Skip to main content
Vraag

Nieuwe klas

• July 20, 2025
  • 4 reacties
  • 54 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Heyyy,

Na de zomervakantie ga ik naar 2 vwo en ik krijg een nieuwe klas.  Ik weet dus ook niet als ik bij bekende in de klas kom te zitten. Ik ben heel bang dat meiden uit mij oude klas tegen de meiden uit mijn nieuwe klas allemaal slechte  dingen over mij gaan zeggen! Iemand tips?

xx

4 reacties

• July 21, 2025

Hallo ​@Ilseee ,

Allereerst fijn dat je over bent naar de 2e!

Ik snap je angst wel, en dat is ook best moeilijk. Worden de klassen op jouw school naar de 2e volledig gehusseld? Zoniet, is de kans dat je met allemaal mensen in de klas komt die je niet kent vrij klein, en ook dat ze dan over jou gaan roddelen. Maar als dat inderdaad zo is, is er nog steeds kans dat die meiden elkaar niet kennen.

En als die meiden elkaar wel kennen en over jou zouden roddelen, dan is dat natuurlijk heel vervelend, maar daar kun je helaas niet zo veel aan doen. Je kunt moeilijk tegen ze zeggen dat ze wel goed met jou moeten omgaan en niet naar die anderen moeten luisteren, daarmee werk je alleen maar  jezelf mee tegen.

Je zou wel kunnen proberen zo snel mogelijk vriendinnen te worden met die meiden in die klas of in ieder geval een goed streepje voor te halen (ik weet niet zeker of die uitdrukking klopt, ik bedoel in ieder geval dat je probeert een goede eerste indruk te maken en zo normaal mogelijk doet, dus zonder uit te sloven). 

Ook zou je, als je het echt niet weet, je mentor om raad kunnen vragen. Maar die hoeft dan niet met die meiden in gesprek, want daar verbeter je niks mee.

Veel liefs van mij❤️❤️

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • July 21, 2025

Thanksss

xx

Forum|alt.badge.img

Hey Ilse,

Als iemand die meerdere keren op en neer ging van scholen snap ik de angst. Ik ga volgend jaar zelf ook naar een nieuwe klas (van kader vmbo t3 naar vmbo t3)! Wat mijn evaring is van de tweede jaar is ik zou vooral gewoon lieve vrienden maken en vooral niet aan trekken van de stomme mensen die gaan roddelen. Mensen om die leeftijd weten zelf ook niet wat ze moeten doen met hun emoties en gevoels maar dat is geen excuus ik was zelf ook in mijn tweede jaar gespest en over geroddeld wat ik heb gedaan gewoon je eigen vrienden groep maken en jezelf zijn want je bent toch maar 1 keer in de tweede je bent maar 1 keer 13/14 (of hoe oud je ook bent haha)! Ik zou wel oppassen om met wie je omgaat niet dat je met een groep mensen omgaat die eigenlijk uiteindelijk niet aardig zijn.. be yourself denk niet te veel aan je oude klas het gaat om jouw en jouw nieuwe pagina veel geluk Ilse! 

Groetjes 

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

ik zou dit bespreekbaar maken met een mentor of een ander vertrouwenspersoon