Skip to main content

niet lekker in mijn vel

• April 16, 2026
  • 2 reacties
  • 53 Bekeken

Hey, De vakantie is al bijna gedaan en ben echt MEGA bang om terug naar school te gaan. (sorry voor schrijfouten)

Ik voel me al een hele lange tijd niet goed op school. Ik heb constant het gevoel dat andere leerlingen mij raar bekijken of anders behandelen. Ik heb een groot vermoeden dat het door mn uiterlijk dus mijn gezicht komt en dat ik er apart uitzie maar ik kan er juist niks aan doen. Ik hoor gerrodel achter mijn rug en pieker heel veel.

Ik heb er al een paar keer met anderen die ik ken, en ILB op school al erover gepraat en het hielp een beetje maar na een tijdje gaat het dan weer slecht.  Ze zeggen dat ik het allemaal bedenk dat ze negatief over me denken maar dat in werkelijkheid niet zo is en dat ik er niet apart uitzie maar ik weet dan niet wrm andere mensen me slecht aankijken precies alzof er echt iets mis is met mij.  Ook bij het openbaar kijken mensen me heel judged en vies aan. 

Bij het begin van het schooljaar had ik vriendinnen gemaakt en voelde me nog goed. Later moest ik keihard wenen op school omdat ik teveel pieker en negatief denk. Daarna waren ze meer afstandelijker geworden tegen mij dus ging ik met mijn andere vrienden (jaartje lager) die op mijn school terecht gekomen zijn en hadden me geholpen om naar het ILB te gaan. Ook had ik het tegen de hele klas gezegd en ben dus bang dat ze bv. denken dat ik hun niet leuk vind ofzo of dat ze niet in deze richting past terwijl ik het nog goed vind en ze zijn ook nog afstandelijker van mij geworden.

Vaak komt een negatieve gedachten in mijn hoofd en dan gaan andere vroegere gebeurtenissen die gebeurt zijn die negatieve gedachten precies confirmeren en nog 10 keer erger maken. Ik ben overvloed van negatieve gedachtes en pieker er veel van.  de negatieve gedachtes zijn moeilijk te vertellen want het zijn meestal gebeurtenissen en gedachten die afspelen in mijn hoofd.  Ook heb ik veel negatieve gedachten door de vrienden die ik bij het begin van het schooljaar heb gemaakt. 

Ik was altijd al onzeker over mijn uiterlijk maar voelde me vroeger nog wel goed met de mensen die ik al jaren ken. Het heeft nu echt invloed op hoe ik over mezelf denk en mijn zelfvertrouwen is veel slechter geworden. In de klas gaat het ook niet goed en voel me anders en slecht. School heeft mijn hele leven verpest en moet elke week daardoor gaan wenen en slecht voelen. Als ik van school verander weet ik dat het 10 keer erger gaat worden en het is onmogelijk want anders moet ik met de bus of trein en dat wil ik absoluut niet. 

2 reacties

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Hi ​@anoniem404 ,

Jeetje wat onzettend naar zeg 😞 dat er over je geroddeld word is niet oke. Ik weet dat het makkelijk gezegd is maar probeer hoe moeilijk het is wel een beetje te negeren, dat je zo onzeker bent over jezelf is echt niet nodig, je bent gewoon goed zoals je bent! ♥️ dat mensen zo tegen je doen zegt vaak al genoeg over hun en niet over jou. Knap dat je er al wel een beetje over hebt gepraat, helpt het misschien of in ieder geval eerst voor jezelf die negetieve gedachten op te schrijven? Als het voor jou goed voeld kun je nog eens met de ILB erover praten of een brief schrijven en die aan hem/ haar geven en erbij aan te geven dat het na de vorige keer na een tijdje toch weer slechter ging, want wat je zegt is echt wel iets om serieus te nemen en waar je hulp bij mag krijgen zonder dat het wordt weggewuifd. Misschien kun je het ook aangeven dat je gewoon niet lekker in je vel zit en dan net als hier aangeven wat er speelt, er kan dan met je mee worden gedacht aan wat je bijvoorbeeld kan helpen om minder onzeker te zijn, wat meer zelfvertrouwen te krijgen en hoe school er zelf voor kan zorgen dat het weer wat beter gaat, dat verdien je absoluut! ♥️ ik hoop dat je hier iets aan hebt aan blijf hier vooral schrijven als je wat kwijt wil/ fijn vindt als er mee word gedacht. 🙂

Dikke knuffel 🫂

Fem_
Forum|alt.badge.img+4
  • De Kindertelefoon
  • April 17, 2026

He ​@anoniem404 ,

Heel goed van je dat je dit vertelt! Wat vervelend dat je je zo onzeker voelt en school voor zoveel onrust en spanning zorgt. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Liefs, Fem (De Kindertelefoon)