Vraag

Moet ik haar nog vertrouwen?


  • Anonymous
  • 0 reacties

Okayy, daar ben ik weer. Het is weer een tijdje geleden, maar ik weet even niet wat ik moet doen dus ik heb echt hulp nodig.

Allereerst gaat het nog steeds erg slecht. Mijn leven is nog steeds een mess en ik voel me nog steeds heel slecht. Ook heb ik door het coronavirus geen afspraken met mijn psycholoog en dit vind ik best jammer. Verder maakt die quarantaine me echt gek, nou vooral mijn moeder maakt me gek. Ik weet echt niet hoe lang ik dit nog vol houd.

Maar nu dan het gene waarvoor ik jullie advies hard kan gebruiken...

Normaal gesproken ben ik heel goed in het verbergen van mijn gevoelens, maar een tijdje geleden had ik even een dag waarop het me allemaal niks meer uitmaakte. Ik voelde me heel slecht en volgens mij was het ook best duidelijk te merken dus mijn docent kreeg door dat er iets was. Ik kon sowieso wel goed met haar opschieten, maar we spraken gewoon over andere dingen dan gevoelens etc.

Dezelfde dag had ik een toets en ik had nog een vraag die ik aan die docent moest stellen. Ik zag dat ze alleen zat dus ik twijfelde of ik wel naar binnen moest gaan, omdat ik al mijn vermoedens had dat ze zou vragen hoe ik me voelde. Dit gebeurde ook. Normaal zou ik niet snel iets vertellen, maar mijn psycholoog gaf als advies dat ik me meer open moet stellen dus voor de verandering deed ik dit een keer. We hadden een tijdje gesproken. Ik vertelde over mijn depressie en psycholoog en ik vroeg of ze dit niet wilde doorvertellen aan mijn mentor, want hij weet namelijk nog niks over dit. Ze zei dat ze het even moest laten bezinken en ze wilde graag actie ondernemen. Ik schrok hier van, want dit wilde ik namelijk niet. Gelukkig gebeurde dit net voor de vakantie, dus na de vakantie deed ik alsof er niks gebeurd was.

Kort geleden, had ik weer wat vragen dus ik had het gemaild. Ze beantwoordde mijn vragen en vroeg weer hoe het ging. Ik antwoordde hierop weer eerlijk dat het niet zo goed gaat, maar ik zei ook dat het niet heel belangrijk is. Ik dacht dat het toch niet heel relevant is voor haar, dus vandaar.

Ze reageerde dat het wel belangrijk is en ze bood aan om die dag te bellen. Ik reageerde hierop dat het niet nodig is om te bellen. Ik kon het eigenlijk wel gebruiken, maar ik hou niet zo erg van bellen, omdat ik gewoon super awkward ben haha. In ieder geval zei zij dat indien ik haar toch nodig zal hebben ik haar echt altijd kan bereiken en ze gaf me haar nummer. Hier heb ik niks meer op gereageerd.

Dit was wel erg lief alleen kort daarna kreeg ik een telefoontje van mijn mentor. Hij sprak over het feit dat hij signalen heeft ontvangen dat het niet goed met me gaat. Hij noemde drie mensen die altijd voor me 'klaarstaan'. Zij was ook één van die mensen en hij zei dat ze zich zorgen over me maakt ofzo.

Ik weet niet precies hoeveel ze hem verteld heeft, maar ik vind het heel erg jammer dat ze naar mijn mentor is gegaan, nadat ik heb gevraagd of ze dit niet wilde doen. Ik heb al vertrouwensproblemen en ik voel me nu dus een best wel erg verraden.

Nu vraag ik me dus af of ik haar nummer moet gebruiken als het niet goed gaat of niet. Ik kan wel iemand gebruiken om mee te praten, vooral nu ik niet naar mijn psycholoog kan, maar ik zit er ook niet op te wachten dat ze alles doorvertelt aan mijn mentor. Ik vertrouw haar dus niet heel erg meer, ook al weet ik dat ze het wel goed bedoelde. Verder vind ik haar ook erg aardig en wil haar niet lastigvallen met mijn problemen.

Kan iemand me aub advies geven? Ik weet namelijk echt niet wat ik hiermee moet doen.

