Skip to main content
Vraag

oorlog

• June 13, 2025
  • 7 reacties
  • 115 Bekeken

Nu dat ik zie dat israel en iran oorlog krijgen noord korea daar iets aan wil doen en Rusland and Oekraïne nogsteeds aan het vechten zijn ben ik wel ECHT bang voor een derde wereld oorlog 

7 reacties

• June 14, 2025

Hallo,

De gebeurtenissen in de wereld zijn inderdaad heel angstaanjagend en ik snap dat je erg bang bent. Dat ben ik ook weleens, en ik denk dat dat voor iedereen hier geldt.

Ik weet niet echt hoe ik je goed kan helpen, maar het kan je misschien geruststellen dat er voorlopig in Nederland nog niks aan de hand is en  dat als er hier wat gebeurd, dat ook gauw over zou zijn aangezien onze bondgenoten Engeland en Frankrijk kernwapens hebben.

Misschien kan ik het zo uitleggen (bron NOS Stories en mijn geschiedenisdocent): Nederland is lid van de NAVO. Rusland, Oekraïne, Israël, Iran, Noord-Korea en Palestina zitten daar niet in. De grootste dreiging voor Nederland is nu dat Rusland Nederland binnenvalt. Maar Rusland gaat dat niet doen. Waarom zou Poetin namelijk intresse hebben in Nederland? En het zou overigens heel dom zijn, aangezien Nederland een lidstaat van de NAVO is en Rusland dan sowieso twee landen met kernwapens (Engeland en Frankrijk) op zijn dak krijgt. 

De derde lidstaat met kernwapens is Amerika. En sinds Donald Trump daar aan de macht is, schijnt Amerika zich te willen afscheiden van de NAVO. Volgens Trump hebben de andere NAVO-lidstaten te weinig defensie-uitgaven, waardoor Amerika veel moet betalen. Zolang dat zo blijft, zegt Trump, kan Europa niet op Amerikaanse steun rekenen. Maar inmiddels hebben verschillende NAVO-lidstaten, waaronder Nederland, de defensie-uitgaven verhoogd. Maar als Nederland wordt aangevallen, dan is het nog de vraag of Trump dan daadwerkeliijk gaat ingrijpen.

Een ander gevaar is trouwens dat Trump een aanval doet waar Nederland gevolgen van ziet. Trump wilde Groenland hebben, weet je nog? Hij zei zelfs dat hij anders geweld kan gaan gebruiken. Hoewel de kans klein is dat Trump dat ook daadwerkelijk gaat doen, kan het zijn dat hij uiteindelijk Denemarken of Groenland gaat aanvallen. In dat geval kan Nederland daar ook consequenties van ondervinden, aangezien Nederland vlakbij Denemarken ligt en Mark Rutte ten slotte de NAVO-chef is. Maar de kans dat dit gebeurt is echt heel klein, en de kans dat Nederland last van Trump gaat hebben is ook heel klein.

Kortom, Nederland is voorlopig nog veilig voor de andere conflicten in de wereld. Ik hoop dat dit je een beetje geruststelt, maar ik ben het met je eens dat het best spannend is.

Sterkte!

koetje.123
Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • June 17, 2025

Hi ​@Aardbeitjes 

ik snap dat je di spannend vind, meer mensen vinden dit ook spannend. in 2022 was 38% van de Nedrelandse daar bang voor maar er is ooit afgesproken door de landen dat er geen wereldoorlog meer mag komen. het is alsnog heel spannend maar denk er niet te veel aan. 

hoop dat het helpt

-Koetje.123-

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • July 18, 2025

Onnodige quotes verwijderd

@natuurlijk_roodharige Toch is het niet geruststellend dat onze bondgenoten kernwapens hebben, want dan kunnen ze sneller tegen Europa worden gebruikt.

• July 18, 2025

@W1420 Dat klopt, zeker aangezien de euroscepsis sterk toeneemt. Maar ik denk niet dat Engeland of Frankrijk zich tegen Nederland zou keren. Ze hebben hier niet zo veel te halen en daarnaast hebben ze wel belangrijker zaken op te lossen; in zowel binnenland als op mondiaal schaalniveau, met alle oorlogen die daar aan de gang zijn.

anonymous3.0
Forum|alt.badge.img+2
  • Weet de weg
  • July 18, 2025

Ik kan begrijpen dat je een beetje bang bent maar ik denk dat je je geen zorgen moet maken als Poetin een van de navo landen binnenvalt krijgt tie oorlog met alle navo landen en nederland hoort hier inderdaad bij maar ik denk toch echt dat je als inwoner van wat sterkere landen (Amerika, Frankrijk, Engeland, Duitsland) toch meer zorgen moet maken 

kortom ik denk niet dat je bang hoeft te zijn voor ww3

Lupus
Forum|alt.badge.img+21
  • Ster
  • July 18, 2025

Onnodige quotes verwijderd

@natuurlijk_roodharige Toch is het niet geruststellend dat onze bondgenoten kernwapens hebben, want dan kunnen ze sneller tegen Europa worden gebruikt.

@W1420 , als 1 iemand van de Navo ons aanvalt, hebben we alsnog hulp van alle andere landen 

Groetjes Lupus

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Lieve ​@Aardbeitjes,

Het is heel begrijpelijk dat je je zorgen maakt over de situatie in de wereld. Veel mensen voelen zich ongerust als ze horen over conflicten tussen landen, zoals tussen Israël en Iran, of over de oorlog in Oekraïne. Het is normaal om je af te vragen of dit kan leiden tot iets groters, zoals een derde wereldoorlog.

Maar weet je, de meeste mensen, inclusief leiders van landen, willen geen oorlog. Ze willen vrede en proberen conflicten op te lossen door te praten en samen te werken. Er zijn veel organisaties en landen die werken aan vrede en proberen te voorkomen dat conflicten escaleren.

Het is goed om geïnformeerd te zijn, maar het is ook belangrijk om niet te veel te focussen op dingen die je angstig maken. Probeer jezelf af en toe een pauze te geven van het nieuws en doe dingen die je gelukkig maken en je afleiden. Praat met mensen die je vertrouwt over je zorgen, zoals je ouders, vrienden of een volwassene die je vertrouwt.

Als je merkt dat je angstig blijft of dat het je moeilijk valt om met je zorgen om te gaan, is het misschien een goed idee om met een professional te praten, zoals een schoolmaatschappelijk werker of een vertrouwenspersoon. Ze kunnen je helpen om je gevoelens te begrijpen en manieren te vinden om ermee om te gaan.

Onthoud dat het oké is om je zorgen te maken, maar dat je niet alleen bent. Er zijn mensen die om je geven en die je willen helpen. Je hoeft je niet alleen te voelen met je angsten.

xx liefs Wolf 🐺