Skip to main content
Vraag

Positief denken over mensen

• July 1, 2025
  • 74 reacties
  • 1089 Bekeken

Tover01
Forum|alt.badge.img+19

Hey allemaal, hier ben ik weer met een topic 😊.  De afgelopen week had ik een paar situaties met mensen en daar had ik best wat boosheid bij. Terwijl ik zelf altijd heel positief wil zijn en nooit kwaad spreek, beleefd ben en aardig ben tegen mensen. Ook tegen de mensen waar dit om gaat. 

- een buurman verderop die ik meerdere keren heb geholpen met boodschappen en spullen weg brengen. Ik fiets 1 keer met mn vriendin over de stoep voor hem, richting straat en hij snauwt ons echt helemaal af. Met scheldwoorden erbij. Terwijl ik nog hallo zei. En het enige wat ik kon was oh sorry uitbrengen.. 

- de lerares Nederlands waar ik echt goede cijfers heb, altijd netjes ben en stil in de les en normaal altijd  al het huiswerk af heb. Ik heb nu per ongeluk van een opdracht van 40 vragen 5 vragen vergeten. Samen met een andere jongen (die 6 vragen niet had) worden we voor de klas geroepen, ze kijkt, terwijl wij daar staan, nog even rustig alles na. Ik krijg heel chagrijnig te horen dat ik mij naar haar moet draaien omdat ik mn wenkbrauwen een keer frons en de klas moet lachen om mn uitdrukking. Ja hallo dat heb ik soms, denk ik , ik kijk alleen maar! Maar ik zeg niets en draai braaf haar kant op. Zo ben ik nou eenmaal. En na 5 minuten staan wachten krijgen we per vergeten vraag 10 lange strafregels. Ik ben dan zo dat ik ook nog ja mevrouw zeg en ga zitten. En dat omdat " in deze klas het huiswerk te vaak niet wordt voldaan" zo zei ze. Maar wel door mij denk ik dan. 

- een vriend van mij waar ik samen een project mee plan en die ik van heel veel tips heb voorzien. En die dan in een vergadering, nadat ik een idee inbreng, zegt "nee joh dat is echt een dom idee, zoiets belachelijks doen we niet hoor".  Met andere mensen erbij. 

Deze dingen dus. Ik merk dan dat ik ontzettend probeer om positief te blijven denken. Over hun, en dat het een keer kan gebeuren. Ik probeer zelfs te bedenken dat ze misschien wel gelijk hebben en ik fout zit, dat ik er van kan leren.. maar eigenlijk ben ik gewoon boos. Op hun. Omdat ik het naar hun toe altijd zo goed mogelijk doe en nooit vervelend of naar tegen hun heb gedaan. Ik merk dat ik er moeilijk tegen kan als ik zelf altijd vriendelijk en beleefd en behulpzaam ben naar mensen en dat diezelfde mensen mij dan zo behandelen.En pas later wordt ik dan boos en denk ik dat ik anders had moeten reageren, of niet. Het blijft in mn gedachten.  Ik vraag me af of ik het mij nu te veel aan trek. En zoja hoe kan ik dat dat weg denken en positief blijven over ze? Of ben ik terecht boos? De strafregels maak ik wel, ik wil geen gedoe, maar het gaat me vooral om het gevoel en het reageren    Hebben jullie tips en wat vinden jullie? Is mijn reactie goed of moet ik er anders op reageren op dat moment? 

Liefs, Tover xxx

74 reacties

• July 1, 2025

Hallo,

Je kunt er inderdaad niet zoveel aan doen dat dat is gebeurd. 
Ik denk dat je reactie gewoon het beste was. Gewoon niet al te druk over maken. Ik begrijp dat dat soms erg moeilijk is, maar als je er probeert niet over na te denken zal je er ook minder last van hebben. Je hebt in die situaties in ieder geval gewoon goed gereageerd, dus daar hoef je je niet meer druk over te maken. En natuurlijk kan het altijd achteraf gezien anders, maar je kunt dat dan toch niet veranderen en het was gewoon goed.

Veel liefs!

