over mijn lijk

  • 7 January 2023
  • 7 reacties
  • 121 Bekeken

Reputatie 7
Badge +19

Hoihoi,

Wie van jullie heeft Over mijn lijk gezien? Wat vonden jullie er van en wat is je het meest bijgebleven?

Ik ben benieuwd naar jullie mening en antwoorden :)

 

joeeeee


7 reacties

Reputatie 7
Badge +19

@MickeyMouse 

Reputatie 7
Badge +17

Ja, die heb ik gezien. Ik vond vooral Kiki heel indrukwekkend. Vooral dat ze ondanks alles toch nog op haar manier positief bleef.

Reputatie 7
Badge +17

Hoi ik vind het een knap gemaakt programma, waar je van leert en ik heb bewondering voor de moed van  de deelnemers. Raakt mij echt.

Groetjes liefs Julian X

Reputatie 7
Badge +19

@Julian12 @tim16 

Ik zit echt te twijfelen om het te kijken. Het lijkt me echt heel erg sad en confronterend namelijk.

Reputatie 7
Badge +17

@jaivy  anders kijk je eerst een stukje.  Sorry dat is misschien wel heel voor de hand liggend.  Maar toch. Of op youtube staan ook korte fragmenten uit oml. Sommige van 1 minuut 5. Misschien kun je dat eerst eens kijken. En dat er dan iemand bij je is met wie je samen kunt kijken. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. 

Groetjes liefs Julian X

Reputatie 7
Badge +17

@jaivy Ja dat is het ook wel. Het is niet alleen maar sad, er zitten ook wel positieve momenten in, maar toch. Op youtube staan wel fragmenten. Misschien kun je die eerst bekijken om te zien of het wat voor je is?

Reputatie 7
Badge +14

@jaivy ,

 

Wie van jullie heeft Over mijn lijk gezien?

 

ik heb denk ik (bijna) alle afleveringen gezien in de laatste 2 jaar

 

Wat vonden jullie er van en wat is je het meest bijgebleven?

 

omdat ik niet precies wist hoe ik het programma zou vinden heb ik alleen gekeken met mijn broers, want dan kon ik er ook gelijk over praten als ik iets niet helemaal snapte. Ik was 12-13 toen ik voor het eerst ging kijken. Ik heb het nooit echt eng gevonden, maar wel dat ik zou willen dat iedereen beter zou worden, terwijl je weet dat dat waarschijnlijk niet gaat gebeuren. Sommigen blijken het toch langer vol te houden en dan gaat het vaak ook nog redelijk goed, maar het kan ook andersom natuurlijk. Dat is niet altijd te voorspellen, maar soms is er een nieuwe therapie of een nieuw middel die er voor kan zorgen dat de ziekte niet meer zo snel achteruit gaat, maar dat is maar soms. Je ziet niet echt beelden van als ze zich heel slecht voelen, maar je ziet wel dat ze soms minder kunnen en meer in bed moeten liggen. Soms hebben ze een feestje of doen ze een uitstapje met vrienden en familie. Het gaat overal een beetje over.

Het meeste bijgebleven is toch wel hun positiviteit. Natuurlijk hebben ze ook wel verdriet en kunnen ze in een dip zitten, maar het zijn wel volhouders. Ik vind het ook knap hoe ze elkaar steeds oppeppen. Dat zie je dan niet echt, maar dat vertellen ze dan. De ene keer is het de familie/vrienden die opgepept moet worden door de zieke en de andere keer andersom. Volgens mij praten ze ook wel open tegen elkaar, maar je ziet ook wel dat iedereen daar buiten om ook wel contact heeft met andere vrienden of een hulpverlener, want alles alleen binnen het gezin bespreken is ook niet altijd de beste oplossing. Dan helpt het als iedereen iemand heeft waar die vrijuit tegen kan praten. Voor mezelf ben ik wel dingen gaan relativeren, zoals wat vind ik nou belangrijk in het leven en dan kom ik toch bij familie en minder bij spullen en minder zeuren over kleine dingetjes, zeker als je gezond bent. Ik denk veel deelnemers dichter naar hun naasten toe gegroeid zijn, maar ja, dat weet ik niet zeker en misschien zijn mensen die meedoen aan zo'n programma sws meer open naar elkaar.

 

Ik zit echt te twijfelen om het te kijken.

 

dat snap ik, het lijkt me ook anders als je er naar kijkt, gewoon als puber in vergelijking met iemand die een beetje in dezelfde situatie zit als de deelnemers aan het programma 

 Ik kan er dus ook weinig zinnigs over zeggen of je wel of niet zou moeten kijken. Het moet wel goed voelen, niet dat je je er slechter door gaat voelen.

Als ik kijk dan denk ik soms, oh das best heftig, maar wel mooi dat ze over die dingen kunnen praten en eigenlijk wel goed om te weten wat iemand zou willen in zo'n situatie

Ik kan me voorstellen dat het voor sommigen fijn kan zijn dingen te regelen op een manier die ze zelf het liefste willen, maar de keerzijde is dan wel dat je er over na moet denken. Niet iedereen wil het zelf allemaal regelen, anderen weer wel. Het lijkt me moeilijk om daar allemaal over na te moeten denken, maar dingen kunnen dan vaak wel op de manier die jij kiest.

 

Het lijkt me echt heel erg sad en confronterend namelijk.

een vergelijking tussen wat je ziet in de serie en wat je zelf mee maakt is natuurlijk snel gemaakt en die kan eigenlijk 2 kanten op, denk ik, of je hebt er steun aan als je het ziet of het geeft stress. omdat het dichtbij komt. Ik zou willen dat ik je er beter in zou kunnen helpen. Misschien is het iets wat je met een familielid, de huisarts of iemand waar je nu een goed contact mee hebt kunt bepreken

 

Ik heb ook al zitten bedenken of er een andere manier is waardoor we je kunnen helpen. Voor als je misschien toch de serie wilt kijken, dat je dan een lijstje per aflevering hebt waarin bijvoorbeeld staat wie er in beeld is, waar ze het over hebben en wat er in beeld te zien is en dan met de tijd erbij. Dat je weet wat er ongeveer gaat komen. Maar misschien vind je het niks en dat is ook goed.

Of misschien heb je zelf nog vragen aan ons.

 

Ik lees het wel en dan zien we wel weer verder.

 

Gr. MickeyMouse

 

Reageer