*Bedankt voor het lezen van mijn verhaal ;)


17 reacties

Hoi

Β 

Wat jammer dat je vertrouwen in deze docent geschonden werd. Ik kan me voorstellen dat dit je twijfels heeft bezorgdΒ rond vertrouwen in de toekomst.Β 

Β 

Allereerst zou ik graag voorstellen om een chat- (of bel-) gesprek met je psycholoog te voeren. Veel doen dat in deze coronatijden. Met mijn psycholoog chat ik, aangezien ik bellen ook niet fijn vind. Lijkt je dat wat?

Β 

Hoewel ik het nare gevoel van geschonden vertrouwen ken, snap ik de stappen die deze docent heeft gezet. Ze maakte zich zorgen, en had het er misschien moeilijk mee om haar zorgen rond jou op haar eentje te dragen. Docenten horen het daarbij te melden, wanneer ze zich zorgen maken om een leerling.Β 

Β 

Het zou kunnen dat, nu je mentor op de hoogte is van hoe het met je gaat, ze toe zullen staan dat deze docent jouw vertrouwenspersoon wordt. School weet nu eenmaal dat het niet goed met je gaat, en een discrete vertrouwenspersoon kan je alleen maar goed doen.Β 

Β 

Dat je (normaal gezien) naar een psycholoog gaat, kan in je voordeel spelen. Op die manier is de verantwoordelijkheid om jou namelijk verdeeld tussen de psycholoog en je vertrouwenspersoon op school. School zou hierdoor minder snel kunnen β€œpanikeren”, en hierdoor minder geneigd zijn dingen door te vertellen.Β 

Β 

Gr. Kenshin

Hey,

Β 

Ik sluit me bij Kenshin aan. Het lijkt me een goed idee om je psycholoog te benaderen met de vraag of online sessies mogelijk zijn. Momenteel heb ik wekelijks een (beeld)beeldspraak met mijn behandelaar. Natuurlijk is het anders dan in het echt, maar het gaat prima! Ik heb liever een afspraak op deze manier dan geen afspraak.Β 

Β 

Over die docent: Het klinkt alsof ze oprecht om jou geeft en je wil helpen. Al haar acties ondersteunen dit ook. Je mentor is nu eenmaal hetΒ persoon die in eerste instantie de zorg voor jou op zich neemt. Hij is voor zowel jou als je docenten het eerste aanspreekpunt als het om jou gaat. Daarom denk ik dat die docent hem op de hoogte heeft gesteld en dat hij op de hoogte moet zijn van het feit dat het slecht gaat. Meer hoeft op zich niet.

Β 

Als ik jou was zou ik wel gebruik maken van het aanbod van die docente. Ik zou wel aankaarten dat je het lastig vindt dat ze met je mentor heeft gesproken en of jullie afspraken kunnen maken over wat ze wel/niet vertelt. Ik denk dat ze dat echt wel begrijpt en daar best met jou over in gesprek wil gaan.Β 

Β 

Ik snap de gedachte dat je haar niet wil lastigvallen, maar ze heeft het zelf aangeboden. Je mag er daarom vanuit gaan dat ze zelf weet wat ze doet. Als zij dus aanbiedt om te praten, mag je dat aanbod gerust accepteren!

Β 

Gr. Pin

Hoi

Hey Kensin ;)

Wat jammer dat je vertrouwen in deze docent geschonden werd. Ik kan me voorstellen dat dit je twijfels heeft bezorgdΒ rond vertrouwen in de toekomst.

Helaas wel..Β 

Allereerst zou ik graag voorstellen om een chat- (of bel-) gesprek met je psycholoog te voeren. Veel doen dat in deze coronatijden. Met mijn psycholoog chat ik, aangezien ik bellen ook niet fijn vind. Lijkt je dat wat?

Het is opzich wel een goed idee, maar mijn moeder is in deze coronatijden echt 24/7 thuis dus ik heb niet echt privacy. Sommige dingen gaan namelijk over haar.

Hoewel ik het nare gevoel van geschonden vertrouwen ken, snap ik de stappen die deze docent heeft gezet. Ze maakte zich zorgen, en had het er misschien moeilijk mee om haar zorgen rond jou op haar eentje te dragen. Docenten horen het daarbij te melden, wanneer ze zich zorgen maken om een leerling.Β 

Ja, hier heb je gelijk in. Ik snapΒ aan de Γ©nΓ© kant ook wel dat het egoΓ―stisch van me is om te verwachten dat ze niks verder zou vertellen, maar ik moest gewoon even wat kwijt en ik toen ze zei dat ze het niet aan mijn mentor zou vertellen ging ik hier ook vanuit.

