Vraag

naar psycholoog zonder dat ouders het weten

  • 5 May 2022
  • 2 reacties
  • 136 Bekeken

Reputatie 3
Badge +1

Kan ik naar een psycholoog of therapist gaan zonder mijn ouders dit weten en of hier achter komen? 


2 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Hoe graag je het ook wil dat gaat niet een psycholoog kost veel geld en je moet zelf bij de psycholoog geraken dat word dus heel moeilijk. Als je echt naar een psycholoog wilt moet je het toch aan je ouder vertellen

Hangt van je leeftijd af. Als je ouder bent dan 16 jaar, geldt er voor elke hulpverlener beroepsgeheim. Zij mogen dan niet zomaar informatie delen met je ouders als jij dat niet wilt. Als je jonger bent, mogen (en moeten) ze dat ook als ze dat nodig achten.

Psychologen zijn inderdaad duur, maaaar onder de 18 wordt dit betaalt door de gemeente. Dit staat in de Jeugdwet. Dus laat dat alsjeblieft geen reden zijn om niet geen hulp te zoeken. De huisarts valt onder je zorgverzekering, dat kost dus ook niets.

Ga eens naar je huisarts zou ik zeggen, en praat eens over wat je nodig hebt en wat de opties zijn. Als je liever niet wilt dat je ouders erbij betrokken worden, kun je dat aangeven, maar zoals ik eerder zei, als je jonger bent dan 16 mag hij/zij dat wel.

Reageer