Vraag

Onzeker

  • 19 March 2019
  • 3 reacties
  • 63 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey
Ik ben een jongen en ben 14 jaar
Omdat ik nogal groot ben (1.81m ofzo) voel ik me onzeker (het meest op school) en ga ik met stress naar school
Op school zegt iemand vaak opmerkingen over mijn uiterlijk tegen mij en vertelt soms verhalen tegen andere mensen dat helemaal niet waar zijn en ik ook nooit zou doen en zo maakt hij me belachelijk en gaan andere mensen slechte dingens over mij denken
Vorig jaar zat hij niet in mijn klas en ging ik ook veel liever naar school
Ik vind dat hij er zelf ook niet perfect uitziet
Soms denk ik 'er is toch niets anders aan mij dan anderen behalve ben ik al wat groter (voor mijn leeftijd'
Een tijdje geleden was ..... over mij aan het praten in de klas en zij een nogal mooi meisje van mijn klas 'Maar ..... (mijn naam) is toch gene misse' Als iemand nog maar een klein complimentje zegt voel ik me daar echt goed bij en een stuk beter in mijn onzekerheid
Soms zeggen mensen ook Grote vriend of giraf , ... maar dat maakt me niet zoveel uit want die maken me niet belachelijk en geven niet echt opmerkingen over mijn uiterlijk
---- Heeft iemand hier tips voor om je minder onzeker te voelen ?----
Avast bedankt !

3 reacties

Hey!

Dat die klasgenoot van jou zo'n dingen over jou beweert is niet oké. Durf je hem eens te zeggen dat je het niet fijn vindt dat hij dat doet?
Als je dit zelf niet zo goed durft kun je er eens over spreken met je vrienden of met je mentor.
Jullie kunnen dan samen zeggen dat hij er echt mee moet stoppen.
Uiteraard is ook hij niet - net als niemand- perfect!

Uiteraard is er niets anders aan jou, groot zijn is echt niets om je zorgen over te maken (ik durf wedden dat heel wat mensen er zelfs jaloers op zijn! 😉 ).
Weet ook dat meerdere mensen misschien nog gaan groeien, zodat jij niet meer enorm opvalt qua grootte.
Jij mag jezelf best graag zien, en ik ben heel blij dat je je iets beter voelt wanneer je een compliment krijgt, dat is je gegund!

Een eerste stap tegen onzekerheid is jezelf accepteren.
Je bent wie je bent, en dat zal echt niet zomaar veranderen. Dat hoeft echter ook helemaal niet veranderd te worden!
Je kunt ook proberen om elke avond 3 dingen op te schrijven die positief over jou zijn gezegd.
Eerst zul je misschien het gevoel hebben dat je nooit aan die 3 komt, maar eigenlijk let je er misschien niet altijd op als iemand iets goed zegt over jou.
Leer ook je eigen grenzen aan te geven en voor jezelf op te komen, dat maakt je ook zekerder.

Succes!
Groetjes
Lot
Hey, 1.81m is niet extreem lang ofzo voor jouw leeftijd. Ik was met 14 jaar 1.80m. En iemand in mijn klas is 1.95m en ook 14 jaar.

Ook ik zou het aanraden om de situaties met je klasgenoten met je mentor te bespreken, of een ander volwassen persoon die je vertrouwt.
Hey Remco en xLotx
We moesten een tijd geleden een klas enquête invullen van hoe we ons voelen in de klas , ik heb toen ook aangegeven dat die persoon vaak opmerkingen enzo over me maakt
Toen we ons rapport kregen heeft de klastitularis ook gezegd tegen die persoon dat hij niemand mag lastig vallen maar voor de rest heeft de klastitularis er niets over gezegd
Ik ben denk ik een van de grootste van het 2de middelbaar van onze school dus daarom ook dat veel mensen me zo groot vinden
Ik zeg ook vaak tegen die persoon dat hij er mee moet stoppen en dat ik dat niet leuk vind
Bedankt voor jullie reacties ! Doet me deugd !

Reageer