Skip to main content

Hoi, ik ben een meisje van 13 jaar oud

Ik ben al bevriend met mijn beste vriendin (laten we haar even O noemen) sinds de kleuterklas en we zijn samen naar de middelbare gegaan. Daar hebben we ook een nieuwe vriendin gemaakt, die noemen nu S.

Door de middelbare heb ik last van stress, prestatiedruk en slaaptekort en ben daarom op school veel minder actief geweest. Maar ook op de basisschool vond ik het moeilijk om bijvoorbeeld met iemand af te spreken. Nu heb ik het gevoel dat mijn vriendinnen me minder leuk vinden en zelfs dat S me niet eens als vriendin ziet. Daar moet ik bij zeggen dat ik zelf stikjaloers ben als S een hoger cijfer haalt of iets beter doet. Ik doe ook wel vriendschappelijk tegen ze, maar ik spreek bijna nooit af, ben moe of chagrijnig en praat soms nauwelijks. Ook ben ik niet heel vaak tevreden met mijn cijfers en O vind het verschrikkelijk als ik dat zeg of denk. Ze bedoeld het goed en het is een teken dat ze echt om me geeft, maar dit heeft tot heel veel nare momenten geleid.

Ik wil graag dat het weer soepel gaat tussen mij en mijn vriendinnen. Hebben jullie advies?

Het verhaal is een beetje herkenbaar bij me. Ik krijg ook hele goede cijfers op school en dat gaat automatisch, maar soms denk ik dat iemand anders dit beter kan hebben dan ik, omdat ik het niet verdien. Misschien moet je vriendin 9 praten en een goed tip hier bij is om niet te zeggen jij doet dit jij doet dat, maar ik heb het gevoel dat.. ik vind het niet fijn dat... en over vriendin s, praat je weleens met haar? Misschien moet een een keer ergens afspreken en iets gezelligste doen met z'n 3e of meer natuurlijk 😉. Laat aan haar zien dat jij de perfecte vriendin bent, aardig enz. Als ze dan 'closer' komt, heb je een vriendin erbij. Zo niet is dat vervelend. Succes!


Reageer