Skip to main content
Vraag

Muur tussen mij en stiefpapa

• November 5, 2025
  • 6 reacties
  • 88 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Sinds begin dit jaar woont de nieuwe vriend van m’n moeder bij ons, maar ik hou hem altijd op een afstand. Hij doet best wel wat moeite om contact te maken, stelt voor om eens naar de film te gaan, winkelen, gamen, samen een motorritje, naar een pretpark, … Maar ik zeg altijd nee.

Vorige week stelde hij zelf voor om met me mee te gaan om bloemen te gaan kopen voor aan m’n papa z’n graf, dat hebben we samen gedaan, hij deed zelfs de moeite om het voor mij te betalen.

Hij is dit weekend ook 3x samen met mij naar het kerkhof geweest.

Maar de reden waarom ik hem op afstand hou is omdat ik me niet aan hem wil hechten. 3 jaar geleden deden m’n papa en ik een motorrit en zijn we aangereden door een camionette. M’n papa heeft het niet overleefd, ik word er iedere dag aan herinnerd door m’n litteken. Ben hem dus van de ene op de andere dag kwijtgeraakt, en m’n stiefpapa rijd ook met de motor, hij heeft ook al een ongeluk gehad en ik word er ook aan herinnerd als ik het litteken op z’n arm zie.

M’n moeder vroeg me om nooit te vertellen dat papa er door een motorongeluk niet meer is, maar een auto ongeluk.

Zaterdag en zondag avond klopte m’n stiefpapa op m’n slaapkamerdeur, hij wist dat ik verdrietig was en ik heb hem gewoon genegeerd, en daar voel ik me enorm schuldig over, gewoon omdat ik niet kan of mag zeggen wat er gebeurd is.

Hoe pak ik dit best aan?

6 reacties

Forum|alt.badge.img+3

hoi

ten eerste wat erg voor je en heel veel sterkte!
ik ben geen expert dus kan je misschien niet de beste aanpak geven maar zal mijn best doen!!

ik snap ergens waarom je je niet wil hechten aan je stiefvader, maar denk dat als ik je zo hoor dat niet fijn  is om afstand te houden. ik zou proberen hem verder toe te laten in je leven want nu verlies je jezelf omdat je bang bent om iemand te verliezen! dat is ook niet de bedoeling denk ik! verder duurt eerlijkheid het langst en snapt je stiefvader waarschijnlijk beter waarom je het zo moeilijk vind als je verteld van je vaders ongeluk. eigelijk betekend dit dat je al heel veel om hem geeft want je bent bang om hem toe te laten omdat je niet wil dat je iemand dicht bij je (nogmaals) verliest.

heel veel succes 

groetjes 

• November 6, 2025

Lieve schat, lieve jongen. hij kan niets helpen of veranderen aan wat er gebeurt is. Jouw herinneringen zijn zo sterk. Toch toont hij steun en genegenheid op een liefdevolle manier. Je zit ermee. Ik raad je aan dit alles op te schrijven en het hem te laten lezen. Zeg ook dat je begrijpt dat hij zijn best doet en je dat waardeert. Dat je tijd nodig hebt. Maar wijs zijn liefde niet af. Nu kan hij zich gestraft voelen voor de geschiedenis waar hij niets aan kan doen. Verplaats je in hem maar denk ook aan je zelf.  Kijk eens heel diep in je hart: wil je je echt niet hechten of durf je nog niet? Het is begrijpelijk. Maar wat ook begrijpelijk is is dat hij het goed bedoeld en dat jij een schuldgevoel naar hem hebt. Dat heb je omdat je ergens toch een lief plekje voor hem hebt. Niet als "zoon" maar wel als kind van zijn lief.  Geef het en hem een kans. En open je hart voor genegenheid. Het zal je opluchting geven en bevrijding. En echt dit kun je doen met nog altijd alle liefde en herinneringen aan je papa. Geef het een kans lieve fijne jongen en je hart zal bloeien! ♥️  🫂

Lieve groetjes K.

• November 6, 2025

P.S. je gaat mee in mijn gedachten bij een lichtje vandaag 🕯️

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • November 6, 2025

Hoi ​@Timmer  je kreeg al heel lieve goede adviezen, maar ik wil je ook steunen! Ik denk dat het pad dat ​@nononsensgirl  en ​@nononsensgirl  jou aanraden het goede is.  Laat je weten hoe het gaat? Heel veel sterkte en wat zou het mooi zijn als je samen met hem in goede relatie en met plezier verder kunt. Jullie verdienen dat allebei!

Met liefs en groetjes, Tartan ♥️

Claire_KT
Forum|alt.badge.img+1
  • De Kindertelefoon
  • November 6, 2025

Hoi ​@Timmer,

Heel goed van je dat je dit vertelt! Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Claire (De Kindertelefoon) 

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • November 6, 2025

@jongen.2008 en ​@nononsensgirl , 

Het doet zoveel deugd om jullie lieve reacties te lezen, ik heb het gevoel dat jullie me begrijpen, vanavond ben ik al met jullie goede raad aan de slag gegaan en ben ik aan het schrijven wat ik hem wil vertellen.

Mezelf kennende ga ik het nog vaak nalezen en herschrijven.

@Tartan16 bedankt voor je lief berichtje en je steun, en ik zal jullie zeker laten weten hoe het gaat.

Ik ga nu proberen te slapen, slaap lekker ❤️