Vraag

prik in arm maar heb litekens!

  • 29 April 2020
  • 5 reacties
  • 145 Bekeken

Reputatie 5
Badge +4

Hi,

ik heb jullie hulp nodig, want ik sneed mezelf een tijdje (ben gestopt). Maar nu heb ik littekens en mijn ouders weten het niet, ik moet over een maand ongeveer een prik doen (weet niet welke). Ik moest die prik al een halfjaar geleden doen, ik kwam er onder uit door een leugen dat ik bang was voor naalden. Ik wil het echt niet tegen mijn ouders zeggen! 
 

ik zou er natuurlijk ook make up op kunnen doen of een litteken crème erop doen. Ik weet waar je dat kan halen alleen een probleem, ik ben nogal bang om dat te kopen, make up kan ook wel maar ik weet niet welke huidskleur ik dan moet kopen! Ik kan moeilijk in de winkel dat op mijn littekens smeren. En ik ben bang dat mensen zien dat ik er make up op gedaan heb. En de zomer komt eraan en ik weet niet hoe ik het moet verbergen!

ik wil het echt niet tegen mijn ouders zeggen! Dus het heeft geen zin om te zeggen dat ik het moet vertellen aan mijn ouders enz. Of dat ik er met iemand over moet praten!

Dankjewel voor het lezen...


5 reacties

Hey,

wat naar zeg. Ik sneed mezelf ook en had littekens. Hoe ik mijn littekens bedekt heb is—> niet. Littekens zijn moeilijk te bedekken en vaak met wat makeup valt het nog steeds op. Heb je het op de binnenkant van je arm? Of de buitenkant. Als het de binnenkant is is het niet erg een prik krijg je vaak op de bovenarm aan de buitenkant dus jij kan je arm zo neerleggen zodat je het niet kunt zien. Je kunt ook een shirt met korte mauwen aan doen en daarboven een vest. Dan hoef je alleen je vest van je schouders te halen en kan je die om je arm laten zitten zodat ze het niet zien. Je kan ook alleen de prik halen.

groetjes xxx

Hey,

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik het sowieso al heel knap van je vindt dat je ermee bent gestopt! Ik heb me tot een tijdje terug ook gesneden maar mij lukte het niet om te stoppen. Uiteindelijk ben ik in het ziekenhuis beland doordat ik te veel bloed had verloren en bewusteloos was geraakt. Mijn ouders hebben mij toen gevonden dus je kan je waarschijnlijk wel voorstellen dat ze op z'n zachts gezegd er niet zo blij mee waren. Maar ik heb het dus ook aardig een tijdje verborgen moeten houden (ik hou het nu nog steeds verborgen op school want ja, ik heb liever dat dan dat ik gezien wordt als dat ene meisje wat zich heeft gesneden) dus ik kan me jouw situatie goed voorstellen. 

Ik snap heel goed dat je het niet wilt vertellen, en ik ga je ook niet vertellen dat je dat wel moet doen. Zoals je zelf al opmerkte zeggen de meeste mensen dat je het aan je ouders of dergelijke moet vertellen maar voor nu ga ik dat niet doen. Je zei dat je al was gestopt dus ik vind dat er niet enorme haast achter zit om het te vertellen tegen je ouders. Zolang je het vol houdt om niet opnieuw te gaan snijden kan je namelijk ook niet in levensriscerende situaties terecht komen (wat mij is overkomen).  Wel moet ik je vertellen dat je ouders er ooit natuurlijk wel achter zullen komen, want hoe graag je het ook wilt, je kan het niet je hele leven lang verborgen blijven houden (tenzij het maar om 1 litteken ofzo gaat maar daar ga ik nu niet van uit). Ik zou je aanraden om het wanneer je er klaar voor bent (dat kan volgende week zijn maar dat kan ook volgend jaar pas zijn) het ze te vertellen, zodat ze er niet zelf al eerder achter komen. Waarschijnlijk krijg je dan meer problemen. Ik denk ook dat het heel erg zou helpen als je het aan een vriend(in) (alleen als je erop vertrouwt dat diegene het niet door gaat vertellen!) of iemand anders die je vertrouwt (wat mij betreft is het iemand op internet) zou vertellen, omdat diegene je, wanneer je beslist om het nog wat langer verborgen te houden, kan helpen met manieren verzinnen om het te verbergen.

