Skip to main content

niet lekker in mijn vel

• April 29, 2025
  • 2 reacties
  • 34 Bekeken

Pandamagic
Forum|alt.badge.img

Hoi allemaal, 

De laatste tijd voel ik me een beetje down. Ik heb niet echt energie om iets te doen. Ik voel me echt  nutteloos en niet goed genoeg. Mijn zus heeft haar eerste boek uitgegeven en ik game en bak maar gewoon.  Als iets ook dan even niet lukt moet ik hier weer meteen aan denken en moet ik een potje janken. (Heb ook nog een HSP).

ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Heeft iemand misschien tips?

2 reacties

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • April 29, 2025

Hey! Je kunt altijd proberen een hobby te zoeken die bij je past. Of een sport. Je zou kunnen denken aan Scouting of jeugd ehbo of kijk hier eens: https://hobbykiezer.nl/hobbies-voor-jongeren/

Er is altijd wel iets waar je je thuis voelt en dat bij jou past en je ontmoet daar leuke mensen en het is weer heel anders dan school etc. Daar krijg je zeker ook energie van. Ik ben zelf ong anderhalf jaar geleden bij scouting gegaan en dat was voor mij de beste keus ever. Misschien zit er voor jou ook zoiets bij waar je je goed bij kunt voelen. Succes! 

Liefs Tover xxx

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Hey ​@Pandamagic, wat herkenbaar en vervelend dat je je zo voelt. Het is echt lastig als je het gevoel hebt dat je niet goed genoeg bent, vooral als je zus iets heel bijzonders bereikt en jij het gevoel hebt dat je daar niet bij in de buurt komt. En met een HSP (hooggevoelig persoon) kan alles nog wat zwaarder binnenkomen, waardoor je sneller overweldigd raakt.

Het is oké om je zo te voelen, maar het is ook belangrijk om lief te zijn voor jezelf. Je hoeft niet altijd mega productief te zijn of grote prestaties neer te zetten om waardevol te zijn. Kleine stapjes kunnen al helpen, zoals even iets doen waar je energie van krijgt, misschien een korte wandeling, muziek luisteren die je blij maakt, of een klein creatief klusje.

Misschien helpt het om te proberen je focus iets te verleggen: niet vergelijken met je zus, maar kijken naar wat jóu gelukkig maakt, ook al zijn het kleine dingen. En als het voelt alsof je vaak moet huilen, mag je dat ook doen, het is je manier om spanning los te laten.

Heb je iemand in je omgeving waar je eerlijk mee kunt praten over hoe je je voelt? Soms lucht het heel erg op om het gewoon te delen. En als het blijft aanhouden, kan het fijn zijn om professionele hulp te zoeken, zodat je samen kunt kijken wat je nodig hebt om je beter te voelen.

xx liefs Wolf 🐺