Vraag

oppaskindje

  • 23 December 2019
  • 8 reacties
  • 1111 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Alvast heel erg sorry voor dit lange verhaal, maar zouden jullie het alsjeblieft toch willen lezen? 🥺

Hii! Ik pas sinds denk ik een jaar op nu, en ik heb 1 vast adresje bij mijn moeder in de straat (mijn ouders zijn gescheiden). Daar wonen een meisje van 10 & een jongetje van 5 (Hein), en ik vindt het heel leuk om daar op te passen, maar Hein die wilt me ook buiten het oppassen zien. Het begon een paar maanden geleden, toen hij steeds langskwam om mijn Nintendo switch game Mario kart te lenen (die hebben zij ook maar niet dat spelletje) en dat vond ik prima, maar daarna wilde hij ook samen spelen enzo. Nou kon ik toevallig steeds niet omdat ik bij mijn vader was, of bij een vriendin, maar vandaag zou ik moeten oppassen bij ze omdat Hein ziek is (overdag dus). Nou had ik vanochtend een appje gekregen dat het niet meer hoefde omdat ze toch thuisbleven, maar of ik wel even langs wilde komen. Ze hadden het gisteren ook al gevraagd maar toen was ik bij een vriendin. Nu kan ik moeilijk afzeggen omdat ik natuurlijk zou moeten oppassen en dus geen plannen kan hebben. (De reden dat ik niet wil is dat ik er ten eerste gewoon geen zin in heb, en ook dat ik het erg akward vind omdat die ouders er gewoon bij zitten.) wat moet ik nu doen, want ik wil niet dat ze het nóg vaker gaan vragen. Ik ben de oppas, niet het vriendinnetje. 
 

xxx


8 reacties

Hallo Annoniemmm. :)

Je kan het tegen hun vertellen dat je het niet fijn vindt dat je zo vaak gevraagd wordt terwijl de ouders er gewoon bij zijn, dan is het oppassen eigenlijk voor niks en voortaan erbij vermelden dat je alleen komt als hun weg zijn.

-Dr8gon99

Hoi Annooo,

Ik zou dat ook niet willen steeds, vermoeiend.  Je kan het beste je boodschap altijd positief brengen.  Bijvoorbeeld:  ‘ooh wat leuk dat jullie mij uitnodigen,  zo aardig. Maar ik kom echt alleen langs om op te passen hoor, ik heb nog zoveel andere dingen te doen’.  

Je houdt het dan bij jezelf, geeft ze een compliment en toch zeg je dat je het niet doet hahah. Snap je! Je kan beter zorgen dat iets niet als kritiek overkomt.  Niemand vindt het leuk om kritiek te krijgen.  Vriendelijk en duidelijk zijn, als je dat kan dan is de wereld van jou. Ik kan heel goed duidelijk zijn als ik echt diep van binnen voel/weet dat ik iets niet wil.

Succes!

Katoen

Ahh dankjewel! Heel slim! Ga ik proberen :)

Goed van je dat je het tegen die ouders gaat zeggen!

-Dr8gon99

Ik denk dat ik gewoon wacht tot de eerstvolgende x dat ze het vragen en het dan zeg, ik vind het namelijk toch wel moeilijk… maar ik ga het doen!

xxx

Badge

ow wat moeilijk dit

ik denk dat je het die ouders gewoon moet vertellen en tja dan afwachten wat hun reactie is

Misschien vind je het makkelijker om het over de app op te lossen.  

Je beschijft je probleem goed!

Misschien iets van :

“kom je naar Hein toe?”

“Oh, maar jullie zijn toch thuis?” (is al de eerste ‘wacht even!’) 

“Ja, maar hij wil graag spelen, hij vraagt om jou, wil je alsjeblieft komen?”

“Oh, maar eigenlijk ben ik geen speelkamaraadje, ik doe alleen oppassen!”  of  “Oh, ik vind het oppassen ERG leuk om te doen, maar ik ben eigenlijk geen speelkamaraadje!”. 
Dan zeg je in feite: Hij heeft vast wel een vriendje - app die maar!

Dat zou wel voldoende duidelijk moeten zijn.  Ik vind het erg goed hoe je het verschil maakt tussen spelen en oppassen. Als de ouders dat zelf niet zien, moeten ze het misschien maar verteld krijgen. 

 

 

Dankje!!

Reageer