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • July 1, 2025

Hé lieverd,

Choose your battles wisely. Hoe leuk en aardig en beleefd je zelf bent, er zijn altijd genoeg mensen die rottig doen. Dat heeft niets met jou te maken maar alles met hen. Het is niet jouw probleem of schuld dat zij zich niet lekker in hun vel voelen en dat afreageren op jou.  Blijf je eigen fijne zelf, doe alsof je je aanpast aan hun onredelijkheid en probeer hen te begrijpen - of haal je schouders op en laat hen maar sudderen in hun eigen zuurheid. Jij ben beter dan erop te reageren.

Lupus
Forum|alt.badge.img+21
  • Ster
  • July 1, 2025

Hey, 

Het is oke om boos te zijn op iemand. Iedereen is wel eens boos. Zeker als ze het niet met iemand eens zijn. Uiteraard wil je ruzie voorkomen, maar je mag er echt wel wat van zeggen hoor. Misschien niet voor de klas, maar onderling kan dat echt wel hoor. Als iemand zegt dat dat een dom idee is en ze het eerst wel me eens was, heb je al het recht om dat te zeggen. Als je aardig tegen iemand doet, maar de andere doet het niet terug, is het nog wel waard om aardig tegen diegene te zijn? Ik bedoel dan niet de hele tijd boos zijn, maar als je iemand helpt met bijvoorbeeld huiswerk, en later zijn ze vaak onaardig tegen je, waarom zou je ze dan nog helpen? Het is super aardig en knap dat je altijd aardig en lief wilt zijn voor andere, maar soms moet je ook aan je zelf denken

Groetjes Lupus 

• July 1, 2025

Hii

Dit is zeker niet jouw fout! Ze reageren op jou af - dat ligt bij hun, niet bij jou. Geen zorgen over maken hoor!

xxx Lieve!

Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • July 2, 2025

Hoi lieve ​@Tover01  . Ik ben maar 12 maar ik vind er ook wat van 🤭Ten eerste hoop ik dat jij blijft zoals je bent maar dat zal wel! Je hebt een heel mooie en bijzondere instelling en  daar mag je trots op zijn. Als je een keer slecht wordt behandeld dan denk maar zoals anderen hier zeggen. Dat jij het beter doet, en er boven staat. En dat jouw beleefdheid en gehoorzaamheid heel goed is ook al is het onredelijk wat je moet. Zo laat je die mensen ook zien hoe het ook kan en dat ze raar bezig zijn.. Die buurman die jou af snauwt is echt verkeerd bezig. Die moet eerst nadenken. Schelden is slecht. En die jongen deed vals, en denk maar zo: jij doet dat niet en dat is veel beter. En dat die juf je daar liet staan en daarna nog zoveel strafwerk geeft is echt veel te veel en onredelijk. Dan krijg jij straf voor wat anderen vaak vergeten? En dan dus die kinderen die het vaak vergeten niet. Echt dom. Misschien kun je haar dat nog eens zeggen als je de regels inlevert? Of is het een heel strenge mevrouw? In elk geval snap ik dat je boos bent, het is ook onredelijk.  Maar je reacties waren goed en verstandig. Ook al was het moeilijk maar je deed het goed! En als je dit ooit weer voelt reageer je weer zo en goed. Zeg ja mevrouw en denk wat anders. En dan boks je daarna ergens tegen een matras of kussen ofzo 😉 of hardlopen.  Iets om je boosheid weg te nemen. Je bent goed en je doet het goed! En ik vind het trouwens zielig dat jullie daar stonden en dat je zoveel lange strafregels moest maken, jij verdient dat niet! ♥️ En hopelijk viel het mee 😘 

Groetjes Tjempie xxx

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • July 2, 2025

Hoi lieve jongen,  je hebt dit precies goed gedaan hoor.  Twijfel niet aan jezelf door je (terechte) boosheid. Die boosheid mag er zijn, en ik vind het een compliment waard dat je je zo opstelt en je boze gevoelens parkeert voor later. Daar is niets raars aan, dat is een kwaliteit. En het is juist prima om dat zo te doen, het laat zien hoe jij in het leven staat en het zet je wat mij betreft mijlen ver boven het rare en verkeerde gedrag van deze mensen! Ik weet trouwens hoe jij eraan hecht om geen straf op te lopen na je verandering, maar deze kun je wegstrepen vind ik, want eigenlijk krijg jij straf voor wat anderen nalieten. Trek het je dus niet te veel aan lieverd! En het onbeschofte handelen van deze mensen past niet bij jou, daardoor ben je boos en van dlag rn

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • July 2, 2025

* slag en dat vind ik een goed teken. Je mag trots zijn op wie en hoe je bent en houd dat zo zou ik zeggen! 

