Skip to main content
Vraag

Ouders vertellen over sh/littekens

• February 21, 2026
  • 7 reacties
  • 190 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hay,

Ik ben een 16 jarige en struggle echt al jaren met sh. Probleem is dat het nu ook op mijn armen zit en vrij duidelijk is. Ik ben inmiddels al gestopt maar de littekens zijn er nog steeds en nu word het langzaam warmer weer.

Iemand advies om hoe ik mijn ouders moet gaan vertellen? (stap for stap als t kan cause uh autism)

7 reacties

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Hi,

Knap van je dat je het wilt vertellen! Als je praten lastig vind kun je ook een brief schrijven en die geven of voorlezen. En als je het fijner vind kun je ook bepaalde dingen van te voren opschrijven die je wilt zeggen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt en het lukt om te zeggen! Super knap! ♥️

Liefs 

kiki
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • February 27, 2026

hoii ​@anoniemerdbdndnnddnd ,

Ik vind 't al super van je dat je 't wilt gaan vertellen, echt waar !
Een brief is denk ik iets gemakkelijker inderdaad ! leg hem voordat je gaat slapen op hun bed ofzo, dat ze hem echt niet kunnen missen, en dat ze hem pas zien als jij aan het slapen bent. Dan kunnen ze er zelf ook nog een nachtje over nadenken!
En misschien hebben je ouders wel al een beetje een vermoeden.. Ik dacht ook dat de mijnes niks door hadden maar ze vermoedden toch al iets. Als hun vermoedens dan worden bevestigd zullen er voor hen veel stukjes op hun plaats vallen, en zullen ze misschien alleen maar blij zijn dat je het hebt vertelt! Zo kunnen ze je steunen, want ik weet zeker dat ze dat zouden willen!
In ieder geval: vertellen is wel een heel goede en belangrijke stap, en achteraf zal je waarschijnlijk echt opgelucht zijn dat je het hebt vertelt! (dit was tenminste bij mij zo)
Heel veel succes , en hou ons op de hoogte !

Liefs Kiki <3

Forum|alt.badge.img

Heey ik heb het gisteren vertelde via een berichtje, mn moeder wil het niet aan mn vader vertellen en hoopt nu dat de littekens weg gaan voor zomer💔

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Hi ​@anoniemerdbdndnnddnd ,

Top! Super knap dat je het hebt gezegd. 😊

Liefs 

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • February 28, 2026

Hoi ​@anoniemerdbdndnnddnd ,

Sorry als ik er naast zit, maar twijfel eig of je het wel fijn vind hoe je moeder reageerde?...❤ Goed dat je het wel hebt gezegd!!😘

Liefs ♥

Forum|alt.badge.img

Ik weet niet echt wat ik er van vind, ik dacht dat ze boos zou worden en dat is niet zo dus in die zin wel opgelucht maar ik denk dat ze liever niet heeft dat ik korte mouwen ofzo aan doe omdat ze zich schaamd en ze wilt t ook niet aan mn vader vertellen enzo

Katjatja
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • February 28, 2026

Hoi ​@anoniemerdbdndnnddnd wat knap dat je het hebt verteld! Fijn dat ze niet boos was in elk geval. Over dat ze zich mss schaamt. Ja dat zou kunnen maar als jij het in de zomer heel warm hebt en je wil korte mouwen dragen mag je dat gwn doen. Het is jouw lichaam en als jij je comfortabel voelt bij korte mouwen moet zij dat niet beïnvloeden.   Of andersom dat jij geen korte mouwen wil, dan mag ze jou ook niet dwingen.
liefs katja