Vraag

mogen huisartsen vragen naar littekens?

  • 15 August 2023
  • 1 reactie
  • 57 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik heb last van mijn maag en ik wil daarom naar de huisarts. Vroeger heb ik mijzelf wel eens gesneden waardoor ik nu witte littekens heb. Ik ben 17 en ben bang dat als de huisarts misschien op mijn buik wil voelen dat ze het ziet en het gelijk zonder aan mij te vragen tegen mijn ouders zegt. Ik snij nu helemaal niet meer en heb er ook geen neigingen naar. Daarom wil ik niet dat mijn familie het weet want dat word het zo’n groot probleem terwijl ik er nu juist overheen ben. Mag mijn huisarts dus zonder te vragen hierover iets tegen mijn ouders zeggen?


1 reactie

Reputatie 7
Badge +11

Ik heb wat onderzoek gedaan, en ik heb een paar sites gevonden die zeggen dat als de patient jonger is dan 16, de ouders soms ook informatie krijgen. "Jongeren tussen 12 en 16 jaar krijgen zelf ook uitleg van de arts. Bij patiënten vanaf 16 jaar zal de arts de ouders of verzorgers alleen informeren als de patiënt dat zelf wil.”

Ik denk het dus niet.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. 

Ik wil zelf mijn verhaal ook ff kwijt als dat ok is:

Ik ben morgen jarig, ik word 13 jaar, maar mijn verjaardag is verschoven, omdat ik nogal puberaal ben de laatste tijd, en ik heb een paar dagen geleden een uitbarsting gehad. Ik ben de oudste, dus mijn ouders hebben, voor mij, een niet erg effectieve manier om met een puber om te gaan.

Mijn moeder heeft vannochtend, zonder overleg, een afspraak gemaakt om morgen te gaan bloedprikken voor een bloedonderzoek. Ik heb dit nooit eerder gedaan, en ik ben best wel bang, en daarbij is het ook nog mijn verjaardag, dus ik ben heel erg boos op mijn moeder, maar zij vindt dit niet terecht.

Dus nu ga ik morgen bloedprikken, op mijn verjaardag, en ik vier mijn verjaardag ook al niet.

 

Bedankt en veel succes!

Reageer