Vraag

paniek aanvallen

  • 22 April 2024
  • 5 reacties
  • 52 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9

hoi, ik dacht dat ik al eerder een topic over dit onderwerp had gemaakt maar blijkbaar niet (of ik ben blind).

ik ben een meisje van 14. ik heb een paar maand geleden voor het eerst een bewuste paniek aanval gehad. (dit leggen we even aan de zijkant en we gaan nu eerst even naar iets anders)

ik heb al een paar jaar last van hartkloppingen. hartkloppingen kan ik het niet noemen want ze zijn er niet echt. ik ben daarvoor meerdere keren naar het ziekenhuis geweest, ik heb een keer zo'n 24 uurs kastje moeten dragen en ik heb meerdere onderzoeken gehad buiten het ziekenhuis. ze konden nooit wat vinden. met dat 24 uurs kastje moest een vriend mij een beetje druk krijgen zodat mijn hartkloppingen kwamen en ze dat in het ziekenhuis konden onderzoeken. helemaal niks. ik had vandaag weer van die hartkloppingen. het was tijdens gym. we waren bezig met de warming-up en ik begon opeens duizelig te worden en het voelde alsof er speren door mijn hart werden gestoken en het probeerde eruit te trekken. het straalde helemaal uit naar mijn armen en benen dus ik kon amper lopen. ik mocht toen even in de kleedkamer zitten en even later kwam mijn gymdocent. hij vroeg of hij dingen voor mij kon doen. dat was niet echt het geval dus hij ging terug en mijn vriendin bleef zitten. (nu wordt het interessant) mijn vriendin zei dat de dingen die ik omschreef ook bij een paniek aanval konden zijn. ik heb dat idee ergens weggeplaatst omdat mijn paniek aanvallen meestal stilstaan zijn en niet meer kunnen bewegen. maar ik heb er even over nagedacht. deze hartkloppingen waren echt erg dit keer. en ik dacht dus wat zou mij in paniek kunnen brengen. mijn vriendinnen wouden mij de warming-up laten doen met een jongen waar ik me nogal voor schut had gezet, ik had een dichtwedstrijd en ik heb 2 toetsen deze week die ik niet kan verknallen. ik twijfelde daarbij nogsteeds of het een paniek aanval had kunnen zijn. tot ik terug ging naar andere keren dat ik er last van had. er was een keer dat ik met mijn moeder mijn kamer ging opruimen. ze ging overal doorheen en ik had altijd wel wat stiekems op mijn kamer liggen. dus ik denk dat ik daardoor in paniek raakte. er was ook een keer met gym op de basisschool. ik ben nooit een van de snellere kinderen geweest en met de warming-up daar waren er heel veel prikkels en iedereen haalde mij bijna in waardoor ik in mijn eentje een laatste rondje moest doen. en ook een keer in een wiskunde les. ik denk dat ik op dat moment wist dat ik op dat onderwerp een onvoldoende zou halen en in paniek raakte.

ย 

dan gaan we weer terug naar die bewuste paniek aanval. die was anders dan wat ik hier allemaal omschrijf. ik denk dat 1 van de 2 een paniek aanval was of allebei.ย 

als je meer details nodig hebt om mij te vertellen dat ik echt al jaren paniek aanvallen heb of niet dan moet je gewoon vragen wat je wilt weten, ik heb namelijk geen idee wat ik er nog bij moet voegen.


5 reacties

Reputatie 7
Badge +11

@ikweethetnietmeer2009ย 

Ik heb dit ook best vaak. Ik denk steeds dat het door m'n hartafwijking komt. Maar dat is dus niet zo. Wat wil je allemaal weten? Ik wil je wel wat tips geven namelijk.

Liefs @Wees Jezelf Bij Noahย 

Reputatie 7
Badge +9

Het is vooral dat ik wou weten of ik paniekaanvallen heb. En als ik ze heb, is er dan een manier om ze te voorkomen? Want zoals ik al omschreef deed het nogal pijn.

Ik wil ook wel mensen in mijn omgeving om hulp vragen maar dan ben ik bang dat zij denken dat ik het voor aandacht doe.

Reputatie 7
Badge +11

@ikweethetnietmeer2009ย 

Dat heb ik ook.

Het is zo vervelend!

Wat je kunt doen is het bijvoorbeeld negeren.

Dat van aandacht snap ik. Jij hebt net als mij toch ook autisme?

ย 

Liefs @Wees Jezelf Bij Noahย 

Reputatie 7
Badge +17

Hoi, ik heb wel eens baat gehad bij wikihow. Misschien kan jou dit ook helpen?

https://nl.wikihow.com/Omgaan-met-een-paniekaanval

Het is heel vervelend, weet ik, dus ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes liefs Tartan X

Reputatie 7
Badge +9

ik denk dat die link wel zou kunnen helpen. ik heb hem een paar keer overgekeken maar nog niet echt de tijd gehad om het fanatiek te gaan lezen. maar van wat ik zag leek het me best handig

ย 

en antwoord op jouw vraag @Wees Jezelf Bij Noah. ik heb autisme. niet zo zwaar maar ik merk het wel. maar wat heeft dat te maken met aandacht of paniek aanvallen?

Reageer