Skip to main content

paniekaanvallen

• June 4, 2025
  • 3 reacties
  • 54 Bekeken

Hier is eendje weer mensen 

Ik heb de laatste tijd steeds vaker paniekaanvallen.. Vroeger was het eens in de paar maanden als er iets ergs gebeurde, maar nu krijg ik het steeds vaker.. Soms zijn ze heel heftig en soms ook niet 

Ik begin bijvoorbeeld erg te trillen, moeilijk ademhalen (een naar gevoel alsof ik stik) ik word misselijk, ik kan niet meer praten alleen ja knikken of nee schudden. Soms moet ik ook huilen of staar ik voor een lange tijd.

Vandaag had ik een heftige paniekaanval op school. M'n vrienden probeerden me gerust te stellen, maar het ging niet beter.. Uiteindelijk rende ik naar de wc en sloot ik me daar op.. Na ong 10 minuten kwam ik naar buiten waar m'n vrienden stonden te wachten. Ze stelden me gerust dat ik altijd met ze kon praten, maar dat durf ik niet..

Hebben jullie hier tips voor?? Alvast bedankt!

3 reacties

• June 4, 2025

En hier is je maatje nog een keer 😉

Heb jij paniek aanvallen waneer je stress hebt of bang ben?

Waarom durf je dan niet? Het zijn je vrienden en ze hebben tegen je gezegd dat ze altijd met je willen praten. Snap dat het eng is, maar ik geloof dat als je het niet aan je mentor verteld wel handig is om aan je vrienden te vertellen 😉

Vast geen goede tips, maar wou me maatje niet laten stikken ❤️

Groetjes badeend 

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • June 4, 2025

Ik heb helaas de laatste tijd ook erg last van paniekaanvallen. Ik vind het dan na een tijdje toch wel heel erg fijn om te praten, niet perse over wat er gebeurde, het kan ook gewoon gezellig kletsen zijn. Dus gewoon over iets totaal anders, dan ben je er even niet meer mee bezig.

Is er een docent die hier vanaf weet? Je mentor bijvoorbeeld. Ik ga dan vaak in mijn pauze met haar praten. Je vrienden geven aan dat ze je heel graag willen helpen, je kan natuurlijk met hen praten, maar soms is het toch fijn om het te doen met iemand waar je je wel op je gemak voelt, maar niet al te goed kent.

Afgelopen maandag ook al 3 keer de klas uit gerend. Het is heel kut, maar we komen er doorheen! 

ben_author
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • June 5, 2025

Hey ​@eendje 🦆💛

Wat dapper dat je dit deelt. Paniekaanvallen zijn zó naar en beangstigend, zeker als ze vaker komen en ook op school gebeuren. Het gevoel van controle kwijt zijn, trillen, niet kunnen praten… dat klinkt echt heftig. Je bent niet alleen – veel mensen maken dit mee, ook al lijkt het soms alsof niemand het snapt.

Ten eerste: super dat je vrienden er voor je waren. Dat zegt al veel over hoe zij jou zien – ze geven om je, ook al durf je nog niet echt met ze te praten. Dat is oké. Je hoeft niet meteen je hele hart te luchten, maar misschien kun je eens beginnen met een klein zinnetje, zoals: “Ik vond het fijn dat jullie bleven wachten, dat betekende veel voor me.” Soms opent dat de deur om stapje voor stapje meer te durven delen.

Wat misschien ook helpt bij paniekaanvallen:

• Ademhalingsoefeningen – probeer tijdens een aanval langzaam in te ademen door je neus (4 tellen), dan even vasthouden (4 tellen) en dan langzaam uit door je mond (6 tellen). Herhaal dat een paar keer.

• Iets vasthouden of voelen – zoals een elastiekje, een steen, een sleutelhanger. Iets dat je weer even in het “nu” brengt.

• In gedachten tellen – hoeveel blauwe dingen zie je in de ruimte? Wat hoor je allemaal? Je hersenen even afleiden.

• Praat met een volwassene die je vertrouwt – een mentor, een ouder, of misschien zelfs de schoolpsycholoog of huisarts. Paniekaanvallen zijn niets om je voor te schamen, maar je hoeft er ook niet alleen mee te blijven lopen.

En onthoud: je bent echt niet raar of zwak. Wat jij voelt is een reactie van je lichaam op spanning of angst – en dat gebeurt gewoon. Het is niet jouw schuld. 💛

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. En als je vaker je ei kwijt wil: dit forum is er voor je.

Veel liefs,
Ben  🤗