Skip to main content

operatie heup, problemen en angsten voor operatie

• August 17, 2025
  • 6 reacties
  • 75 Bekeken

Forum|alt.badge.img

hoi, 

Toen ik 12 was kreeg ik problemen aan m’n linkerheup, en het bleek toen al snel artrose te zijn.

Toen ik 13 was ( 1ste klas ) werd ik geopereerd, een kleine ingreep om de doorbloeding te “ stimuleren “.

dat hielp niet, dus ik moest nog even wachten tot ik 14 was en toen kreeg ik een heupprothese links..

Dus opnieuw krukken,  ziekenhuis, naalden, rolstoel, ook complicaties ( door het wachten ) etc, gewoon heel die ziekenhuis ervaringen opnieuw.. en gedurende m’n middelbare school is t nooit goed geweest met m’n heupen..

nu heb ik namelijk ook problemen in m’n linkerheup ( weer artrose ) en krijg ik daarom 23 september een heupprothese rechts..

Als ik eerlijk ben, dacht ik dat het na 6 jaar onderhand klaar zou zijn maar dat is dus niet zo en ik wil gewoon niet weer alles opnieuw doormaken van de dagen in t ziekenhuis tot de revalidatie en nu zit ik er gewoon heel erg tegen op te kijken.. en het komt steeds dichterbij..

Ik weet gewoon niet wat ik moet doen heel m’n hoofd zit er mee vol en krijg steeds beelden voor me van eerdere operaties en rampscenario’s..

heeft iemand dezelfde problemen en angsten voor een operatie? En wat helpt voor jullie om jezelf dan rustig te krijgen? En nog een andere vraag, hoe accepteer je het? Dat is iets waar ik echt m’n best op doe, maar wat maar niet lukt..

ik wil het gewoon niet en probeer er echt van te vluchten, heeft iemand dit ook? 

6 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 17, 2025

Heyy wat vervelend. Misschien kan je dit vertellen aan de doctor. Of je zelf "belonen" naderhand als je het gedaan hebt. Zoals een leuk dagje weg, of iets lekkers. Veel sterkte in iedergeval!

xx liefs Wolf 🐺

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • August 17, 2025

dankjewel!! heel lief x

Ik merk ook heel erg dat overal waar ik kom ( vrienden van m’n ouders, en bv nu m’n opa & oma ) het gaat over m’n operatie en m’n heup en dan zit ik er vanbinnen echt bij met een lichtelijke paniekaanval ofz, ik vind het gewoon vervelend dat iedereen er steeds naar vraagt of over begint en dan niet eens naar hoe ik me dan voel ofz? heb jij dit misschien ook? 

vragen zoals ; hoelaat is je operatie, wanneer, hoelang blijf je daar en hoelang duurt de revalidatie?? Wat ga je daarna doen? Of van die stomme opmerkingen : ja m’n opa van 90 heeft ook een kunstheup

Wordf daar zo boos van, ookal bedoelen ze het echt wel goed…

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • August 17, 2025

Hoi,

Ah snap ik wel :( Heb zelf ook wel een operatie gehad en was ook in paniek geraakt, hielp toen vooral wel om wat afleiding te zoeken van te voren en mijn moeder hield mijn hand vast bij narcose, dat kan wel helpen… Veel succes en sterkte❤

Liefs🤗

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 17, 2025

Ik merk ook heel erg dat overal waar ik kom ( vrienden van m’n ouders, en bv nu m’n opa & oma ) het gaat over m’n operatie en m’n heup en dan zit ik er vanbinnen echt bij met een lichtelijke paniekaanval ofz, ik vind het gewoon vervelend dat iedereen er steeds naar vraagt of over begint en dan niet eens naar hoe ik me dan voel ofz? heb jij dit misschien ook? 

Ja dit herken ik wel. Ik heb veel in het ziekenhuis gelegen. Ik heb zelf een chronische aandoening, dus ik herken het wel. Ik wil er ook zo min mogelijk aan denken van te voren. 

Ik zou dit gewoon aangeven bij je familie. Zij moeten ook gewoon rekenign houden met jou, zou ik zeggen. I mean het is al spannend genoeg, niet nodig als ander z’n neuzen hierin steken lijkt mij.

xx liefs Wolf 🐺

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • August 17, 2025

aw wat erg voor je!! 
Ja snap ik, het is vervelend om er aan te denken maar als mensen er dan steeds over beginnen…

ja! m’n moeder heeft het wel aangegeven bij familie, dus het moet goed komen denk, maar ja soms beginnen mensen er dan toch over of m’n vader die emotioneel niet zo goed dingen kan aanvoelen hahaha..

x minne

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 17, 2025

Ik snap het. Wel fijn dat ze het in ieder geval heeft aan gegeven, zodat ze er iets rekening mee kunnen houden.