Vraag

onzekerheid

  • 26 August 2020
  • 2 reacties
  • 72 Bekeken

Badge

Heyy allemaal, ik ben heel erg onzeker de laatste tijd. Vooral over 2 dingen. Ten eerste vind ik dat iedereen er altijd heel erg leuk uitzien en denk ik dat mijn kleren stom zijn ten tweede word ik altijd super snel rood en dan gaan alle kinderen in de klas zeggen van ‘hahaha je bent helemaal rood’. Zijn er meer mensen die last hebben van een van deze dingen? Xx 


2 reacties

Badge

hee, je moet niet zoveel kijken naar andere en hoe hun zich kleden, iedereen kleed zich op zijn of haar eigen manier! Gewoon aan doen wat jij leuk vind staan! En dat je super snel rood word is echt niks raars, dat hebben veel mensen, gewoon niks van aantrekken als mensen dat zeggen, als je het durft moet je gewoon zeggen dat je dat nietleuk vind. Het is erg logisch als je dat liever niet wilt zeggen ofzo, je hoeft je nergens voor te schamen.

Hoi Merel0810,

Wat vervelend dat je je onzeker voelt! Je schrijft dat dat door 2 dingen komt. Het eerste gaat over je kleding.

Als je je kleding niet leuk vindt, maar je wel weet welke kleding je wel leuk vindt, waarom koop je dan geen kleding die je leuk vindt? Misschien is dit te simpel gezegd en zijn er dus allemaal dingen die je daarvan weerhouden, maar volgens mij is het best simpel opgelost. Als geld bv een probleem is, kun je kijken bij tweedehandswinkels. Daar heb je tegenwoordig best veel leuke dingen! Ook kun je proberen om jouw kleding te verkopen, zodat je geld hebt om wat nieuws te kopen. Bij mij in de buurt worden ook soms van die kleding ‘swaps’ georganiseerd. Dan kun je jouw oude kleding inleveren en dan kun je andere kleding van anderen uitzoeken. 

Dat je snel rood wordt, gebeurt iedereen wel eens. Het is een natuurlijke reactie als je je schaamt of onzeker oid voelt. Helaas maakt de schaamte het dan alleen maar erger. Je zou kunnen proberen om dan een andere gedachte in je hoofd te ‘stoppen’. Denk bv '’Het is niet erg dat ik rood word. Dat heeft iedereen wel eens.'’ Misschien klinkt dat heel dom of geloof je het niet, maar als je het vaak genoeg tegen jezelf blijft zeggen, ga je er vanzelf in geloven. Je gelooft inmiddels immers ook je klasgenoten dat rood worden iets slechts zou zijn, omdat ze dat (weliswaar indirect) tegen je zeggen. Je kan dat proces zelf omdraaien!

Hopelijk helpt dit iets! Weet dat je altijd met de KT kan praten als je even je hart wil luchten. Op het forum staan we ook voor je klaar natuurlijk.

Gr. Pin

Reageer