Groetjes liefs Tartan X 

Sorry ik drukte per ongeluk de verstuur button al in terwijl ik nog niet klaar was ! 

Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • July 2, 2025

Oja P.S. Tover, was je meisje erbij daar in de klas? Met dat staan en dat je de regels kreeg? Wat vind zij er van? Heb je met haar er over gepraat? Ze zal je vast steunen! 

😘 Tjempie xxx

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Topic-opener
  • Ster
  • July 2, 2025

Dank jullie wel! ♥️ Ik zal zeker niet bitter doen of boos blijven. En jullie lieve steun en tips doen goed! Ik zal het doen en er boven staan. En het me niet zelf aantrekken! ​@Tjempie  ja ze was er bij en vond het ook super dom en gemeen. Ik heb wel de regels gemaakt en zal me in de les gewoon gedragen zoals altijd, dat is denk k de beste manier om erop te reageren, mede dankzij jullie goede raad 😘 

Liefs, Tover xxx

• July 3, 2025

Hoi lieve ​@Tover01 ,
Ahh je moet niet zo aan jezelf twijfelen hoor, je bent super lief! Dit is stom van hun en je hoeft niet altijd positief te denken over mensen hoor, en al helemaal niet te denken dat het dan door jou komt. ❤ Dat is écht écht niet zo 😘  Je docent denkt miss te negatief over leerlingen in het algemeen en dat het dan bij jou ook wel verkeerd bedoeld zal zijn… Jij word dan de dupe van mensen die wel vervelend doen wat super onterecht en oneerlijk is , ik snap ook niet dat ze niet ziet dat je zo lief bent en dan wat minder streng is.. ❤

Veel liefs en dikke knuffel ❤❤

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Topic-opener
  • Ster
  • July 3, 2025

Dankjewel lieve ​@Cantaloupe  😘 ik denk het ook dat zei mn vriendin ook. Dat ik nooit vervelend ben in de klas maar net even op het verkeerde moment gecheckt werd en voor de klas de volle laag kreeg en straf omdat anderen het vaak verknallen. Ik heb de strafregels inmiddels bij de docent ingeleverd. Ze keek er niet eens naar maarja, zo zijn mensen soms. Dankje voor je compliment, ik zal jouw en jullie lieve woorden zeker onthouden als zoiets weer gebeurt!  Ik zal niet twijfelen hoor 😊👍

Liefs Tover xxx

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • July 4, 2025

Hoi ​@Tover01  ik wou nog even kwijt dat ik jou een heel lieve en fijne jongen vind, zoals ​@Diana  al eens terecht opmerkte in een ander topic. Zoals je reageert op die rare mensen, dat is echt schattig en wijs ♥️ ik zou je willen knuffelen. Ik vond het echt zielig , ik zag je gewoon voor me, zo'n leuke vriendelijke jongen die zo onverdiend  staande voor de klas wordt afgezeken door een lerares en thuis dan netjes zijn strafregels schrijft, echt ik had met je te doen en tegelijkertijd bewonder ik hoe jij ermee dealt. Het is inderdaad de beste manier om zulke lui op hun nummer te zetten. Gehoorzaamheid , soort stil protest. Niks laten merken en gewoon door. Dat je onveranderd in de klas zit. En ook naar die anderen zoals die buurman..Hoewel ik me wel kan voorstellen dat je daar dus geen boodschap meer voor doet 😁.Blijf vooral zoals je bent "jochie" 😉♥️goed bedoeld hoor.  Heel veel liefs en support! Groetjes Tartan 😘😘

Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • July 9, 2025

Hoi Tover

Ik ben het ook eens met ​@Tartan15 . En ik heb het er met mijn juf over gehad . Omdat we het hadden over onrecht en verhoudingen. Toen schoot mij jouw voorbeeld te binnen.  Ik heb een paar dingen op geschreven die zij vond 

1. Jou en die andere jongen  een tijdje zo voor de groep laten staan is onnodig en kleinerend. Je bent 13 en dan ben je daar heel gevoelig voor. Zeker als jongen. 

