positiever in het leven willen staan

  • 24 January 2022
  • 8 reacties
  • 81 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik merk dat ik helemaal vastzit in hele negatieve gedachten over mezelf. Ik ben verschrikkelijk onzeker en haat mezelf enorm. Ik kan mij daardoor heel erg somber voelen en diep ongelukkig met als gevolg dat ik een einde aan mijn leven wil maken, omdat ik niet verder wil zoals ik nu leef. Ik wil graag positiever in het leven gaan staan, zodat ik ook gelukkiger word. Ik ben het namelijk helemaal zat zoals het nu is. Ik trek dat echt niet meer. Ik doe al oefeningen om positiever te worden naar mezelf en probeer leuke dingen al lukt dat nog niet altijd. Ik merk ook dat echt genieten niet lukt, omdat er altijd wel negatieve gedachten zijn. Ik weet daar niet mee om te gaan, waardoor ik mij alsnog diep ongelukkig ga voelen. Hebben jullie adviezen hoe ik als ik mij slecht voel toch iets kan doen om mij beter te gaan voelen of tips? Bedankt


8 reacties

Kleine toevoeging van mij, ik doe qua positieve oefeningen iedere dag een paar positieve oefeningen zeggen tegen mezelf en bijvoorbeeld om mij beter te gaan voelen vrolijke muziek luisteren en meedansen. Ik merk alleen dat als ik mij slecht voel, dat ik helemaal geen energie ervoor heb om iets leuks te gaan doen. 

Heel goed dat je die oefeningen doet en in therapie zit. Het is wel belangrijk om dit ook te doen als je je slecht voelt, juist dan! Het kost energie en die heb je niet, je kunt ervoor zorgen dat je dingen gaat doen waar je energie van krijgt. Wat vind je leuk om te doen, hobby's? Het is echt iets waar je je overheen moet zetten. En begin wel klein, het hoeven geen grote dingen te zijn maar elk stapje is mooi meegenomen

bedankt voor je reactie :)   Ik kan inderdaad wel juist als ik mij minder positief voel wat leuks gaan doen. Mijn therapeut heeft ook aangegeven, dat ik een vrolijke playlist kan aanmaken voor als ik mij minder goed voel. Ik heb dat alleen nog niet gedaan, omdat ik steeds dacht het heeft toch geen zin allemaal. Ik kan het wel gaan proberen, want het is het proberen altijd waard en als het helpt mooi meegenomen. Ik vind muziek ook heel erg leuk. Ik ga direct die playlist aanmaken, voordat ik het vergeet. Ik speel daarnaast ook piano en daar word ik ook altijd heel erg gelukkig en blij van, dus dat kan ik vaker gaan doen juist als ik mij minder voel. 

Hoi @Shifrah 

We lezen dat je in een lastige situatie zit. Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen. Ook kan je voor hulp of ondersteuning contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie via www.113.nl.

Groetjes,

Anne

De Kindertelefoon

Ik heb momenteel 2 gesprekken bij de terugkom chat gehad en ik merk dat dat mij wel heel erg helpt, omdat ik toch positiever probeer te zijn en dat lukt deels. Ik heb nog een lange weg te gaan en dat gaat ook zeker niet allemaal even makkelijk, maar ik zit wel duidelijk in herstel. Ik zit namelijk niet meer zo diep als ik zat. 

Hoi,

Wat vervelend dat je zoveel negatieve gedachten hebt. Wat misschien kan helpen is een soort dagboek bijhouden, misschien vind je dat stom klinken maar voor mij heeft het wel een beetje geholpen. Als ik boos of verdrietig was schreef ik op hoe ik me voelde, hierdoor kon ik mijn gevoel ergens kwijt. En ik schreef ook elke dag iets positiefs aan die dag op of iets waar ik dankbaar voor was. Misschien kan dit jou ook helpen, ik hoop het. 
Sterkte

hoii bedankt voor de tip ik ga dat eens proberen 

bedankt voor je reactie :)   Ik kan inderdaad wel juist als ik mij minder positief voel wat leuks gaan doen. Mijn therapeut heeft ook aangegeven, dat ik een vrolijke playlist kan aanmaken voor als ik mij minder goed voel. Ik heb dat alleen nog niet gedaan, omdat ik steeds dacht het heeft toch geen zin allemaal. Ik kan het wel gaan proberen, want het is het proberen altijd waard en als het helpt mooi meegenomen. Ik vind muziek ook heel erg leuk. Ik ga direct die playlist aanmaken, voordat ik het vergeet. Ik speel daarnaast ook piano en daar word ik ook altijd heel erg gelukkig en blij van, dus dat kan ik vaker gaan doen juist als ik mij minder voel. 

Heb je het gedaan?

Reageer