Vraag

Nieuwe en oude vriendinnen, help wat moet ik doen?

  • 16 August 2018
  • 2 reacties
  • 91 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi k ben een meisje van 15 jaar
Ik ga het proberen allemaal uit te leggen en hopelijk kunnen jullie helpen!!?
Ik ben ongeveer een jaar geleden van mijn deppressie afgekomen en sindsdien heb k nieuwe vriendinnen sinds de vakantie is beggonern (rond 9juli) heb ik het idee dat mijn vriendinnen niet meer zoals eerst aanvoelen of hoe ik het anders moet zeggen we praten niet echt veel meer en vaak negeren we elkaar als iemand appt of belt ik weet zelf ook dat iedereen dat voelt ook heb ik de laatste tijd veel haad neigingen naar mensen om mij heen (vooral mijn vriendinnen) ik ben mijn leven eigenlijk een beetje zat
Het is alsof ik stilsta in mijn saaie leventje en elke dag weer hetzelfde moet doen ik wil opzoek naar nieuwe vrienden (niet alleen omdat ik mijne beu ben maar gewoon ik kom erachter dat er veel achter mijn rug om gebeurd) maar ik zou dus niet weten hoe op mijn school zitten ook niet bepaalt hele leuke kinderen. Ik heb ook elke x echt totaal geen zin om iets te gaan doen en ik voel me totaal nutteloos voor deze wereld (nee ik voel me niet depressief) maar ik weet echt niet wat ik kan doen of moet doen ik ben alle mensen om mij heen helemaal zat maar ik kan ze ook niet loslaten. Help wat moet ik doen? Ik heb geprobeerd zo goed mogelijk uit te leggen xd?
Groetjes

2 reacties

Ik kwam erachter dat ik toch nog wat moet melden ik heb de laatste tijd ood dat ik door deze dingen vaker naar drank roken en wiet neig en mijn “beste” vriendin heeft dit tegen de school verteld waardoor elke leraar nu weet dat ik soms wiet rook ik voel me enorm slecht hierdoor en ik voel me ook echt aangekeken (alleen door leraren dan) als junk. Ik heb ook een “vriendin” enorm hard laten vallen voor een andere en ik voel me heel schuldig hierover intussen weet ik wel dat ze me het heeft vergeven maar we zijn geen vriendinnen meer ik mis haar echt heel erg want zij was de enige waar ik echt goed mee kon praten.
Ik heb al eerder geprobeert ooit om nog met school over mijn deppressie te praten (ofja de school probeerden dat met mij) (mijn mentor) alleen ik wil me maar niet openstellen voor haar want dan voel ik me zwak
Hoi

Fijn dat je van je depressie af bent gekomen. Je hebt sinds de vakantie nieuwe vriendinnen, maar nu lijkt het alsof iedereen anders doet dan anders. Aangezien zij dit ook lijken aan te voelen, kan het goed zijn dit te bespreken. Misschien is er sprake van een misverstand, of kunnen jullie elkaars twijfels ophelderen.

Je vindt je leven saai. Tijd om daar iets aan te veranderen. Gooi je alledaagse routine omver, zoek een nieuwe hobby, ga vrijwilligerswerk doen, enzovoort. Zoek nieuwe uitdagingen, want verveling kan een heel negatieve invloed hebben op je gemoed.

Die nieuwe vrienden die je zoekt kan je tegenkomen op een (hobby)club of (vrijwilligers)werk. Mensen met dezelfde interesse als jij vind je misschien wel fijn als vrienden.

Je gevoel nutteloos te zijn wordt meteen opgelost als je meer dingen onderneemt, bv. een nieuwe hobby of een baantje. Je kan beginnen met kleine dingen. Is er een dierenasiel in je buurt? Vaak kan je gratis met een hondje gaan wandelen. Dat is leuk voor het hondje én voor jou (als je van honden houdt, en niet allergisch bent 😉 ).

Op school zijn ze ervan op de hoogte dat je af en toe drank en drugs doet. De leraren willen er vast op toezien dat het goed met jou gaat, wat jou het gevoel kan geven dat je bekeken wordt.

Kan je eens afspreken met de vriendin waarmee de band verbroken is? Ik vermoed dat je je veel beter zal voelen als je je schuldgevoelens bij haar kwijt kan. Misschien kunnen jullie weer vriendinnen worden.

Je voelde je kwetsbaar toen je met school over je depressie sprak. Dat kan ik me voorstellen. Is er op school iemand waar je je goed bij voelt? Je huisarts wil ook steeds naar je luisteren.

Groetjes
x

Reageer