Vraag

Pijn van snijden


  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi

Ik snijd me zelf sinds kort met een potlood (dat is mogelijk),ik zit tot aan bloot vel dus redelijk diep zelf heb ik na het snijden heel veel last van dat het heel hard brand wat kan ik daar aan doen?

22 reacties

Hey, Roompie,

Ten eerste was het geen goed idee om jezelf te snijden, dus doe het niet meer! Je kan ook zelfmoord plegen zonder jezelf te snijden en bovendien is zelfmoord NOOIT de oplossing. (Quote gejat van Ronald2001) Je kunt misschien Betadine of jodium gebruiken om het te ontsmetten, of gewoon alleen een pleister.

Groetjes,
Geen_Naam
Een brandend gevoel is nooit een goed teken.
Zeker als de huid na een tijd nog steeds erg warm is, zou dat kunnen wijzen op een ontsteking.

In ieder geval lijkt het mij aan te raden om hierover met iemand te praten.
Je kunt dat met een vriend/vriendin doen, maar je mentor/een vertrouwenspersoon zijn er ook voor jou.
Zeker met de laatste twee kun je er van uitgaan dat de informatie niet zomaar gedeeld zult worden.

Qua behandeling lijkt het mij inderdaad verstandig dat je je wonden ontsmet en verbindt.
Let er goed op en raadpleeg bij zorgen je huisarts.
Het moet niet erger worden dan het al is.
hey

snijden is echt niet de oplossing en het is nog verslavend ook
toch kan ik me voorstellen dat het verleiderlijk is, en misschien is het daarom ook beter om een vervanger te neme, je zou bijvoorbeeld een stressbal kunnen kopen en die gewoon hard gooien als je even er klaar mee bent.
je lichaam is te mooi om te beschadigen!

@Geen_Naam welke quote van mij?
Hey!

Hopelijk begrijp je zelf, zoals hierboven al gezegd is, dat snijden niet de oplossing is. Het is belangrijk dat iemand ervan weet en dat je (als je daar klaar voor bent) hulp gaat zoeken.

Oké, nu het probleem waar je naar vroeg: snij je jezelf met een vulpotlood of een normaal potlood? Hierbij (bij beiden, maar vooral normaal potlood) heb je een grote kans dat je een infectie oploopt, wat geen pretje is. Ik weet niet precies hoe diep je snijdt maar als de wondranden van je wond elkaar niet raken, zelfs niet als je je lichaamsdeel beweegt is het het best om een hechting te laten zetten. Anders kun je een lelijk litteken krijgen.

Het kan zijn dat je veel moeite moet doen om zo diep te komen (een potlood is volgens mij niet zo super scherp) en dat kan wrijving veroorzaken, waardoor je een branderig gevoel krijgt. Ik raad je daarom aan de wond met koud water (niet ijskoud) schoon te spoelen zodat de huid rondom de wond wat af kan koelen en er geen vuil in je wond zit.

Hopelijk heb ik je een beetje kunnen helpen, sterkte!
Groetjes, Anoniempje
Hoi,

Een brandend gevoel is niet chil, maar wel logisch op zich. Een beschadiging van je huid kan dat gevoel teweeg brengen.

Wat kun je daar aan doen? Niet snijden. Maar goed, daar is het nu te laat voor.

Maak het goed schoon, even spoelen met water of reinigen met betadine. Als de wanden van je wond uit elkaar staan, is het waarschijnlijk handig het te laten checken door en arts, om te bekijken of het hechtingen nodig heeft. Zelf kun je de wanden bij elkaar zetten d.m.v. een zwaluwstaartje.

Probeer de volgende keer dat je jezelf wil beschadigen iets anders te doen. Sporten, schrijven, lezen, tekenen, muziek luisteren, je onder de mensen voegen. Er zijn heel veel dingen mogelijk!

Gr. Pin
hey

snijden is echt niet de oplossing en het is nog verslavend ook
toch kan ik me voorstellen dat het verleiderlijk is, en misschien is het daarom ook beter om een vervanger te neme, je zou bijvoorbeeld een stressbal kunnen kopen en die gewoon hard gooien als je even er klaar mee bent.
je lichaam is te mooi om te beschadigen!

@Geen_Naam welke quote van mij?

'Zelfmoord is nooit de oplossing.' Dat heb ik van verschillende mensen gehoord, met name jou. Vandaar.
Wat zijn wondranden?
Dat is de buitenkant van je snee/wond. Zeg maar de scheiding tussen je onaangetaste huid en je wond of snee.
Maar die raken elkaar toch sws niet?
Niet altijd. Om het netjes te verwoorden:
Soms zie je alleen een rood streepje. Een krasje. En soms staan ze echt uit elkaar. Heb je nooit een klein wondje gehad? Daarvan waren de randen nog bij elkaar.
Ze zitten best ver van elkaar...
Dan zou ik naar de huisarts gaan... Als het nu ontstoken raakt dan heb je een groot probleem.
Wat gebeurt er dan?
Zo kan er een ontsteking komen. De gevolgen daarvan weet ik niet, maar je kunt bijvoorbeeld ziek worden, maar er kan ook een litteken ontstaan.

Als je te bang bent om naar de huisarts te gaan, zou je zelf betadine of jodium kunnen aanbrengen en dan pleisters plakken, al is de huisarts alsnog de beste oplossing.

Groetjes,
Een Persoon Zonder Naam
Hey!

Bij de huisarts kijken ze naar je wond en als die gehecht moet worden doen ze dat (onder verdoving, het doet dus geen pijn). Een hechting kan tot 12 uur nadat de wond is gemaakt worden gezet, is het langer geleden kunnen ze de wond opnieuw opensnijden om alsnog een hechting te laten zetten of maken ze zwaluwstaartjes om de wond dicht te houden. Als je jonger dan 16 bent hebben je ouders de mogelijkheid om in jouw dossier te kijken, maar dat betekent niet dat nadat je bent geweest je huisarts je ouders opbelt om te zeggen dat je langs bent geweest, dat inzien van je dossier moet van hen komen.

Als je dit niet durft raad ik je aan, zoals Pin eerder al zei zelf zwaluwstaartjes te maken om de wond dicht te houden, je kunt googlen hoe je dit moet doen. Pas op met pleisters want als de wond groot is kan het zo zijn dat de pleister niet de hele wond bedekt en dan doet het erg veel pijn bij het verwijderen van de pleister. Het is belangrijk om iedere 24 uur de pleister te verschonen.

Sterkte!

Groetjes,
Anoniempje
Oki:)
Probeer jodium te vermijden, gebruik liever betadine. Betadine is namelijk kleurloos. Als een arts je wond moet beoordelen, is het soms lastig om te zien wat van de wond komt en wat van het jodium komt. Met betadine heb je hier geen last van.

Als je randen uit elkaar staan, raad ik je ook aan een arts te zien.
Ik ga niet naar de dokter hoor..
Oké jammer, dan hoop ik maar dat alles goed geneest.

Houd je wond alsjeblieft wel goed in de gaten en check of deze niet gaat ontsteken!
Hoe zie je of ze
Ontsteken
Misschien is deze site nuttig?

Reageer