Skip to main content

Hallo!

Het gaat eigenlijk niet zo goed op school kan me moeilijk concentreren. Ik heb hierdoor soms ruzie met mijn moeder.  Ook heb ik eigenlijk geen hobby's en ik heb ook niet echt vrienden. Ik slaap ook echt heel slecht. Ik vind mezelf lelijk en dik. Ik huil hier best vaak om. Ik twijfel of ik met iemand moet praten want het is niet super erg. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Iemand tips?

Heeyy

Qat vervelend dat je niet lekker in je vel zit :(

Het is een goed idee om er met iemand over te praten. Dit kan opluchten en diegene kan je verder helpen. Je kunt bijvoorbeeld gaan praten met je ouders, mentor, een vriendin etc.


Ik denk wel dat ik met iemand ga praten. Maar met wie? En hoe?


Hee BeHappy,

Wat vervelend dat je niet zo lekker in je vel zit en dat het niet goed gaat op school. Hebben die dingen met elkaar te maken? Omdat je niet lekker in je vel zit gaat het niet zo goed op school en heb je weleens ruzie met je moeder. Ook heb je een laagzelfbeeld, weinig vrienden en je slaapt slecht. Lastig! Ik denk dat het wel allemaal een beetje met elkaar te maken heeft. Omdat je niet lekker in je vel zit kun je je moeilijker concentreren op school, heb je ruzie met je moeder. En omdat je je niet kunt concentreren en ruzie hebt voel je je ook niet zo lekker. Zo zit je in een soort cirkel en dat is lastig om te doorbreken.

Goed dat je merkt dat het niet zo lekker gaat en ook wat voor invloed dat heeft op elkaar.

Je twijfelt of je erover moet praten met iemand. Je geeft aan dat het niet zo supererg is en je niet weet wat je moet doen. Je moet jezelf niet veroordelen over of iets wel of niet erg is. Als jij behoefte hebt om te praten, moet je dat gewoon doen. Dat wil ik je echt aanraden!

Over zoiets praten is spannend en moeilijk, maar het lucht vaak enorm op. Het helpt als er iemand luistert en jij een plekje hebt waar je je verhaal kwijt kunt. Het maakt denk ik niet zoveel uit met wie je gaat praten, als het maar iemand is die jij vertrouwt.

Je kunt bijvoorbeeld met je moeder praten, je kunt dan uitleggen dat je niet zo lekker in je vel zit en dat je daardoor soms sneller ruzie hebt. Terwijl dat waarschijnlijk ook niet is wat je wilt. Als jij dat aan je moeder uitlegt, kan zij jouw gedrag en houding beter begrijpen en daar rekening mee houden en ze kan met je meeleven.

Veder zou je ook met een mentor, vertrouwenspersoon, vriend, vriendin, klasgenoot, familielid, wie dan ook kunnen praten. Het is wat je zelf wilt. Met je mentor of een vertrouwenspersoon kun je ook bespreken dat het niet zo lekker loopt op school en dat je het moeilijk vind om je te concentreren. Zij kunnen je daarbij dan ook helpen.

Hoe je het gaat vertellen, dat kun je zelf bepalen. Je kunt een gesprekje aanvragen of tegen die persoon zeggen dat je hem/haar graag even wilt spreken en wanneer het uitkomt. Als je dat moeilijk vind zou je ook een, mail brief of appje kunnen sturen. Dan kun je uitleggen dat je hun wilt spreken en eventueel ook waarom. Dan weten hun alvast een beetje waar het over gaat en kunnen zij je helpen in het gesprek door bijvoorbeeld vragen te stellen.

En je kunt ook altijd een gesprek voeren met de Kindertelefoon, die mensen zijn altijd bereid om naar je te luisteren en met je mee te denken. Je kunt elke dag bellen of chatten van 11:00-21:00. 

Succes, je kunt het!

Groetjes,

Simply Me


Hey Simply Me,

Bedankt voor je reactie! Ik heb hier echt wat aan! Denk jij dat ik ook met een vriendin kan praten? Want ik heb het gevoel dat ik haar dan lastig val


Hee BeHappy,

Fijn dat je er wat aan hebt!

Tuurlijk kun je ook met een vriendin praten, daar zijn vriendinnen toch ook voor? Je kunt met elkaar lachen en ook met elkaar huilen. Ik snap dat het moeilijk en eng is en dat je bang bent dat je haar lastig valt. 

