Skip to main content

Heyy, ik ben een meisje van 13 jaar en ik zit best wel met iets. Ik ben er per ongeluk achtergekomen dat de vader van een vriend van mij onlangs overleden is, hij heeft mij hier verder helemaal niets over verteld en hij leek ook niet echt verdrietig, maar nu ik het weet weet ik niet meer hoe ik op hem moet reageren. Ik wil hem zo graag kunnen steunen en helpen, maar ik wil hem ook niks opdringen en ik wil ook niet zeggen dat ik het weet omdat ik vind dat hij het pas moet vertellen als hij er klaar voor is. Weet iemand wat ik moet doen? 

Hoi aaanoniemm12223,

 

als ik je vraag zo lees, zou ik in jou situatie is met je vriend praten, probeer het luchtig te houden, vraag hoe het met hem gaat, je zou kunnen wachten tot je vriend er zelf mee komt…

 

Als je vriend zich gesloten houdt voor b.v. een week, zou ik hem voorzichtig benaderen van, en het onderwerp ter sprake brengen…

 

Nou ben ik  pas 17 jaar, … ik denk dat dit het beste is wat je zou kunnen doen…

 

Ik hoop dat je er iets mee kan…

 

Groetjes, 

 

 

P.S. echt heel lief van je dat je er zo voor je vriend wilt zijn!! 🙂 Topper

 

 

 

Hallo,

 

Ik heb 2 jaar geleden mijn moeder verloren, ik was toen 14. Ik heb het ook erg gesloten gehouden omdat ik het vervelend vond om er met mensen over te praten. Ik voelde me heel ongemakkelijk. Mensen vroegen altijd hezelfde: ‘Hoe gaat het met je’ en ‘Hoe gaat het met je gezin’, en dan erg triest kijken. Ik ergerde me hier erg aan, ondanks dat het lief was bedoeld. Maar als mensen gewoon niks zeiden vond ik nog wel het ergst. Er zijn mensen die de afgelopen 2 jaar, 0 keer er iets over hebben gevraagd. 

Dus als ik jou was zou ik niet alleen vragen hoe het is, maar ook wat met hem/haar gaan doen. Leid hem/haar een beetje af van de situatie maar verzwijg het ook niet. Ga wat leuks doen, en steun hem/haar.


Heyy

Misschien wil die vriend van je je niet irriteren met zijn problemen. Dat kan, er zijn veel zo'n jongeren.

Ik denk persoonlijk dat je beter kunt wachten tot hij het je verteld. Dan is hij zelf hoogstwaarschijnlijk klaar om erover te praten.

Groetjs


Net zoals @Kaas123 ga ik er vanuit dat je vriend z'n verdriet in zich houdt. En hoewel dat vanaf de buitenwereld, ons en jouw perspectief, er best sneu uitziet, en je het gevoel hebt dat je iets moet doen, iemand moet troosten, is het denk ik het beste om nu niks te doen. Dit is ook zijn rouwproces. Als hij behoefte heeft om er over te praten en getroost te worden, dan zal hij dat vast wel laten merken aan iemand. 


Reageer