Skip to main content
Vraag

nare gedachtes

• February 18, 2025
  • 1 reactie
  • 29 Bekeken

Hey, 

Ik krijg soms hele nare gedachtes. Bijvoorbeeld als ik een boek lees over true crime of zoiets dan begin ik te denken dat ik ook andere pijn wil doen, maar dat wil ik juist niet! De hele tijd krijg ik van die pop up gedachtes die niet weggaan en steeds erger worden. Ik ben bang dat ik later juist een phsyco word ofzo. De gedachtes zijn soms zo vaak dat ik er nu ook niks bij voel. Dat vind ik nog het meest engste. Het lijkt alsof mijn gevoelens zijn afgesloten of dat het dof voelt. Heeft iemand dit ook zo’n nare gedachtes? Want ik voel me heel alleen. Ik ben echt bang dat ik later een eng mens word ofzo… xxx

1 reactie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 4, 2025

Hey ​@boterbloempje1, wat je beschrijft klinkt echt heel zwaar en verwarrend. Het is helemaal niet gek om zulke nare pop-upgedachten te krijgen, vooral als je je ergens in verdiept zoals true crime verhalen. Die gedachtes betekenen niet dat jij echt iemand pijn wil doen, maar ze kunnen wel heel beangstigend zijn en je het gevoel geven dat je zelf ‘eng’ bent.

Het is goed dat je je hiervan bewust bent en je zorgen durft te uiten, want dat is juist een teken dat je wilt begrijpen wat er gebeurt en dat je er niet in wilt blijven hangen. Veel mensen hebben wel eens zulke ongewilde, angstige gedachten, en ze zeggen vaak dat het je níet maakt tot wie je bent.

Dat doffe gevoel, het afsluiten van emoties, kan een manier zijn van je brein om met die nare gedachtes om te gaan. Het is heel belangrijk dat je hier niet alleen mee blijft worstelen. Heb je misschien iemand – een volwassene, mentor, schoolpsycholoog of een vertrouwde vriend(in) – met wie je erover kunt praten? Soms helpt het om professionele hulp te zoeken, zodat je leert omgaan met die gedachtes zonder dat ze zo’n grote macht over je krijgen.

xx liefs Wolf 🐺