Skip to main content

Hoi hoi,

Mijn kat is vanmorgen helaas ingeslapen. Hij was 20 jaar (dus ik kende hem al heel mijn leven) waardoor het dus extra moeilijk was om afscheid te nemen. Dus vroeg ik me af of jullie tips zouden hebben om over een dood huisdier te geraken want ik ben echt heel verdrietig 😞 .

ik ben mijn kat nog niet verloren maar wel veel vogels. voor mij hielp het om een goed afschijnt te nemen en daarna er niet meer over praten. iedereen zegt telkens wel tegen mij dat ik erover moet praten, maar je moet kiezen wat je zelf prettig vind.

die vogels die bij mij dood zijn gegaan waren grasparkieten. elke keer als er 1 dood ging dan hield ik hem nog een tijdje in mijn handen en ging hem daarna begraven. ik hou elke keer 1 staart veer als aandenken.

ik heb vaak de gedachte dat ze over mij waken. als beschermengelen. 

bij de eerste paar die dood waren gegaan had ik een houten doosje versierd. dan deed ik er eten in, een papieren tv en nog veel meer. dat nam een beetje af omdat ik niet tegen het verlies kon maar ik hou nog steeds van ze.

soms zit ik in bed en dan sluit ik mijn ogen en dan voel ik ze op mijn schouder zitten.

je moet op je eigen manier met het verdriet omgaan. maar geef jezelf niet de schuld van de dood. dat is de fout die ik helaas ben begaan. en als je dat doet dan doet het nog meer pijn. als het je schuld is (wat het waarschijnlijk niet is) dan moet je denken dat het iedereen kon gebeuren.

1 van mijn vogels vloog het hok uit en is toen opgegeten door mijn kat. ik geef mezelf nog steeds de schuld ervan. mijn hoofd staat vaak vol met dingen zoals: “ik had beter moeten opletten, ik had mijn kat de kamer uit moeten sturen, ik had moeten ingrijpen, ik had ze handtam moeten maken en zo kan ik wel meer dingen opnoemen”. 

soms heb je geluk en kan je je voorbereiden op de dood van een mens of dier. maar dat doet alsnog heel veel pijn.

ik weet niet waar je in geloofd (hemel, beschermengelen, tweede leven of iets anders) maar weet dat wat er ook gebeurt met je kat dat het altijd goed komt.

Heyy,

Gecondoleerd met het verlies van je kat!❤️

Laat in ieder geval je emoties toe dat is echt belangrijk. Het is logisch dat je verdrietig bent laat dat toe en als je bijvoorbeeld moet huilen is dat goed laat die gevoelens er zijn als je dat nodig hebt. Ook praten kan helpen met het verwerkingsproces dus je kan bijvoorbeeld met je ouders praten over je kat en over de fijne herinnering met hem.

Sterkte en liefs van ItsJustMe <3

Hey! Ach wat verdrietig voor je! Heel logisch dat je hier veel verdriet om hebt. Ik zou gewoon huilen als je het voelt. En toe geven aan je gevoel. Aan je katje denken. De mooie dingen en de grappige maniertjes en dat soort herinneringen voor je zien. En misschien heb je hier iets aan: 

https://nl.wikihow.com/Omgaan-met-het-overlijden-van-je-huisdier

Veel sterkte en liefs! 

Tover xxx

Gecondoleerd. Ik sluit me aan bij de tips die al gegeven zijn.

Heel veel sterkte

Hee, heel veel sterkte!! ❤️
Ik weet dat het echt heel vervelend is 😕 Ik had vroeger 3 katten en die zijn helaas alle 3 overleden toen ik ongv 9 was. Ik zou vooral je emoties lekker los laten want huilen kan ook opluchten! En je kan er met iemand over praten. Ik weet niet of jullie hem/ haar gaan begraven, dat kan in een tuin als je die hebt maar er zijn ook speciale dierenbegraafplaatsen. Je kan dan bv een mooie herdenkingssteen kopen/ maken. En je kan een leuke foto uitprinten en op je kamer ztten. Ik zat net een beetje te googelen en miss help deze site ook wel https://www.afscheidvaneenhuisdier.nl/
Ik hoop dat je hier iets aan hebt gehad!
Waar je kat nu ook is, hij/ zij mist jou zeker ook ❤️

hel

el erg bedankt voor jullie reacties en linkjes.

Hoi, ik leef mee en ik sluit me aan bij alle goede tips hier!  Geef gewoon toe aan je verdriet, sta jezelf toe om aan je diertje te denken en blijf herinneringen koesteren met foto's en andere dingen die aan je katje doen denken. Is heel goed en belangrijk. Veel sterkte. Groetjes liefs Tartan X 😘

Gecondoleerd!

Liefs @NoahLovesYou 

Gecondoleerd lieve @trissie!

Heel veel sterkte

Liefs Anoniema ❤️

Reageer