Skip to main content

Ik ben nu 15 maar al sinds dat ik klein was had ik hier al problemen mee, het probleem: mijn oma bedoeld het goed maar mentaal is ze mij een soort van kapot aan het maken, maar je kunt met haar niet in gesprek gaan. Ze vat alles op als een soort persoonlijke aanval, door haar heb ik een mental breakdown, een trauma, een angststoornis en een depressie gehad. Dit vind ik moeilijk, want het blijft natuurlijk familie. Toch vind ik het altijd eng om daar heen te gaan, ik ben gewoon echt bang dat ze iets vraagt, als ik namelijk niet zeg wat zij al in haar hoofd heeft word ze boos, hierom heb ik een lichte angst voor mijn eigen oma. Heeft iemand tips wat ik het beste zou kunnen doen?

Hee @Stacy ,

Wat heftig om te lezen dat jouw oma zoveel met jou doet zeg! Zoals ik lees, kan ik aannemen dat praten met jouw oma niet zoveel zin zal hebben. Als ik in jouw situatie had gezeten had ik haar denk ik zoveel mogelijk genegeerd en ontweken en wanneer ik haar zou moeten zien het gewoon luchtig houden met een gesprekje over het weer of het nieuws, het is wel wat vervelend tegenover haar en de rest van de familie maar trauma, depressie en een angststoornis.. Dat is echt serieus. 

Misschien dat je het kunt overwegen om dit met je ouders te bespreken (als je dit nog niet hebt gedaan) en even kijken hoe zij erin staan? Het kan natuurlijk zijn dat zij hier ook ingrijpen omdat dat niet oké is. Ik weet verder natuurlijk niet hoe jouw thuissituatie is… Dus dat is moeilijk inschatten.

Zorg vooral goed voor jezelf, al zou dat in moeten houden dat je jouw oma voor een tijd niet meer ziet. Trek je grens en geef die vooral aan <3

Liefs, Junia


Reageer