Skip to main content
Vraag

Oudere vrienden

• September 14, 2025
  • 4 reacties
  • 87 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hey hoi, mij weer

ik heb persoonlijk moeite met omgaan met leeftijdsgenoten zoals mijn klasgenoten(ik vind persoonlijk mijn klasgenoten en leeftijdsgenoten maar raar) en trek dan meestal op met oudere  mensen (15-18) ik ben zelf 13 maar ze laten mij wel voelen alsof ik echt erbij hoor ongeacht van mijn leeftijd. Het heeft ook een effect op mij, ik raak steeds meer uit contact met mijn klasgenoten, mensen vinden mij ook raar dat ik met oudere kinderen omga,

en ik had hierover de volgende vragen:

is het normaal dat ik vrienden ben met oudere mensen?

kan het kwaad dat ik niet omga met kinderen van mijn leeftijd?

moet ik ook vrienden van mijn leeftijd zoeken?

hoe ga ik om met mensen die mij raar vinden?

4 reacties

NightShadow
  • September 15, 2025

en ik had hierover de volgende vragen:

is het normaal dat ik vrienden ben met oudere mensen? Ja, opzich wel, maar meestal is 2 jaar ouder wel de max, que wat normaal gevonden wordt. Tenminste, dat is waar ik vandaan kom.

kan het kwaad dat ik niet omga met kinderen van mijn leeftijd? Neejoh, iedereen ontwikkelt op zijn eigen manier en tempo. Met of zonder leeftijdgenoten.

moet ik ook vrienden van mijn leeftijd zoeken? Je kunt het proberen, proberen kan geen kwaad. Maar het moet zeker niet.

hoe ga ik om met mensen die mij raar vinden? Negeren, niks mee doen. 

Waar je wel mee kunt uitkijken is dat de oudere vrienden je niet gaan ‘gebruiken’. 

Dat het niet wordt van jij bent nog jong dus doe jij dit dan maar. 18 jarigen kunnen niet meer jatten, jij komt er veel gemakkelijker vanaf als je het doet, er zijn veel verhalen bekend dat ze je dan daarvoor gaan gebruiken. Dus kijk uit, maar als je goede vrienden hebt, maakt de leeftijd niet uit. 

Anoniem5752
Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • September 15, 2025

Hey ​@IederVlees,

Nee, het is niet raar om vrienden te hebben die ouder zijn. Misschien hebben jullie dezelfde gemeenschappen en interesses. En het kan geen kwaad dat je niet omgaat met kinderen van je eigen leeftijd, maar soms kan je het contact missen met je eigen leeftijdsgenoten.  Je kunt wel optrekken met leeftijdsgenoten omdat je ze vaker tegenkomt op school en daarbuiten. En het is niet per se nodig om mensen van je eigen leeftijd op te zoeken, tenzij je misschien graag breder contact wilt leggen, dat kan natuurlijk altijd. En hoe je omgaat met mensen die je raar vinden is eenmaal er niks mee te doen. Soms klik je gewoon met iemand en maakt leeftijd niet zoveel uit. 

Hopelijk helpt dit een beetje. 

Liefs, 

Anoniem5752. 

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • September 25, 2025

Hey ​@IederVlees, het is helemaal oké dat je met oudere vrienden bent als je die leuk vindt! Maar het is ook fijn om af en toe met kinderen van je eigen leeftijd te zijn, want die snappen dingen beter soms. Mensen die je raar vinden, die snap je niet altijd goed, dus laat ze maar. Blijf gewoon jezelf en zoek leuke vrienden die jou leuk vinden zoals je bent! 👍

xx liefs Wolf 🐺

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • December 31, 2025

Ik wil wel je vriend zijn