Skip to main content

Hi ik ben een 14 jarig meisje die op een geweldige school zit,

ik heb het naar me zin hier en heb veel goede vrienden.
Nu is er afgelopen weekend iets gebeurd wat mij beroerd laat voelen.

Mijn beste vriend (ik noem heb in dit verhaal een A), nog een super goede vriend (ik noem hem in dit verhaal even B)  en ik vormen met zijn drietjes een kleine vriendengroep.
We spreken geregeld met zijn drietjes af en ik geef veel om ze. Sinds we van klassen waren gewisseld zag ik ze minder vaak maar nog steeds wel zo nu en dan.


Ik had B al een tijdje niet gezien omdat hij sinds de kerstvakantie naar een andere school zou gaan maar vanwege de lockdown kon dit niet goed.  Hiervoor ging hij ook al een maandje niet naar school omdat een nieuwe school zoeken lastig is in het midden van het jaar. Hij moest naar een andere school omdat hij was blijven zitten (vanwege een aparte regeling hoefde hij niet te blijven zitten op voorwaarde dat in de kerst zijn cijfers goed waren, waren ze dus niet). A sprak ik nog veel maar doordat de scholen gesloten zijn is afspreken lastig.

Laat ik nu maar verder met het verhaal want begint al beetje op een bijbel te lijken.
Mijn 2 vrienden en ik experimenteerde nog wel is met drugs. Ik zelf deed vooral wiet en hasj en heb een aantal keer truffels en paddo's gedaan en één keer xtc. Ik vind de natuurlijke shit wel leuk maar vond xtc best heftig en wilde nog even wachten met pillen voor de rest. A deed wat ik deed maar vond pillen ook best heftig en soms lachgas. B daarin tegen vond drugs erg leuk, we blowde veel met hem en hij was veel bezig met pillen. Tot het fout ging.

Ik sprak B dus minder vanwege de lockdown, klassen verwisselen en dat ik hem niet meer op school zag. 
Afgelopen vrijdag appte hij mij met: “Hey ben je in voor miauw miauw?” 
Miauw miauw is een nieuw soort drugs die dus nog niet illegaal is.
Ik reageerde met nee omdat ik dus nog wil wachten met pillen maar zei dat ik wel erbij wilde zijn dat ik dan gewoon een jointje smokete. 
Hij reageerde toen niet meer, dus dacht ik er niet meer echt aan. 
Later die nacht om 01.30 ongeveer belde hij mij met of ik kwam barbecueën maar dat we niet echt gingen barbecueën maar die als verwarming zou dienen. Ik snapte hier natuurlijk niks van maar nam aan dat hij de drugs op had dus dacht er niet echt bij door. Het was voor mij toen al te laat om nog naar buiten te gaan dus had nee gezegd. tragisch genoeg.

Zaterdag begin middag werd ik gebeld door A. Ik nam eerst niet op omdat ik aan nam dat het niet belangrijk was en ik bezig was. Toen hij me na 3 keer weigeren opnieuw belde nam ik op. Hij was aan het huilen, het is niks voor A om te huilen dus ik schrok. Hij zei dat B overleden was, ik nam dit eerst aan als een grapje maar toen A uitlegde wat er gebeurt was klopte het met waar B mij over belde. Ik begon te huilen en kon niet meer stoppen. 

B had bedacht om in een tent te gaan overnachten en als verwarming zijn barbecue mee te nemen. Hij had een meter mee genomen om de koolstofmonoxide gehalte te kunnen meten maar doordat hij wss out is gegaan van de drugs heeft hij deze niet af kunnen horen gaan. Hij is gestikt. 

Ik heb het hier lastig mee en ik neem het mezelf heel erg kwalijk dat ik hem niet tegen gehouden heb. Ik had gewilt dat ik was gekomen om het te kunnen voorkomen. Ik heb pijn in mijn hele lichaam en kan niet slapen en niet eten. Ik voel me schuldig tegen over de ouders van B en zijn familie. Ik voel me rot en ik wil gewoon even verdwijnen. Maar wat ik het liefste wil is een laatste knuffel van B. A zegt steeds dat ik het mijzelf niet kwalijk moet nemen, maar dat lukt me niet. 

Heeft iemand tips voor mensen in de rouw? Hoe ik mezelf kan overtuigen dat dit niet mijn schuld was? En hoe ik met dit schuldgevoel en deze pijn om moet gaan? 
Alvast bedankt<3

Hoi kiwismurfin,

Jeetje wat een heftig verhaal. Ik snap dat je denkt dat je denkt dat het jouw schuld is, maar bedenk wel dat het ook wel een beetje de schuld van B is en het was in de nacht dus je kon niet weg. Ik denk dat je het nog een beetje moet verwerken omdat het natuurlijk heel heftig is. En praat als het kan erover bijvoorbeeld met A of iemand anders want over dat soort dingen en gebeurtenissen praten is heel maar dan ook heel belangerijk.

 

Heel veel sterkte met het verlies van B ♡ T_T

-Ano.niempjexo


Reageer