Wat jouw situatie op dit moment betreft heb ik wel wat trucjes die ik zelf eerder heb toegepast: 

-Ten eerste wil ik je heel erg afraden om make-up te gebruiken! Ik heb het zelf meerdere keren uitgeprobeerd maar het werkte bij mij in ieder geval niet. Het zorgde er alleen maar voor dat het meer opviel omdat het best wel duidelijk te zien is dat je een laag make-up op je arm hebt zitten.

-Wordt de prik in je bovenarm geprikt? Want bij mij (en bij de meeste prikken) was dat wel het geval. Ik heb toen een bloesje met lange mouwen aangedaan waarbij mij bovenarm vrij was (off shoulder). Dit soort bloesjes zijn in elke winkel wel te vinden als je er even naar zoekt.

-Als de littekens niet over je hele arm verspreid zijn, of als het er niet zoveel zijn, kan je ook armbandjes eroverheen dragen (of elastiekjes). Je hebt van die bredere gevlochten armbandjes (zie aliexpress) die redelijk goedkoop zijn en de littekens goed kunnen bedekken. 

-Je kan ook zeggen dat je op je pols of elleboog bent gevallen/hebt verrekt. Als het je lukt om daar een overtuigende smoes voor te bedenken dan kan je verband om je pols/arm heen doen. Je kan je arm dan ook intapen met kinische tape (kruidvat) en zorgen dat de littekens zijn bedekt. Dit tape is wel wat duurder.

Hier nog wat tips voor hoe je deze zomer kan doorkomen:

-Zorg ervoor dat je deze zomer bevriend raakt met bloesjes met lange mouwen. Deze bloesjes zijn erg luchtig dus het voelt niet al te warm aan en je armen zijn bedekt. Je kan deze bloesjes overal vinden.

-Vermijd zwembaden. Deze klinkt waarschijnlijk heel logisch maar het is wel echt een belangrijke als je het verborgen wilt houden. Als een vriendin die je vertrouwt er vanaf weet dan kan die je dekken tegenover je ouders, en anders kan je altijd nog zeggen dat je ongesteld bent ofzo.

- Als je ouders het op beginnen te merken dat je niet meer zwemt, dan kan je (als het mogelijk is natuurlijk) beginnen met surflessen. Bij surfen heb je namelijk altijd een wedsuit aan en die hebben lange mouwen. Je kan bij heel veel surfscholen iets van een zomercursus volgen dus daar kan je misschien naar kijken.

Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad! Ik wil je nogmaals vertellen dat ik het heel knap van je vindt dat het je is gelukt om ermee te stoppen. Ik weet dat het in sommige situaties moeilijk kan zijn. Als je toch weer de neigingen gaat krijgen om te snijden dan wil ik je vooral nog even meegeven dat het heel erg helpt om het kwijt te kunnen. Dat kan bijvoorbeeld op dit forum of met de kindertelefoon, maar dat kan ook door het gewoon even op te schrijven. Dat helpt mij me nu nog steeds het meeste er doorheen. 

Succes!

 

Reputatie 5
Badge +4

@Lana_Feline  en @Esmeetje.d heel erg bedankt voor jullie reactie ik heb hier heel erg veel aan!

Reputatie 1
Badge

Ik snij mezelf niet maar ik weet wel wat over make-up als je dat wil doen

Ja kan gwn naar de hema gaan en wat foundation op doem het dan op je arm smeren of ergens waar je niet snijd dan vrijf je het uit met je vingers en kijk je wat je het het minste ziet eat je het beste kan gebreuken is denk ik een make-up sponge die je nat maakt en het er goed in blend 

Oke als volgorde zou ik doen een beetje conceeler op de snijwonden en dan heel goed uitblenden dan er veel foundation op doen en goed uitblenden dat is denk ik de beste maarnier

Beste@anoniempjex13  ik snap het. Zoals d3 rest al zei os inderdaad een goede oplossingen . 

