Skip to main content
Vraag

Paniek

• May 25, 2025
  • 2 reacties
  • 56 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hee lieverds, 

Ik heb de laatste tijd best wel last van paniek en angst. Vorig schooljaar had ik een frans docent die het nogal op mij gemunt had (weet ik veel waarom). Daardoor ben ik toen tijdens haar lessen al best wel vaak in paniek geraakt. Ik had toen ook een mondeling, maar toen heb ik niets gezegd om dat ik zo erg in paniek was. Die docent is nu met pensioen, maar af en toe komt ze nog eens langs. Dit vind ik dan stiekem ook best wel eng. Nu heb ik dit schooljaar weer mijn favoriete docent en gaat alles goed bij frans, maar bij andere vakken word ik wel getriggerd (dingen die de docenten hetzelfde doen) en raak ik weer helemaal in paniek. Hoe ga ik met deze paniek en angst om?

Dan nog het laatste, ik heb in mijn toetsweek een frans mondeling en ben hier al het hele schooljaar erg bang voor. Hoe los ik dit op en zorg ik dat het goed gaat? Ik kan het namelijk helaas niet bij mijn favoriete docent doen. Volgend jaar (VWO 4) ga ik overigens ook geen frans doen en ik sta gewoon op overgaan. Nu heb ik gevraagd aan de jaarlaagcoördinator, nadat ik bij hem zat omdat ik een paniekaanval gehad had, of ik het misschien niet hoef te doen, dit kan hij alleen niet bepalen want dat doet de sectie frans. 

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

2 reacties

• May 26, 2025

Hallo,
Wat een ingewikkelde situatie. Misschien moet je er met je docent Frans, je mentor, je ouders of een zorgcoördinator over praten. Of je kunt naar een arts/psycholoog gaan, die kan je misschien helpen je angst te onderdrukken.
Veel succes!

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Hee ​@Lientje13, dankjewel dat je zo open bent over je paniek en angst, dat is echt heel moedig. Het klinkt alsof de ervaring met je Franse docent vorig jaar nog steeds impact heeft en je af en toe triggert, wat heel begrijpelijk is. Om met die paniek om te gaan, kun je ademhalingsoefeningen proberen, zoals rustig en diep ademhalen, en kleine pauzes nemen als je merkt dat de spanning opkomt. Blijf praten met mensen die je vertrouwt, zoals je jaarlaagcoördinator of mentor, en leg eventueel ook aan de sectie Frans uit wat je doormaakt. Het is fijn dat het nu goed gaat bij je favoriete docent; probeer dat vertrouwen vast te houden als het bij andere vakken spannend wordt. Voor je mondeling in de toetsweek kan het helpen om thuis of met iemand die je vertrouwt te oefenen en je goed voor te bereiden in kleine stapjes. Als het te veel wordt, is het oké om dit aan je docent of mentor te laten weten zodat je extra steun kunt krijgen. Het is ook fijn dat je volgend jaar geen Frans meer hebt en dat je op overgaan staat, dat kan wat rust geven. Blijf vooral je grenzen aangeven en hulp vragen wanneer je dat nodig hebt. 

xx liefs Wolf 🐺