omgaan met depressie van anderen

  • 9 April 2020
  • 2 reacties
  • 40 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hey!

Ik heb een soort van probleem. 3 van mijn vrienden zijn depressief. Die 3 kennen elkaar verder niet, en 2 hebben geen professionele hulp.  Ik probeer ze altijd zo goed mogelijk te helpen, maar ik ben geen psycholoog, en weet eigenlijk vaak niet wat ik moet zeggen. Ze hebben het heel vaak over zelfmoord. ik probeer ze er telkens uit te praten, en tot nu toe gaat dat goed. Ik vind het heel erg eng allemaal, omdat ik zelf een vrolijk meisje ben die zich niet echt in hun gevoelens kan verplaatsen en niet goed weet wat ik moet zeggen om ze te helpen.  ze zeggen wel dat ze zich geholpen voelen door mijn woorden, maar ik weet dat ik ze niet zomaar uit hun depressie kan praten. Ik zeg steeds weer dat ze échte hulp moeten zoeken, maar dat willen ze niet. 

Hoe kan ik hier goed mee omgaan?  Zijn er manieren waarop ik ze kan helpen? Ik sta in ieder geval altijd voor ze klaar, en ze kunnen altijd met me praten, maar ik weet dat dat niet de oplossing is voor hun depressie. 

Alvast bedankt, ik hoop dat jullie goede tips hebben. 


2 reacties

hey 

 

als vriend/vriendin zijnde kan je niet super veel doen naast hun steunen en klaar voor ze staan.

persoonlijk had ik het fijn gevonden toen ik de steun van me vrienden had en nog geen andere hulp. dat en vriend mee was gegaan om hulp te zoeken. zo dat ik me gesteund voelde. ik heb het uiteindelijk wel zelf gedaan na veel moeite... 

maar misschien moet je met die vrieden samen hulp gaan zoeken. dat kan heel simpel op school of op sport. ligt er aan waar je ze van kent... maar het handigste is misschien dat jullie samen naar de huisarts gaan...

 

maar als het internet vrienden zijn woord dat wat ingewikkeld. daarbij voel ik me ook machteloos bij me vrienden die ik niet in real live ken. want je kan niet naar ze toe maar toch wil je ze wel helpen... 

 

ik hoop dat je hier wat aan hebt.…

 

groetjes blue

Hey, 

bedankt voor je reactie. 

eentje is een internetvriend, daar mee kan ik dus inderdaad niet echt help gaan zoeken. De andere twee ken ik van school.  Met de ene wil ik echt graag hulp zoeken, maar hij wilt dat zelf echt niet. Maar kan je voor dit soort dingen naar de huisarts gaan met hun?  Want ik wil hem echt graag helpen. de andere heeft al professionele hulp, maar zegt dat ze daar niks aan heeft. 

Reageer