Skip to main content
Vraag

paniekstoornis, ik leef in aanhoudende angst die in vlagen versterkt.

• September 13, 2025
  • 4 reacties
  • 104 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi, ik ben een meisje van 15. 

(Alvast mijn excuses voor alle zinnen die met 'ik' beginnen)

Ik ben al langer bekend met deze website, maar heb nog nooit zelf iets gedeeld. Ik heb vorig jaar voor het eerst een edible gegeten. Ik had toen een hele nare ervaring. Niemand die ik vertrouwde was in mijn buurt om mij te kunnen helpen. Twee weken geleden denk ik gedrogeerd te zijn. Ik had toen een paniekaanval en moest heel hard huilen. Mijn ouders waren er bij toen de paniek opkwam. Sinds die dag durf ik niks meer (op) te eten. Zelfs iets drinken vind ik soms lastig. Ik heb ook constant een angstig gevoel in mijn buik. Soms word ik gewoon opeens echt heel bang en denk ik dat de wereld vergaat. 

Nu ik er beter over na kan denken, ga ik er van uit dat ik mezelf twee weken geleden heb aangepraat dat ik gedrogeerd was en daarom de paniek opkwam. Hoe dan ook leef ik op dit moment in een soort aanhoudende angst die in vlagen versterkt. 

Weet iemand wat ik nu het beste kan doen?     En heeft iemand anders iets soortgelijks?

4 reacties

bella_paddenstoel09
Forum|alt.badge.img

Hiii, ik heb zelf een gegeneraliseerde angststoornis en had ook last van een eetstoornis en paniekstoornis. Ten eerste wil ik even zeggen dat het niet uitmaakt of je gedrogeerd bent of niet, want de angst is er dus je hoeft je geen zorgen te maken over of het wel logisch is dat je bang bent. 
Het bang zijn om iets te eten omdat je bang bent dat er iets in zit of dat je er ziek van wordt (dat tweede had ik) is ook een hele nare ervaring. Je kan eens kijken naar de eetstoornis arfid, want dat lijkt er best wel op. Ik zou je ook aanraden om therapie te zoeken, en als je daarvoor open staat misschien een psychiater. Therapeuten kunnen je met CGT helpen anders te denken, en met medicatie kun je, als je dat zelf wil natuurlijk, het scherpe randje van de angst af halen. Dat tweede heeft mij vooral heel erg geholpen. 
Qua eten moet je het gewoon proberen stapje voor stapje op te bouwen, en een lijst met ‘veilig eten’ te maken wat je altijd kan eten zodat je niet te weinig binnen krijgt. 
Het kost vooral veel geduld en hard werken maar geloof me het wordt echt beter ❤️

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • September 14, 2025

Hiii, ik heb zelf een gegeneraliseerde angststoornis en had ook last van een eetstoornis en paniekstoornis. Ten eerste wil ik even zeggen dat het niet uitmaakt of je gedrogeerd bent of niet, want de angst is er dus je hoeft je geen zorgen te maken over of het wel logisch is dat je bang bent. 
Het bang zijn om iets te eten omdat je bang bent dat er iets in zit of dat je er ziek van wordt (dat tweede had ik) is ook een hele nare ervaring. Je kan eens kijken naar de eetstoornis arfid, want dat lijkt er best wel op. Ik zou je ook aanraden om therapie te zoeken, en als je daarvoor open staat misschien een psychiater. Therapeuten kunnen je met CGT helpen anders te denken, en met medicatie kun je, als je dat zelf wil natuurlijk, het scherpe randje van de angst af halen. Dat tweede heeft mij vooral heel erg geholpen. 
Qua eten moet je het gewoon proberen stapje voor stapje op te bouwen, en een lijst met ‘veilig eten’ te maken wat je altijd kan eten zodat je niet te weinig binnen krijgt. 
Het kost vooral veel geduld en hard werken maar geloof me het wordt echt beter ❤️

Dankjewel, het doet mij heel goed om te horen dat iemand anders dit ook heeft. Ik wil graag die hulp zoeken, maar waar kan ik dan het beste beginnen? Zou ik bijvoorbeeld een afspraak bij de huisarts kunnen maken? Heel erg bedankt voor je antwoord. 💝

bella_paddenstoel09
Forum|alt.badge.img

Jaa als ik jou was zou ik met dit verhaal naar de huisarts gaan zodat zij je verder kunnen helpen. Als je het moeilijk vindt om te vertellen kun je het ook opschrijven of iets anders wat voor jou werkt :)

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • September 14, 2025

Hee ​@Sara_1870 , wat rot dat je je zo bang voelt 😔. Soms kan je hoofd en buik heel gek doen na iets engs, en dan lijkt het net alsof er iets heel ergs gaat gebeuren, maar eigenlijk is dat je lichaam die een beetje in paniek raakt. Je doet niks fout hoor!

Misschien helpt het om erover te praten met iemand die je vertrouwt, zoals je ouders of de dokter. Die kan goed kijken wat er aan de hand is en hoe je je weer fijner kan voelen. En als je bang wordt kan je proberen rustig te ademen, bijvoorbeeld 4 tellen inademen en 6 tellen uitademen. Ook kan je iets doen wat je leuk vindt, zoals muziek luisteren of tekenen, om je gedachten even weg te halen van de angst. 💙

xx liefs Wolf 🐺