Skip to main content
Vraag

Onzeker over mezelf in vriendschappen🙊

• April 6, 2026
  • 13 reacties
  • 161 Bekeken

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8

Hey lieve allemaal,

Had net een nachtmerrie hierover dus moet het even kwijt..🙈 Eig ben ik gewoon een super onzeker persoon en vooral in vriendschappen, en laat dat ook wel merken.. heb vaak bevestiging nodig, vergelijk mezelf veel met anderen en voel me vaak schuldig dat ik iets stom/verkeerd deed. Nou ja ergens ben ik ontzettend bang dat ik daardoor juist dingen ga verpesten, ik wil het allemaal goed doen maar doordat ik zooo onzeker ben en dat uit maak ik het contact voor hun soms ook lastig..

Zijn er meer mensen die dit hebben?  En wat probeer je dan te doen? ♥

Liefs.

13 reacties

NightShadow

Hey, Ik heb hier gelukkig geen last van. Maar je zou het tegen je vrienden kunnen vertellen. En je bent goed zoals je bent. Als je een stom persoon was geweest hadden ze geen vrienden met je willen zijn. 

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Hi lieve ​@Cantaloupe ,

Wat lastig zeg, ik herken je gevoel wel een beetje, ik weet niet of je dit ook hebt maar ik ook vaak dat ik bang ben dat het contact met vrienden stopt ( ookal heb ik met 2 vooral dagelijks wel contact) toch ben ik er bang/ onzeker over terwijl ik niet wil dat het stopt. Wat mij helpt is om het aan te geven wat ​@NightShadow ook zegt, ik kan me ook wel voorstellen dat je soms bevestiging nodig hebt, maar soms is het ook handig om stil te staan en te bedenken dat je vrienden het misschien zelf anders kunnen ervaren en het helemaal niet overkomt dat je iets verpest.  Stelt het je wel gerust als je bevestiging krijgt? Je bent namelijk super lief, behulpzaam en een goed persoon, weet zeker dat je vrienden dat ook wel merken, dus je hoeft er echt niet onzeker over te zijn en als je dat bent kan het opluchten om het erover te hebben, dat is geen last 😘 ik hoop dat je er iets aan hebt en de twijfel afneemt! 💜

Dikke knuffel🫂

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • April 6, 2026

Hi ​@NightShadow ​@Boterbloempjee ,

Bedankt!😘

@Boterbloempjee herken dat idd wel, rot dat je dit ook hebt 🤍 Helpt wel als ik bevestiging krijg hoor, en geef het ook wel aan, maar wil dat ook niet te vaak doen. Lukt trouwens wel om er soms anders naar te kijken, het is vooral dat ik nogal kan overdenken en ja dan een beetje teveel invul wat die anderen denken.

Liefs en helpt wel wat jullie zeggen❤

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Lieve ​@Cantaloupe ,

Fijn dat het wel lukt er soms anders naar te kijken, het overdenken herken ik ook wel een beetje. Kan het opluchten om dat er ook bij te zeggen, dat je ook bang bent dat het contact stopt? Zo kunnen ze je misschien meer gerust stellen/ beter begrijpen waarom je dit hebt. Maar ook daarvoor geldt dat als ze het niet fijn vinden/ je verkeerd zou overkomen etc dat ze echt al wel contact hadden gestopt. 🫂 dus ik hoop en gun je enorm dat je daar een beetje aan vast kunt vast houden. Je bent zo lief en zou jammer zijn als je je (bewust) inhoudt omdat je bang bent verkeerd over te komen/ een schuldgevoel hebt. En dat je hier zo mee zit is wel lastig, maar laat ook wel iets positiefs zien, want je houdt veel rekening met een ander♥️

Veel liefs en fijn dat het helpt wat er wordt gezegt😘

Yusa
Forum|alt.badge.img+15
  • Vaste gast
  • April 6, 2026

Hi lieve ​@Cantaloupe, wat vervelend 😓 Sluit me aan bij ​@Boterbloempjee & ​@NightShadow, je bent echt super lief en aardig dus je hoeft niet onzeker te zijn❤️ Snap dat het natuurlijk niet zomaar verdwijnt, dus mn opmerking is niet heel nuttig wrs😬 

Knuffel en liefs ❤️🫂 

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • April 6, 2026

Hi ​@Yusa ,

Jawel, juist wel!!😘 Is natuurlijk niet gelijk over maar stelt wel gerust ♥

@Boterbloempjee ❤ dat van contact kwijt raken heb ik wel gezegd hoor, maar dankjewel😘 Lief dat je zo de moeite neemt :)