2. Jou en hem zoveel strafregels geven voor een collectieve fout is oneerlijk en niet in verhouding.

3. Jou straf geven terwijl jij juist altijd je best doet is ontmoedigend. Geeft een verkeerd signaal . Je zou juist beloont moeten worden om je lieve gedrag. 

4. Straf was helemaal niet nodig en niet gepast. Ze had jullie de kans kunnen geven om ze in de les te beantwoorden. Of het met een opmerking af kunnen doen .  

5. Het is wel heel goed dat je meisje je steunt en achter je staat. Voor jou als jongen is dat misschien nog wel belangrijker als het een meisje is die je helpt. Voor je zelfvertrouwen. 

6. Hopelijk (en dat doe je gelukkig ook) wordt je niet ontmoedigd en houd je je lijn vast. Blijf je netjes. Volgens mijn juf is jouw opstelling van vriendelijke en gehoorzame en behulpzame jongen juist een reden om je te stimuleren en complimenten te geven. 

7. Tot slot, als zoiets weer gebeurt (hopelijk niet) dan kun je het beste weer zo reageren als je deed. Accepteer je straf, zeg ja mevrouw en laat wel voorzichtig merken dat je het niet fijn vind door teleurgesteld te kijken. Maar op dat moment zelf niet opstandig doen. Ze zei wel dat je na de les of schriftelijk een gesprek met die lerares kunt aanvragen en dan rustig en redelijk je verhaal zeggen. Zo ziet zij hopelijk dat ze overdreven reageerde en misschien trekt ze dan de straf in. Of als je al een straf moest ondergaan zoals voor de klas staan dat ze dan excuses maakt en het volgende keer anders doet. En ziet dat ze de verkeerde jongen straf gaf. 

Ik hoop dat je er iets aan hebt, ik wou het toch even zeggen. Ik vind het namelijk super oneerlijk voor jou. Jij hebt helemaal geen straf nodig. En die andere jongen natuurlijk ook.

Groetjes Tjempie xxx

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Topic-opener
  • Ster
  • July 9, 2025

Hey lieve ​@Tjempie  ahw wat lief dat je dat deed en zo mooi beschrijft!  Ik heb het als schermkopie bewaard, vind dit echt heel lief. Wat mooi gezegd ook. Dankjewel en ik ben idd niet ontmoedigd hoor! Ik denk dat jouw 7 punten helemaal kloppen! Bedankt , ook je juf 😘Liefs Tover xxx

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • July 12, 2025

Hoi, wat een mooi stukje werk ​@Tjempie  en ik ben het helemaal met je eens. Van 1 t/m 7 heel degelijk en helder geanalyseerd en goed om te onthouden. Klopt allemaal. Wat mooi dat je dat hebt overlegd. Die lerares van ​@Tover01 zou dit ook moeten lezen na de vakantie 😉Complimenten! 

Groetjes liefs Tartan X 

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Topic-opener
  • Ster
  • July 20, 2025

Haha ​@Tartan15  zal ik het haar laten lezen? 🤭😁 Misschien helpt dat wel. 

Liefs Tover xxx

Lupus
Forum|alt.badge.img+21
  • Ster
  • July 23, 2025

Haha ​@Tartan15  zal ik het haar laten lezen? 🤭😁 Misschien helpt dat wel. 

Liefs Tover xxx

@Tover01 , als je wilt gewoon doen! Maar misschien wil je niet dat ze weer dat je op het forum zit? 

Groetjes Lupus 

Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • August 1, 2025

Hoi Dankjewel ​@Tartan15  😊lief! Ik doe het graag. En ​@Tover01  ja laat maar zien na de vakantie! Ben ik eens met ​@Lupus . Leert ze misschien dat ze zo'n lieve jongen geen straf mag geven 😉.  Trouwens we merken wel dat jij op kamp bent! Of vakantie of allebei na elkaar? We missen je hoor! 😘

Groetjes Tjempie xx

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 1, 2025

Ik vind dat je gewoon goed hebt gereageerd. En het is juist stom van hun, niet van jou 😘

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Topic-opener
  • Ster
  • August 2, 2025

Hey bedankt ​@Wolf ! 😘 💪Ik houd dat idd in mn hoofd 😊zal het ook zo blijven doen als mensen stom doen, komt goed.  ​@Tjempie  ik was op zomerkamp 🥰😎 en nu vakantie met de familie ♥️. Ik blijf zeker op het forum komen hoor 😘

