Skip to main content
Vraag

onzeker over mezelf

• July 2, 2025
  • 2 reacties
  • 42 Bekeken

Ik ben bijna 14 jongen en iets zwaarder mijn lichamelijke inspanning is niet goed en dan komt vanwege de motivatie en kmdat ik een onegluk heb gehad durf door datnkngeluk veel minder wordt gepest omdat mijn vader duits is ik dik ben en omdat niemand mij mag en ik raar ben ofz mijn familie situatie zit zo mijn moeders kant is extreem religieus dus christelijk en daarmee hebben we geen of weindig contact mijn vaders kant wel goed alleen die wonen 6 uur weg alleen heeft mijn oma sinds vorig jaar zware kanker en vindt ik dat lastig maar ook km te zien hoe anderen dat lastig vinden zoals mijn opa

als mensen op school iets zeggen of doen (fysiek) en ik doe iets terug keert de hele klas de rug op mij en doe ik altijd alles fout terwijl ik niet eens ben begonnen ofz en mij probeer te verdedigen  en dan ben ik snitch omdat ik zhad vertelt dat mensen mijn vereniging revieuws van 5 sterren naar 1.5 ster hadden gedaan op google maps en dan niet normale reviews maar hoe ik pestkop ben etc 

Ik vindt dit allemaal lastig weet niet echt hoe en zo meer mijn cijfers zakken heb geen zin meer etc en vrienden ja ik heb ze wel maar ik ben er maar ja 

Ik heb een beste vriend hem kan ik ook vertrouwen maar he ik durf niet ben vaak uitgelachen etc maar ik d3nk maar dat andere mensen het erger hebben ik krijg ook van mijn puders te horen datnio dikker ben of dat ik iets moet doen maar dan probeer ik iets maar ik weet gwn niet hoe ik zit miss wel in de diepste fase van mijn leven tot nu toe maar dat dat kickt maar af en toe in ik weet het niet meer  

2 reacties

• July 3, 2025

Hallo,

Het is zeker niet jou schuld dat ze jou pesten. Jij kan er niet zo veel aan doen en je moet je er zeker niks van aantrekken. Ze willen gewoon leuk doen. 

Als ze vinden dat je een pestkop en een snitch en dik en Duits bent en zo, laat ze dat gewoon lekker denken. Jij weet wel beter. En als je er geen aandacht aan schenkt is het ook weer voorbij.

Mijn advies is dus: je er zo min mogelijk van aantrekken. Je kunt misschien met je mentor proberen het pesten te stoppen, maar het zijn gewoon geme aandachttrekkers die het niet goed menen en wat niet goed gemeend wordt hoef je ook geen aandacht aan te schenken.

Veel sterkte!

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 8, 2025

Hey ​@Frictie, wat je deelt is echt heel heftig en het klinkt alsof je je behoorlijk eenzaam en overweldigd voelt. Het is heel begrijpelijk dat je je zo voelt met alles wat er speelt, pesten, problemen thuis, zorgen om je oma, en het gevoel dat je nergens echt steun vindt. Het is heel zwaar om zo veel tegelijk te moeten dragen, vooral als je het idee hebt dat je niet goed genoeg bent of dat anderen je niet begrijpen.

Het is ook logisch dat je minder motivatie hebt en je cijfers zakken, want als je geestelijk zo veel aan je hoofd hebt, kan dat je concentratie en energie flink beïnvloeden. Maar weet dat het niet betekent dat jij zwak bent of dat je het niet aankunt. Wat je nu ervaart is iets waar veel jongeren doorheen gaan, maar het is wel belangrijk dat je niet alles alleen hoeft te dragen.

Je verdient het om gehoord te worden en om steun te krijgen. Het is oké om aan te geven dat je het moeilijk hebt, ook als je denkt dat anderen het erger hebben, jouw pijn en gevoelens zijn ook echt en belangrijk. Misschien helpt het om met een vertrouwenspersoon op school te praten, iemand die je kan helpen om overzicht te krijgen en je te begeleiden, bijvoorbeeld een mentor, schoolpsycholoog of counselor. Die kunnen ook meedenken over hoe je beter met het pesten om kunt gaan en hoe je je zelfvertrouwen weer kunt opbouwen.

Daarnaast is het heel goed dat je een beste vriend hebt waar je op kunt vertrouwen. Soms helpt het om gewoon te praten, ook al is het moeilijk om open te zijn. Je hoeft niet alles ineens te vertellen, maar kleine stapjes kunnen al verschil maken.

En het is heel fijn dat je probeert iets te doen aan je gezondheid, ook al weet je nog niet precies hoe. Dat laat zien dat je wil vechten voor jezelf, ook al voelt het nu zwaar. Misschien kun je een sport of hobby zoeken waar je plezier aan beleeft, iets waar je even aan alles anders kan denken en waar je kleine successen kunt vieren.

Je staat nu in een lastige fase, dat klopt. Maar het is niet het einde. Je mag hulp vragen, en er zijn mensen die je graag willen steunen, ook al voelt dat soms ver weg. Je bent niet alleen, echt niet.

xx liefs Wolf 🐺