Hallo lezer,
allereerst bedankt voor het lezen van dit, ik waardeer dat al enorm.
ik ben momenteel 16 jaar en begin me steeds slechter te voelen. (O.a. Door de corona tijd) merk ik dat ik erg achteruit ga. Op school etc. Gaat het beter dan ooit, maar eigenlijk weet niemand dat dat komt door mijn faalangst enzo die ik heb ontwikkeld.
Ik heb steeds meer last van angstigheid en social anxiety(sociale angstigheid?) ik merk gewoon dat ik steeds ongemakkelijker communiceer, en dat het steeds lastiger voor me word om überhaupt te communiceren om een of andere reden. (Heb nooit veel vrienden gehad maar zelfs met die 2 (niet hele goede) vrienden die ik heb voel ik me gewoon steeds minder op mijn gemak.
ik wil dit echt verbeteren, maar weet gewoon echt niet hoe. Ik ben continu bezig met gespreksstof verzinnen etc. Maar het lukt gewoon niet…
nou vroeg ik me af of iemand tips heeft om van mijn negatieve gevoelens en stress/angst af te komen. Het enige is dat ik echt niet naar een psycholoog wil, omdat dat voelt als falen tegenover mijn ouders en gezin. (Ik weet wel dat dit niet zo is, maar ik heb na veel nadenken toch besloten om hoe dan ook niet naar een psycholoog te gaan als mijn ouders hier achter komen.) dus ik vroeg mij af, is het mogelijk om zonder dat je ouders het weten naar een psycholoog te gaan? En/of heeft iemand andere misschien tips, adviezen oid?
graag zie ik reacties tegemoet,
groetjes Tom
(ps: dit mailadres is niet mijn eigen mail adres, omdat mensen er dan wellicht achter komen? Daarom zal ik als ik nog op deze post reageer, reageren onder de naam “Tom”)