Skip to main content

Okay, ik ga dus binnenkort bij mijn zus logeren. En ze weet dat er iets is met mij, maar ze weet niet wat. Het gaat om een depressie en zelfmoord gedachten. Hoe kan ik hierover met haar praten? En bijvoorbeeld het gesprek beginnen? Heeft iemand tips?

je kan misschien iets zeggen van ik wil wat met je bespreken. Of zeggen van, je weet toch dat er iets met me is, dat wil ik graag met je delen. Je kan het ook naar haar appen of op een briefje schrijven, dan begint zij waarschijnlijk het gesprek wel.


Allereerst wat onwijs goed dat je erover wilt gaan praten met iemand! Ik ben onwijs trots op je voor deze eerste stap.

Het gesprek aangaan kan gek aanvoelen maar is juist heel goed! Probeer een duidelijk signaal te geven aan je zus dat er iets is en dat je wilt praten. Je kunt dat doen door bijvoorbeeld te zeggen dat ergens mee zit waar je over wilt praten. Probeer duidelijk te zijn en draai er niet te veel omheen, dan begin je sneller het gesprek en heb je weinig kans dat je terugdeinst als jouw zus niet meteen weet wat je bedoelt.

Mocht je toch nog ergens mee zitten kun je de kindertelefoon tussen 11-21 uur bereiken. Ook kun je praten met een van de jonge vrijwilligers (16-21 jaar oud) bij de kindertelefoon tussen 18-20 uur.

Hou je sterk! Je bent niet alleen.


Bedankt voor de tips. Het probleem is dat ik er niet echt over durf te praten of kan praten. Duidelijk zijn lukt mij niet echt omdat ik dan vastloop in mijn hoofd. Hoe kan ik dan toch duidelijk zijn?


Je kunt bijvoorbeeld beginnen met praten over dat je vastloopt met wat dingen, vertel over je problemen en zorg dat er een gesprek ontstaat. Als jij je na een tijdje op je gemak voelt, kun je in het gesprek bewegen naar de opmerking waar je gaat vertellen dat je toch vastloopt met gedachtes over zelfmoord. Ik snap dat dit een moeilijke stap is, maar als jij je eenmaal op je gemak voelt in het gesprek moet dit goed te doen zijn!

Mocht ik verder nog iets voor je kunnen doen kun je hier op reageren. Hou je sterk, ik geloof in je!


Hoe kan ik dat dan zeggen? Want eigenlijk durf ik niet zo letterlijk te zeggen: ik denk aan zelfmoord.


Dat kan inderdaad heel lastig zijn. Tóch is het benoemen ervan wel het duidelijkst. Je kunt het op een blaadje schrijven, een appje sturen, of rustig in het gesprek ernaartoe werken. Zo kun je bijvoorbeeld zeggen dat je soms het gevoel hebt dat je niet meer wil leven, in plaats van het benoemen van zelfmoord. Je kunt het benoemen als je plannen hebt, dit geeft vaak al een indruk bij de persoon wat ervoor zorgt dat zij erop doorvragen wat weer makkelijk voor jou is.

 

Hou je sterk en blijf je best doen! Stichting 113 staat altijd voor je klaar en is 24/7 te bereiken op 0800-0113.


Bedankt voor je tips. Ik ga dan iets proberen als ik wil niet meer leven en dan kijken hoe het gesprek gaat. Ik ga niet vertellen dat ik plannen heb. Dat is echt wel weer een stap te ver.


Bedankt voor je tips. Ik ga dan iets proberen als ik wil niet meer leven en dan kijken hoe het gesprek gaat. Ik ga niet vertellen dat ik plannen heb. Dat is echt wel weer een stap te ver.

Dat is helemaal goed, doe het rustig aan en neem kleine stappen. Hou je sterk 💪


Of denk je dan dat het toch beter is om wel te vertellen? Ik schaam me er wel voor en ik weet ook niet hoe zij gaat reageren of wat zij ervan zou vinden..


Of denk je dan dat het toch beter is om wel te vertellen? Ik schaam me er wel voor en ik weet ook niet hoe zij gaat reageren of wat zij ervan zou vinden..

Om de beste hulp te krijgen is het wel het best om zoveel mogelijk te vertellen. Jouw zus kan je dan helpen om de juiste hulp te vinden.

Het wordt even doorbijten, maar je zal dan wel een grote stap zetten naar de juiste hulp.


Ik heb al hulp, maar dat weet ze nog niet. Ze weet soortvan wel iets, maar niet echt hoe en wat. Daarom wil ze praten. Alleen ik praat hier nooit met iemand over. Behalve op de hulp.


Goed om te horen dat je er al hulp voor krijgt. Omdat ze al een klein deel weet zal het makkelijker gaan dan je denkt. Jouw zus zal benieuwd zijn welke hulp jij op het moment krijgt en zal begrip tonen, ik weet het zeker! 😄


Bedankt,  ik hoop het. Ik laat nog wel weten hoe het is gegaan,  als het lukt..


Is goed! Heel veel succes en je kan het!! Ik ben trots op je!


Heey GebruikerLois,

Wat dapper dat je met je zus over je depressie en zelfmoordgedachten gaat praten.

Ik kan me voorstellen dat je het moeilijk vind en niet goed weet het je het wilt aanpakken.

Je geeft aan dat je niet weet hoe je zus gaat reageren, dat klopt, helaas weet je dat niet. Je zus wilt graag met je praten, omdat ze weet dat er iets is. Dan geeft ze om je, daaruit kun je wellicht al iets opmaken. Daarnaast kun je ook gerust aangeven wat jij prettig vind. Bijvoorbeeld vragen stellen, luisteren, begrip tonen, wat jij wil! Je kunt dat gewoon aangeven, het gaat tenslotte om jou.

Succes en sterkte!

Groetjes,
Simply Me


Ik heb het verteld @Mier@Simply Me@jaivy Het was heel moeilijk om te doen en ze reageerde wel normaal gelukkig


Reageer