NightShadow

@Cantaloupe, is er iets in het verleden gebeurd waardoor het komt? Hebben vrienden jou in het verleden opeens verlaten? Je hoeft hier geen antwoord op te geven. Maar ik vroeg me af of het geen trauma kan zijn? Stel dat dat het is en je denkt dat je vrienden het zat zijn om steeds bevestiging te moeten geven zou je de reden beter kunnen uitleggen. En dan kan begrip vanuit hun ook makkelijker zijn. Hoop dat het niet verkeerd overkomt, want ik bedoel het goed, is alleen lastig te verwoorden. Heb je een psycholoog waarmee je het erover zou kunnen hebben? 

vie
Forum|alt.badge.img+4
  • Vaak actief
  • April 6, 2026

hi lieve ​@Cantaloupe  ik sluit me helemaal aan bij wat de anderen hebben gezegd, want onthoud dat je echt een lief persoon bent en goed zoals je bent. en ik denk dat iedereen die dat ziet hele goeie vrienden van je zullen zijn/worden want je bent het waard 💗

veel liefs vie 💗

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • April 6, 2026

Hi lieve ​@NightShadow ,

Komt niet verkeerd over hoor!😘

Weet het eigenlijk niet zo goed.. toen ik jonger was ging ik wel met een paar jongens om die het ene moment wel aardig waren, en het ook echt leuk was, maar bijv als ze dan een andere vriend van hun tegen kwamen lieten ze me gewoon vallen en kon ik eig beter naar huis gaan eig.. :/ is wel heel lang geleden dit maar had er toen wel veel last van ♥

Mijn vrienden van nu zijn heel lief hoor en ze reageren er ook goed op als ik hierover begin, maar is meer dat ik zelf denk ‘ op een gegeven moment zijn ze me wel zat.. ‘

Ga wel naar een psycholoog en heb het ook al eens gezegd maar we zijn nu vooral met iets anders bezig, later wil ze er wel nog wat meer mee doen.. meerdere dingen tegelijk gaat eig niet ❤

@vie dankjewel ♥

Liefs :)

help
Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • April 10, 2026

Hi lieve ​@Cantaloupe,

Wat super vervelend! Ik herken dit heel erg en weet dat het echt niet leuk is en moeilijk op te lossen is in je eentje. Ik heb nu gedoe in mijn vriendinnen groep en ik ga nu naar andere vriendinnen die ik ken van of mijn vorige school of uit een andere klas. Ik heb een goede band met ze gekregen in een best korte tijd eigenlijk. 

Ik begrijp dat het moeilijk is om vrienden te maken, dat vind ik ook.

Het is moeilijk maar als je gewoon op mensen afstapt die je aardig lijken dan komt het vast goed! Je kan bijvoorbeeld vragen welke les ze  straks hebben en later kan je vragen wat ze leuk vinden, misschien hebben jullie wel dezelfde intresses.🙂

Onzekerheid is moeilijk op te lossen alleen, vraag daarom misschien hulp van iemand op school, Ik ben ook heel onzeker en heb faalangst en toen ben ik met mijn mentor in gesprek gegaan en zijn we tot het besluit gekomen dat ik op soort van training kon op school voor stress en angst. Dat heeft mij erg geholpen, die persoon luisterde echt naar me en gaf me het gevoel dat het niet mijn schuld was en dat hij me begreep. Ook heb ik toen heel veel tips gekregen. Miswchien is er ook zoiets bij jou op school wat je kan helpen met jou onzekerheid😊

Als je het liever niet op school hebt dan kan je ook natuurlijk buiten school met een therapeut of een familly lid praten waarvan je denkt dat die jou daarmee kan helpen. 

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen😊

Vergeet niet dat het niet erg is om onzeker te zijn, je kan er niks aan doen! 

Je bent goed zoals je bent en als je vrienden vinden dat je je moet veranderen dan zijn je jou niet waard!

Heel veel succes ik hoop dat het binnenkort beter gaat met je!🤗

Groetjes van mij 😘( sorry voor mijn spelfouten😔)

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • April 10, 2026

Heyy ​@help ,

Wat lief! :)) Dankjewel, rot dat je hetzelfde hebt.. is niet nodig ❤

Liefs en je schrijft heel netjes hoor ;)

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • April 10, 2026

Hey lieve ​@Cantaloupe  ik ben het met de anderen eens, het is precies wat ​@vie  zegt zo zie ik het ook. Je bent gewoon helemaal goed zoals jij bent en een betere bestie kunnen ze niet wensen! 🫂♥️

😘Tover 

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • April 10, 2026

Dankjewel ​@Tover01 !!🥰