Vraag

naar een psycholoog zonder dat iemand het weet

  • 31 October 2021
  • 1 reactie
  • 66 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi ik ben 12 jaar oud en heb heel veel problemen ik had woeden problemen en het ging niet zo goed op school en thuis wij krijgen nu wel hulp maar ik wil naar een psycholoog maar wel zonder dat mijn moeder het weet en de hulp die we krijgen ik wil dus zonder dat iemand het weet naar een psycholoog heeft iemand tips

gr ghenk


1 reactie

Heyy

 

Je kan volgens mij geen psycholoog krijgen zonder dat iemand daar achter komt / zonder toestemming van je ouders. Je ouders zijn namelijk omdat je 12 jaar bent nog verantwoordelijk voor jou en je hebt toestemming van je ouders nodig als je een psychologische behandeling wilt krijgen.

Als je 16+ bent mag je wel zonder toestemming van je ouders dit soort dingen regelen.. 

 

'’De regels waar psychologen zich aan moeten houden, liggen vast in de WGBO. Dat is de Wet Geneeskundige Behandelingsovereenkomst. Daarin staat dat ouders van kinderen tot 16 jaar (dus t/m 15 jaar) toestemming moeten geven voor behandeling. Dat komt doordat zij verantwoordelijk zijn voor hun kinderen. Om die toestemming te kunnen geven, moeten ze ervan op de hoogte zijn dat hun kind in behandeling wil en ook waarvoor. Ze mogen zelfs je dossier opvragen. Dit geldt voor alle vormen van psychologische behandeling. Beide gezagdragende ouders moeten toestemming geven, ook als je ouders gescheiden zijn.'’

Bron: https://www.psychologievandaag.nl/de-ggz/kan-een-jongere-naar-een-psycholoog-zonder-dat-de-ouders-dat-weten/

 

Misschien kan je dit toch met je ouders, of met iemand die je vertrouwd bespreken? Er zal vast begrip zijn voor het feit dat je een psycholoog wilt en ik denk dat je ouders wel mee willen werken en je hierin steunen!

Wat je ook altijd kan doen is een afspraak maken bij de huisarts om je wensen met hem/haar te bespreken. Misschien kan de huisarts ook nog iets voor je betekenen en kan die je verder helpen hiermee. 

 

Groetjes,

NaamNietBekend

Reageer