besloten om hulp te zoeken dat je ook echt goede hulp gaat krijgen, tip: als je ooit weer suïcidale gedachte heb chat of bel even met 113, dat is een goede afleiding:)

Reputatie 6
Badge +3

Hey NoTimeForSleep,

Het is echt niet fake! Jij voelt je duidelijk niet fijn, en dat kan ook gewoon als de rest van jouw leven prima is. Jij kan er niks aan doen!

Zelf vind ik ook dat ik overdrijf, maar dat is echt niet zo! Het kan helpen om het tegen iemand te vertellen die je vertrouwd. Dat kunnen je ouders, mentor, vertrouwenspersoon of vriend(in) zijn. Zij kunnen je dan helpen en steunen.

Als je het nog te spannend vindt om het tegen iemand te vertellen kan je ook een brief of appje schrijven. Dan kan je die versturen als je het wil. Als dat ook nog te spannend is kan je iemand ook dit topic laten zien.

Probeer de gedachtes zo veel mogelijk te negeren. Dat kan heel moeilijk zijn, maar uiteindelijk kan het wel helpen.

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen!

Groetjes iemand.

Badge

Hey hey ik denk dat je naar een psycholoog moet gaan als jij hulp wil dan heb je het ook echt nodig. Heb je het ook al aan je ouders verteld? Misschien is dat een goed begin. En je kan zelf niet zeggen dat je iets faked als het echt zo is en je echt zo voelt

Reageer