Stel jij hebt een vriendin die niet zo lekker in haar vel zit en moeite heeft met bepaalde dingen. Wat zou je dan willen wat zij doet? Zou je willen dat ze daarmee alleen blijft rondlopen of zou je het fijn vinden als ze naar jou toekomt en jouw vertrouwt? Ik denk dat je het fijn vind als zij jouw vertrouwt en bij jouw haar verhaal kwijt kunt. En wat zou je tegen haar zeggen? Dat je ervoor haar bent en haar wilt steunen. Vind jij dan dat die vriendin jouw lastig valt als ze jou vertrouwt en met jou praat?

Ik kan je gedachten begrijpen, maar bekijk ze eens van alle kanten en probeer ze ook om te buigen of anders te denken. Het is niet zo dat je iemand ermee lastig valt. En stel je vriendin vind dat wel, dan is dat aan haar om  dat aan te geven. Maar jij hoeft dat echt niet voor haar te bepalen. 

Als ik jouw was zou ik het doen, succes!

Groetjes,

Simply Me


Zal ik met dis vriendin praten over de app of in real life?


Hee BeHappy,

Doe waar jij je prettig bij voelt. Als jij het fijner vind om over de app te doen moet je dat doen. Je kunt bijvoorbeeld een appje sturen waarin je zegt dat je met haar wilt praten of wat wilt vertellen of wat luchtiger dat je vraagt om af te spreken. En als je afspreekt, dat je het dan haar vertelt.  Je kunt ook (video)bellen, het is wat je wilt. Je kunt ook eerst al iets delen over de app en dan later in real life er nog wat dieper op ingaan.

Zelf vind ik het prettiger om mensen echt te zien en te spreken. Het is moeilijker en spannender. Maar als je iemand ziet voelt dat fijn en kun je echt een goed gesprek hebben. Niet dat dat over de app niet kan, maar dan heb je er toch een ander gevoel bij en kan de ander dingen anders interpreteren.

Ik app af en toe ook weleens met een vriendin, over dingen die goed gaan, maar ook over mindere dingen. Dan is het fijn dat je elkaar zo toch even ‘spreekt’, maar ik merk dat het meer helpt als ik bel met haar of haar echt zie. Dan voelt het voor mij meer als een gesprek. En dan lopen we vaak een rondje of gaan naar een rustige plek met een bankje en dan hebben we een goed gesprek, over van alles en nog wat. Dat heb ik in het algemeen, soms lijkt het makkelijker om te appen of mailen, maar was bellen of in real life toch wel fijner. Persoonlijk is mijn dan voorkeur dan toch iets meer bellen als het om persoonlijkere dingen gaat.

Het is een afweging die je voor jezelf moet maken, waar jij je prettig bij voelt en het meeste mee geholpen bent, dat is voor iedereen weer anders.

Groetjes,

Simply Me


Hey Simply Me

Ik denk dat ik haar eerst ga appen, want we hebben nog niet echt veel gesprekken gehad over belangrijke dingen. Ik heb nog 1 vraag:  hoe kan ik dit gesprek beginnen?


Hee BeHappy,

Dat is een goede vraag! Wij weten natuurlijk niet hoe je normaal met je vriendin omgaat en wat voor gesprekken jullie hebben. Meestal is het wel fijn om ff over koetjes en kalfjes te praten en als het goed voelt, dat je dan overstapt naar een serieuzer onderwerp. Maar als jij het prettig vind kun je ook gelijk met de deur in huis vallen, dan heb je dat maar gehad.

Je kunt het gewoon vertellen, je kan bijvoorbeeld zeggen dat je ergens mee zit en het graag met haar wilt delen, maar dat je het wel lastig vind om erover te praten. Misschien stelt zij dan vanzelf wel een vraag of zegt ze iets, waardoor het gesprek vanzelf gaat lopen.

Je kunt bijvoorbeeld ook gebruik maken van een kletspot, daarin zitten vaak leuke, vrolijke vragen, maar ook serieuze vragen en aan de hand daarvan kun je het gesprek voeren. Op deze site staan wat voorbeeldvragen: https://www.vakervrolijk.nl/50-leuke-vragen-om-aan-je-vriendin-te-stellen/

Misschien vraagt je vriendin wel aan je hoe het gaat of vraag jij dat aan haar en vraagt zij het terug. Je kunt dan zeggen dat het goed gaat, maar dat gaat het nu even niet. En dat is helemaal niet erg, maar eigenlijk is die vraag wel gelijk een goede opening voor het gesprek. Wat je dan kunt antwoorden in plaats van 'het gaat goed', kun je bijvoorbeeld hier lezen: https://www.proud2bme.nl/Proud2Live/Hoe_gaat_het_echt_met_je?_

Veel succes gewenst!

Groetjes,
Simply Me


Reageer