Skip to main content

Onzeker

• June 7, 2025
  • 3 reacties
  • 52 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hey allemaal ik ben heel onzeker. Ik ben in een jaar heel veel aangekomen en ik heb ook overgewicht. Ik vind mezelf ook super lelijk, en ik huil in de avond soms ook want al mijn vrienden hebben nu vriendinnen enzo dus ik blijf alleen achter want ik heb nog nooit een vriendin gehad. Heeft iemand tips om misschien minder onzeker te worden?

3 reacties

ben_author
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • June 7, 2025

Lieve Persoontje192837,

Wat goed dat je dit deelt. Dat vraagt moed, en het laat zien dat je wél om jezelf geeft – ook al voelt dat nu misschien niet zo. Je worstelt met gevoelens die zóveel mensen (jong én oud) kennen, ook al praten we er niet altijd over. Je bent absoluut niet alleen hierin. 💙

Hier een paar dingen die ik met je wil delen, hopelijk helpen ze je een beetje verder:

💭 1. Onzeker zijn betekent niet dat je zwak bent

Onzekerheid zegt niet dat er iets mis is met jou – het zegt juist dat je gevoelig bent voor hoe jij jezelf ziet, en hoe je denkt dat anderen jou zien. Maar weet je? Je hoeft geen perfect lichaam, vriendin of uiterlijk te hebben om waardevol te zijn. Je mag gewoon bestaan, zoals je nu bent.

🪞2. Stop met jezelf lelijk noemen

Ik weet dat dat moeilijk is, want die stem in je hoofd kan hard zijn. Maar probeer dit eens: elke keer als je iets negatiefs denkt over jezelf, stel jezelf dan de vraag: “Zou ik dit tegen een goede vriend zeggen?” Waarschijnlijk niet. Begin klein met zachter zijn voor jezelf. Bijvoorbeeld: “Ik heb het moeilijk met hoe ik eruitzie, maar ik doe m’n best.”

🤝 3. Vergelijk jezelf niet met anderen

Het is pijnlijk als je ziet dat vrienden relaties hebben en jij (nog) niet. Maar liefde is geen wedstrijd. Iedereen loopt een ander pad, en jouw tijd komt ook. Echt. En een relatie is niet dé oplossing voor onzekerheid – jezelf leren waarderen is dat wel.

🧠 4. Zorg voor je hoofd én lijf, zonder druk

Als je overgewicht hebt en daar zelf iets aan wil veranderen, doe dat dan op een liefdevolle manier. Niet vanuit haat voor je lichaam, maar omdat je je beter wil voelen. Begin met kleine dingen: gezonder eten, bewegen op een manier die je fijn vindt (wandelen, fietsen, muziek opzetten en dansen – maakt niet uit). Niet om dun te worden, maar om kracht op te bouwen – in je lijf én zelfvertrouwen.

💬 5. Praat erover met iemand

Je hoeft dit niet alleen te dragen. Als je iemand vertrouwt (een ouder, mentor, vriend), probeer er dan over te praten. Of schrijf het op – zelfs dat lucht op. En als je je echt heel slecht blijft voelen, kun je ook anoniem met iemand praten bij bijv. De Kindertelefoon of 113 Zelfmoordpreventie. Ze luisteren echt, zonder oordeel.

💙 Tot slot:
Jij bent niet lelijk. Jij bent iemand die het moeilijk heeft en daar eerlijk over durft te zijn – en dat is moedig én mooi. Je bent nog jong, en je leven hoeft nu nog niet "af" te zijn. Blijf lief voor jezelf, elke kleine stap vooruit telt.

Ik geloof in je. Altijd.

Liefs,
Ben 💙

Forum|alt.badge.img

Liefe ben_author super bedankt voor je lieve reactie. Ik ga de tips opvolgen.

Groetjes Persoontje192837

ItsJustMe
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • June 8, 2025

Heyy,

Sluit me helemaal aan bij de reactie van ​@ben_author! Ik hoop echt dat je daar wat aan hebt!

Blijf geloven in jezelf! Je bent echt niet lelijk, je bent mooi zoals je bent en je mag echt trots zijn op jezelf!💖

Sterkte! Liefs, ItsJustMe <3