Vraag

ouders vertellen over mentale problemen TW

  • 20 October 2022
  • 2 reacties
  • 83 Bekeken

Badge

hoi, ik ben nu 13 jaar en heb ong sinds mn 10de last van mentale problemen. Ik heb op mn 5de en 6de ook al twee jaar therapie gehad door woede problemen maar toen ik op die leeftijd meer singalen van mentale problemen liet zien stopte mijn therapie. Het ging beter voor een paar jaar tot mn 10de.  eind 2021 ging het vooral heel slecht ik deed de hele tijd aan zelfbeschadiging en was bijna nooit een dag clean. In december heb ik ook een zm poging gedaan waar bijna niemand van af weet (zelfs mn ouders niet) omdat ik nooit naar het ziekenhuis ben geweest. Nu voel ik dat het weer steeds slechter met me gaat en dat eig echt hulp nodig ga hebben anders gaat het fout maar ik weet niet hoe ik dit aan mn ouders moet vragen/vertellen. De band met mn ouders is niet perse slecht maar dingen als seksualteit of mentale gezondheid zijn "ongemakkelijke'’ onderwerpen en mn ouders '’geloven'’ niet in mentale problemen en denken dat '’jongeren zich tegenwoordig heel snel aanstellen'’. Maar toch wil er over praten met mn ouders zodat ik hulp kan krijgen. Heeft iemand tips? Alv bedanktt


2 reacties

Hi @geenideelol ,

Wat een lastige situatie! Ik vind het heel knap van je dat je je er bewust van bent en ook écht hulp wilt zoeken. Daar mag je zeker trots op zijn!

Als ik in jouw situatie zou zitten dan zou ik het via een andere manier proberen, zo kun je opschrijven wat je graag tegen ze wilt zeggen en dit aan ze laten lezen. Vind je dit niet zo fijn, kun je het eventueel ook met iemand samen doen? Bijvoorbeeld een vertrouwenspersoon op jouw school of juist met een ander familielid of vriend/vriendinnetje. Je kunt ook beginnen bij alleen jouw mama en daarna samen het aan papa vertellen. Er zijn ontzettend veel manieren! Kijk vooral wat er bij jou past en op welke manier jij het fijn vindt. 

Hopelijk heb je iets aan de voorbeelden! :) Veel succes lieverd.

Liefs, Junia

Reputatie 4
Badge +3

Hi

Het beste is om naar de huisarts te gaan, die kan je doorverwijzen naar een psycholoog. Zoals hier boven al staat beschreven kan je een brief schrijven of een appje sturen naar je ouders als je het niet durft om het recht in hun gezicht te zeggen.  Of je kan het eerst tegen iemand anders zeggen en dat die het dan tegen je ouders zegt. Ik denk dat ze niet denken dat je je aanstelt als je zegt dat je een zelfmoordpoging hebt gedaan, maar stel nou dat ze je toch niet geloven, kun je ook alleen naar de huisarts gaan, dat mag vanaf 12 jaar. Ik kan mij voorstellen dat je dat misschien spannend vind, maar daar heb ik nog wel een oplossing voor. 

8 maanden geleden ging het heel slecht met mij. Mijn moeder nam mij niet echt serieus en vond het niet nodig dat ik naar de huisarts moest. Ik wilde liever niet alleen, dus ben toen met een jongerenwerker gegaan. Als je er geen kent, kun je zo jouw gemeente googlen en dan op de site zie je er vast wel wat staan. Of je kan met een ander familielid of vriend/vriendin gaan.

Als je zin hebt om te gaan snijden mag je ook 112 bellen. Ik ben depressief geweest en er is tegen mij altijd gezegd dat als ik mezelf wil snijden of op het punt sta om zelfmoord te plegen direct 112 moest bellen. Dus je mag daarvoor echt 112 bellen!!!

113 is voor steun met een suïcidale gedachte, niet als je op het punt staat om jezelf wat aan te doen, want als je op het punt staat om jezelf wat aan te doen ben je in een levensbedreigende situatie en moet je direct 112 bellen, niet 113!!! Bij 113 heb je nog wachtruimtes en bij 112 niet.

Je hebt zeker hulp nodig!! Al helemaal om dat je een zelfmoordpoging hebt gedaan, goed dat je nu erkent dat je hulp nodig hebt!! Hoop dat het je lukt om het aan iemand te zeggen, dat is heel belangrijk!!! Maar dan moet je ook wel echt alles vertellen, zo goed mogelijk en precies wat er is gebeurd en wat je al hebt gedaan.  Dan weten ze precies wat er aan de hand is en kan je het beste geholpen worden. Niet alleen mee rond blijft lopen!!!

Mijn tips verder:

1: ga bewegen, je lichaam maakt dan zo'n geluksstofje aan en het leid je gedachten af. Een hele work-out hoeft echt niet!! Gewoon elke dag eventjes wandelen is al goed!

2: ga muziek luisteren. Geen depressieve muziek!, maar waar een boodschap in zit. Voorbeelden van liedjes better days are coming van dermot kennedy, just hold on van presence, i believe in you van cimorelli.

3: kijk een motivational speech. Kun je gewoon op YouTube opzoeken.

4: chat/bel met 113, als je het moeilijk hebt met een suïcidale gedachte.

5: de allerbelangrijkste!!! Vertrouw er op dat het goed komt!!! Dat kan heel moeilijk zijn, dat weet ik!! Maar toen ik dat deed, had ik ineens uit het niets GEEN suïcidale gedachten meer!! Dus probeer dat te doen!! Als ik over een depressie kan komen, dan jij ook!!

 

Keep fighting, never give up!!

 

:)

 

EEM37 

 

Reageer