Vraag

onzekerheid: hoe kan ik zelfverzekerder worden?

  • 24 September 2022
  • 1 reactie
  • 45 Bekeken

Badge

hey, ik ben een meisje van 15 jaar en ben dus echt best wel onzeker. ik heb dit eigenlijk sinds de basisschool toen ik daar gepest werd. nu ben ik heel erg veranderd, maar dus nog steeds best onzeker. ik ben vooral bang dat mensen me beoordelen over wie ik ben en doe en ik durf daardoor niet meer mezelf te zijn op bijvoorbeeld feestjes. hoe kan ik wat zelfverzekerder worden?


1 reactie

Het klinkt misschien gek maar niemand is zoveel met jou bezig als jijzelf. Als je iemand ziet vallen in de gang ben je hier misschien 10 seconden mee bezig in je hoofd en verder denk je er helemaal niet meer aan, hetzelfde geldt over jou. Mensen zijn vooral met zichzelf bezig dus je hoeft je echt geen zorgen te maken dat ze je beoordelen over hoe je bent. Zorg gewoon dat je blij bent met jezelf door dagelijks dingen te benoemen die je mooi vindt aan jezelf of complimenten die je krijgt op te schrijven. En belangrijker ga je niet afzonderen van de leuke dingen door deze onzekerheid. Het is heel lastig en je kan hierdoor echt in de war raken omdat je niet weet wie je bent of hoe je er uit wilt zien, maar daar kom je zelf vanzelf achter daar mag je op vertrouwen. Het belangrijkste voor nu is dat je je niks aantrekt van anderen want het zit allemaal in je hoofd. Dus probeer im die situaties zoals op een feestje echt even stil te staan of die mensen echt iets gezegd hebben over jou of dat dat je gedachten zijn. En over het pesten gesproken, mensen pesten alleen uit eigen onzekerheid om zichzelf beter te laten voelen. Hoe toxic het ook is, dat is hoe sommige mensen hiermee dealen, dus je bent al die pesters al 1000 stappen voor als jij lekker aan jezelf gaat werken zonder dat te doen. Hun komen zichzelf nog wel tegen, want iedereen is onzeker, vooral de mensen waar je het niet van zou verwachten. 

Reageer