Skip to main content
Vraag

Pesten van vroeger

• January 25, 2026
  • 2 reacties
  • 30 Bekeken

Ik werd vroeger gepest. In de kleuters al, toen was het natuurlijk wat minder serieus, maar zo voelde het voor mij niet. En in mijn hele basisschooltijd werd ik ook gepest, maar niet echt gepest gepest, maar meer dat mensen achter mijn rug gingen roddelen maar wel net hard genoeg dat ik het merkte. Ik was zo onzeker dat als ik iemand mijn naam hoorde zeggen in bijna terplekke ging huilen. Ik ben ook heel emotioneel altijd en ik huil snel en veel en dat vonden anderen kinderen in mijn klas ook weer grappig en dan gingen ze me uitdagen en laten huilen. Ik ben super vaak in therapie geweest. Toen ik in groep 4 zat vanwege mijn faalangst en in groep 6 vanwege dat ik dingen begon te stelen (ik weet ook niet waarom), en in groep 8 heb ik zelfs EMDR therapie gedaan maar het hielp allemaal niet. En nu zit ik op de middelbare en heb ik nog steeds mega erge faalangst, gecombineerd met enorm perfectionisme. Ik zit nu in de brugklas en het duurde voor mij tot aan december om vrienden te maken, dus het eerste halfjaar ongeveer had ik geen vrienden op school. Iedere nacht lig ik in bed en huil ik terwijl ik dingen die andere kinderen tegen me zeiden door mijn hoofd hoor klinken. Het gaat nu wel ietsje beter omdat ik eindelijk vriendinnen heb gemaakt maar ik ben wel altijd bang dat ik me te erg aan hun vastklamp en hun daardoor eigenlijk wegduw. Ben ik de enige hierin?

2 reacties

Reef
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • January 26, 2026

Hey, wat naar! Maar als het echte vriendinnen zijn dan gaan ze echt niet weg 

• January 26, 2026

Hey, wat naar zeg ​@Anoniem8926! Ten eerste: dut verdient echt niemand, ook jij niet. Ik weet hoe zwaar het kan zijn! 
probeer met iemand te praten (je vriendinnen bvb) ik weet hoe lastig het is en ik heb het ook zó lang voor mezelf gehouden (het pesten en hoe ik me voel) maar het word er echt niet beter op! Ik heb ook zo iets meegemaakt maar dan net wat heftiger, je bent dus zeker niet de enige! En jammer dat die therapie niet hielp, heb je iemand waar je jezelf kunt zijn en voluit praat zonder schaamte? Of iemand die je heel erg vertrouwt? Dat helpt vaak als je iets wil vertellen, bij mij ten minste. 
en over je vriendinnen, je brein denkt automatisch als je gepest bent of mensen je in de steek hebben gelaten dat dat altijd zo gaat maar dat is echt niet zo, er zijn meer mensen dan je denkt die om je geven! En over perfectionisme:

https://psycholoog.nl/blogs/omgaan-met-perfectionisme-tips-voor-een-gezondere-zelfverwachting/
hopelijk heb je er iets aan!!

voor faalangst kreeg ik in een topic van mij een linkje naar een site, dit is hem!:

https://www.jestaatnietalleen.nl/hoe-omgaan-met-faalangst/

Xx Julia