Skip to main content

Hii, ik ben een meisje van 12 jaar en ik zit in 1VWO.

Ik ben heel erg onzeker over mezelf en ik vind het heel belangrijk wat mensen over me denken.

Ik vraag hulp aan familie/vrienden en ze zeggen allemaal hetzelfde: Trek je er niks van aan, maak je niet druk, kijk niet teveel naar anderen etc.

Maar ik vind dat gewoon heel moeilijk! ik ben onzeker over m'n lichaam, mijn huid, mijn gezicht, m'n haar en zo kan je wel doorgaan.

Omdat ik onzeker ben over zoveel dingen, ben ik een best wel awkward en bescheiden persoon.

Bijvoorbeeld:

Veel mensen zeggen dat ik heel goed kan zingen, maar als iemand mij vraagt: “Kan je zingen?” weet ik vaak niet wat ik moet zeggen. Dan sta ik daar en zeg ik zoiets als: “Ehm...ik weet het niet, ik denk het.”

Ik ga geen Ja zeggen want misschien vragen ze dan of ik een stukje wil zingen en dan gaat het fout.

Ik vind het ook een beetje arrogant om heel zelfverzekerd Ja te gaan zeggen.

Ik weet niet echt wat een arrogant antwoord is en wat niet als iemand me een normale vraag stelt, kan iemand mij dat uitleggen?

En heeft iemand tips voor mij hoe ik iets zelfverzekerder kan zijn, zonder dat het arrogant wordt?

Hi, je zou ook kunnen zeggen: veel mensen zeggen van wel


hey @Anoniem_22 . ik denk dat ik voor een deel wel het zelfde probleem als jouw heb!!

Ik doe ook 1vwo, en ben zelf ook een beetje onzeker. Hier is mijn berichtje voor jouw: ⬇️

 

Je familie heeft gelijk! maar ik snap ook dat het heel lastig is om het onzekere gevoel te negeren. Als je ooit twijfelt over jezelf, bedenk dan dat niemand op aarde perfect is. Ik ken jouw niet maar ik weet zeker dat je super mooi bent :)

Je hoeft je niet voor anderen te veranderen, doe dat alsjeblieft niet!! Wees jezelf en dan komt alles goed <3

En wat leuk dat mensen zeggen dat je mooi kunt zingen. Ik vind zingen ook erg leuk!! Wat je misschien kan doen is een keer jezelf opnemen. Dan film je jezelf terwijl je zingt en dan kun je dat eventueel aan anderen laten zien. Of oefen goed voor een liedje, en als het dan goed gaat dan kun je het een keer aan mensen live laten horen. Dat is natuurlijk super spannend maar als je het eenmaal hebt gedaan dan kun je trots op jezelf zijn. En als het fout gaat, bedenk dan dat iedereen foutjes maakt. Iedereen moet ergens beginnen. Wedden dat jij over paar jaartjes in een uitverkochte ziggo dome staat? ;)

Geloof in jezelf, you got this!!

 

veel succes!! xx

liefs Emma


Hoi @Anoniem_22  toen ik 11, 12 was had ik ook last van wat jij beschrijft.  Ik heb dat met enige hulp en zelf oefenen en leren, kunnen veranderen. Misschien heb je hier iets aan: 

https://www.degroeipsycholoog.nl/onzekerheid-minder-onzeker/ 

Als je dit echt wilt en kunt oppakken helpt het je om je stukken zekerder te voelen.  Want ik weet zeker dat je veel meer in je hebt en sterker kunt staan dan je nu beschrijft. Veel succes !! Als ik het kon kan jij het ook :) 

Groetjes liefs Julian X


Hey anoniem_22,

Ik zit in de 3de op havo. Ik was ook heel onzeker in de eerste (en nu nog steeds). Maar ik heb wel een oaar dingen die kunnen helpen.(deze dingen hebben bij mij even gewerkt maar mss werken ze bij jouw langer.)

1. Heel akward maar ga in de spiegel staan en kijk naar de dingen die je wel mooi vindt aan jezelf en je eigenschappen die je goed vindt. 

2. Overthink niet te veel probeer dat uit te zetten hoe moeilijk dat ook is(idk of je een overthinker bent maar heb t er voor de zekerheid bij gezet)

3. Probeer tevreden met jezelf te zijn als iets goed gaat of goed lukt sta daar even bij stil. En als iets mislukt is t de volgende keer beter.

4. Als je je onzeker voelt kan je ook nieuwe stijlen uit proberen om je zekerder te gaan voelen.

5. Als je bijv. Voor de klas een presentatie hebt of gwn door school loopt probeer rechtop te lopen en zelfverzekerd te kijken gwn die blik van i don't ****** care! Mensen zien je als een zelfverzekerd persoon. En je gaat je hierdoor ook echt beter voelen!

6. Als je onzeker bent dus je denkt van oh .. is niet goed. Probeer dat gelijk af te kappen. En zeg tegen jezelf het is goed genoeg! Probeer de negatieve gedachtes uit te zetten. 

7. Google gwn even tips om zelfverzekerd te worden je krijgt best wel wat dingen naar boven en mss helpt een van die dingen je. 

Verder zou ik ook niks weten ik struggle er zelf ook heel erg mee. Laat het niet te ver komen! Ik heb dat wel laten gebeuren en dat wil je echt niet. En probeer met iemand er over te praten als je ke echt k*t voelt. 

En dat arrogante antwoord ding , ik had precies hetzelfde maar mensen vinden je pas arrogant als je jezelf gaat ophemelen als je alles uit jezelf gaat opnoemen dat goed aan je is en zegt hoe geweldig je bent. En als je gwn 'ja' zegt vinden mensen dat zeker niet arrogant en als je dan bang bent iets te moeten zingen. Kan je ook gwn zeggen srry heb ff geen zin doen ik wel n andere keer. Ik hoop echt dat dit je heeft geholpen! Stay strong❤️ en onthoud mnu hoe het komt uiteindelijk toch allemaal goed

 

Groetjes anoniempie145


Reageer