Liefs, Tover xxx

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Topic-opener
  • Ster
  • September 26, 2025

Hey lieve ​@Tjempie  en allemaal natuurlijk :). Ik heb er een tijdje over nagedacht maar ik heb toch nog geprobeerd om een vriendelijk gesprek te voeren en de punten van jou aan de lerares voor te leggen, zo van om te voorkomen dat er dit nieuwe jaar weer misverstanden kwamen en dat het ging om onopzettelijke foutjes. En om de band beter te krijgen. Simpel omdat ik er niet van houd om gedoe te hebben of straf. En dat ik haar aanpak te streng vind voor ons. Ben netjes eind van de middag langs gegaan, aangeklopt, " mag ik u iets vertellen" . Stond in mijn bekende beleefde pose voor haar zo netjes mogelijk, haar aankijken en handjes achter mn rug en proberen een goed gesprek te hebben.  Maar daar had ze geen zin in, zei dat ze alles goed in het oog had en iets van dat elke leerling bij haar gelijk is en verantwoordelijk voor het eigen werk. En als je het niet goed hebt kun je nog zo top zijn, zei ze, maar dan is het nog steeds niet goed. Dat ze er streng op blijft en mij "gewoon" weer zo voor de klas laat staan en straft als het niet goed is. Dat er geen misverstand was en ze geen tijd had om allerlei argumenten te lezen.  Dat mijn strafregels terecht waren geweest en iedereen hetzelfde behandeld wordt.  Ik bedoelde ook helemaal niet dat ik top ben ofzo of dat ik een uitzondering ben, juist helemaal niet, of om haar de les te lezen maarja. Het is vanaf de brugklas al niet mijn favoriete juf zeg maar en ik laat het er maar bij.  Heb maar weer gezegd dat ik het begrepen heb en me eraan zal houden.  Ik kreeg nog even een " je zal wel moeten"  terug en werd toen bedankt en gewezen waar de uitgang was.  Weet je wat nou wel goed is hieraan? Dat ik zelf iig vind dat ik het heb geprobeerd en dat ik liet zien dat ik wel goede bedoelingen heb. Dat ik dan bot wordt geantwoord verandert niets aan dat ik netjes ben gebleven en wel heb geprobeerd om het goed te doen 😊😉 nogmaals dank jullie voor alle tips.  Ik blijf het doen zoals ik het doe 🤭

Liefs, Tover xxx 

Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • September 27, 2025

Hoi lieve ​@Tover01  wat dapper dat je dat deed! Zo netjes stond en wou praten op jouw beleefde manier. En haar reactie, ik zou zeggen precies wat ​@Diana  al zei. Haar antwoord geldt ook voor jouw  laatste belevingen met die mevrouw. Soms krijg je niet wat je verdient. Zo'n lieve jongen. Wat een harde dame is dat dan. Goed dat je het probeerde, en wees nu dan maar heel voorzichtig met haar. Ook goed dat je zo netjes reageerde. Knap. Ze vat het helemaal verkeerd op denk ik. Hopen dat ze jou nu niet extra weer zo te kijk zet. Maar ik vind je echt dapper! Pas op jezelf bij haar 😘🫂. 

Groetjes Tjempie xxx

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • September 27, 2025

Hoi ​@Tover01  Ahw wat ben je toch ook een moedige lieverd!  Goed gedaan hoor. Ik ben het helemaal eens met ​@Tjempie  en de anderen.  Nu vooral maar voorzichtig zijn bij haar en wees innerlijk de baas want moreel ben jij hier de winnaar. Mocht ze je nog weer eens straf geven , ik hoop het niet, bedenk dat dan maar en onderga je straf met een gevoel van medelijden met zo iemand. 

Groetjes liefs Tartan XxX 

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • September 27, 2025

Hi lieve ​@Tover01 ,

Ah wat stom zeg! Snap niet waarom ze zó streng moet zijn en is ook nogal overdreven, doet me eig bijna aan Mathilda denken..🙃😬 Wel goed dat je naar haar toe bent gegaan en ook moedig😊

Veel liefs❤

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • September 28, 2025

Hoi, haha mooie vergelijking lieve ​@Konijntje8  👍😄. Denk dat Tover dat maar niet tegen die mevrouw moet gaan zeggen 🤭😉

Groetjes en liefs ,Tartan XxX