Ik zelf heb mij vroeger vaak gesneden, heb ook meerdere keren geprobeerd om er hiermee een einde aan te maken. Ben er nu een tijdje mee gestopt , ik ben nu 15 en ben nu als ik nadenk , begonnen toen ik iets van 10 of 11 was ,ik heb mij voor het laatst gesneden toen ik denk ik 13 was. Dus ben nu wel een tijd je gestopt. Ik heb zelf ook littekens maar, omdat mijn huid redelijk dik is (weet niet hoe ik het anders moet zeggen) is het voor mij dat lichte littekens sneller genezen/niet zichtbaarder zijn dan doe van anderen. Ik heb wel wat littekens die niet weggaan en probeerde dit vaak te verbergen. Ik heb er op meerdere plekken zitten. Bijvoorbeeld,  op mijn rechter arm heb ik er 1 van 25 cm en dus goed zichtbaar als ik dit niet verberg. En ik heb er 2 bij mijn borst van 6 cm (ben jongen) en 1 bij mijn buik van 8 cm. Er zijn mensen die dit weinig vinden. Ik had er veel meer die zichtbaarder waren maar ze zijn in de loop van de jaren zo genezen dat ze niet /bijna niet zichtbaar zijn. Mijn ouders weten niet dat ik dit heb en merken het ook niet op. En zoals de rest zegt is make up geen goede manier. Geen enkele trouwens. Mij helpt het ook wel is om olie erop te doen je weet wel van die huidolie ofzo.  Ik heb zelf wat contacten bij drogisterijen en winkels die dit verkopen.  En hier dus niet op doorvragen ofzo en die mij advies geven voor mijn littekens. Ik kan ze dus wel goed aankomen zonder dat ouders en andere het weten.  

Ik denk dat iedereen die littekens heeft wel een soort van een verhaal heeft,  en er mensen naar kijken door bijvoorbeeld omkleden bij de gym ofzo. Een vriend van mij heeft een redelijk groot litteken bij zijn borst, omdat hij een operatie heeft gehad daar. En als hij zich omkleed waar mensen het voor het eerst zien wel schrikken. Hij zegt dan gewoon dat het een operatie was. Maar dit is weer iets anders dan snijden. Veel mensen weten dit ook niet van mij en ik verberg het heel goed door erven bij de gym in een hoekje mij omtekleden bij de muur. Waar niemand mij ziet. En als ik die ochtend zie dat het goed zichtbaar is , dan doe ik et wat van doe olie op en helpt (mij) dit voor een voorlopige tijd dat de gym voorbij is, en dus niemand het meer kan zien. Op vakantie met school zagen sommige jongens dat ik een litteken had op mijn arm. De rest zagen ze niet omdat ik gewoon een lange broek en hemd om had. Maar omdat we een hemd aanmoesten door de temperatuur was het dus wel zichtbaar en zagen sommige jongens het. Ik zei tegen ze dat ik er niet over wil praten , en sommige vragen natuurlijk wel door , maar dan zeg ik dat het gevoelig licht en dan respecteren de meeste dit wel. Degene die dit echt willen weten zeg ik dat het van iets uit mijn verleden is, vaak zegt dat voor hun genoeg om daar dus niet verder over te vragen. Wat bij mij wel extra opviel is dat bij a niemand mij heeft gezien zonde mouwen of in mijn hemd behalve de gym, bij mij was wel een nadeel omdat ik 189cm ben en de meeste veel kleiner vaak tot schouder hoogte zagen ze dit wel sneller als dat ze even lang zijn. 

 W a t ik kan zeggen is dat dit natuurlijk niet overgaat doe littekens., maar hier wel een paar tips die mij deden helpen het te verbergen.

 

-draag lange mouwen 

- niet teveel opvallen 

-littekens goed verzorgen met zalf of die olie

-GEEN MAKE-UP GEBRUIKEN kan soms irritatie veroorzaken waardoor het zichtbaarder word en mensen zien dat je het op hebt en gaan vaak vragen waarom je daar make up hebt. Die hey dus op kalender maakt.

 

Ik heb ook wel een litteken bij mijn pols die soms wel zichtbaar is maar die is heel klein dus valt het niet echt op . En als ze er iets van zeggen , zeg ik gewoon dat dat ooit was can een prik die ik heb gehad . Voor een kaak operatie  die ik nog 2x moet. 

 

Maar het beste is wel . En ik heb het nu best vaak gezegt die Olie, die zorgt er bij mij voor dat mijn arm een soort van ^normaal^/minder zichtbaar is op die plek.

Ik vind het ook heel goed dat je bent gestopt met snijden. Zoals @Esmeetje.d al zei. Helpt het vaak dat je het kwijt kunt zoals op dit forum inderdaad , dat helpt vaak ook veel mensen.

 

Hopelijk helpt dit .

Groetjes Gebruiker c 

Reageer