Het zou kunnen dat, nu je mentor op de hoogte is van hoe het met je gaat, ze toe zullen staan dat deze docent jouw vertrouwenspersoon wordt. School weet nu eenmaal dat het niet goed met je gaat, en een discrete vertrouwenspersoon kan je alleen maar goed doen.Β 

Dit zou inderdaad kunnen. Alleen het schooljaar is bijna afgelopen, dus ik weet niet of dit nog veel zin heeft :(

Β 

Dat je (normaal gezien) naar een psycholoog gaat, kan in je voordeel spelen. Op die manier is de verantwoordelijkheid om jou namelijk verdeeld tussen de psycholoog en je vertrouwenspersoon op school. School zou hierdoor minder snel kunnen β€œpanikeren”, en hierdoor minder geneigd zijn dingen door te vertellen.Β 

Β 

Gr. Kenshin

Echt bedankt voor je reactie!! Ik had eigenlijk niet verwacht dat er iemand zou reageren ;)

Hey,

Heyy Pin :)

Ik sluit me bij Kenshin aan. Het lijkt me een goed idee om je psycholoog te benaderen met de vraag of online sessies mogelijk zijn. Momenteel heb ik wekelijks een (beeld)beeldspraak met mijn behandelaar. Natuurlijk is het anders dan in het echt, maar het gaat prima! Ik heb liever een afspraak op deze manier dan geen afspraak.Β 

Ik denk erover na... Waarschijnlijk zal het wel erg ongemakkelijk worden, want mijn moeder pest me al een tijdje, omdat ik met een professional praat.Β 

Over die docent: Het klinkt alsof ze oprecht om jou geeft en je wil helpen. Al haar acties ondersteunen dit ook. Je mentor is nu eenmaal hetΒ persoon die in eerste instantie de zorg voor jou op zich neemt. Hij is voor zowel jou als je docenten het eerste aanspreekpunt als het om jou gaat. Daarom denk ik dat die docent hem op de hoogte heeft gesteld en dat hij op de hoogte moet zijn van het feit dat het slecht gaat. Meer hoeft op zich niet.

Ze wil denk ik ook oprecht helpen, maar ik heb er gewoon echt een hekel aan als mensen dingen zeggen die ze niet nakomen. Waarom zou ze dan zeggen dat ze het niet aan mijn mentor zou vertellen? :(

Zal ik haar anders een mail sturen waarin ik vraag hoeveel ze aan hem heeft verteld? Dus of ze alleen heeft gezegd dat ze zich zorgen maakt of ook over mijn depressie en psycholoog. Pff ik ben echt slecht in zulke dingen...

Als ik jou was zou ik wel gebruik maken van het aanbod van die docente. Ik zou wel aankaarten dat je het lastig vindt dat ze met je mentor heeft gesproken en of jullie afspraken kunnen maken over wat ze wel/niet vertelt. Ik denk dat ze dat echt wel begrijpt en daar best met jou over in gesprek wil gaan.Β 

Het is inderdaad een goed idee! Ik moet inderdaad afspraken maken over wat ze wel en niet vertelt. Hoop dat ze zich dan wel aan haar woord houdt....

Ik snap de gedachte dat je haar niet wil lastigvallen, maar ze heeft het zelf aangeboden. Je mag er daarom vanuit gaan dat ze zelf weet wat ze doet. Als zij dus aanbiedt om te praten, mag je dat aanbod gerust accepteren!

Ik wil haar niet lastigvallen, omdat ze zelf volgens mij ook haar problemen heeft. Dit is haar eerste jaar als docent en ze heeft al wat klassen laten vallen volgens mij...

Gr. Pin

Heel erg bedankt voor je advies!

Hey,

Wat stom dat je moeder zo doet tegen je, omdat je met een professional praat! Ik vind het juist heel knap dat je met iemand praat!

Het lijkt me inderdaad een goed idee om die docente te vragen wat ze precies heeft verteld. Het is goed mogelijk dat ze alleen heeft geuit dat ze zich zorgen om je maakt. Als ze verder niks heeft verteld, heeft ze zich soort van aan haar woord gehouden. Wellicht dacht je docente dat je dat bedoelde, niks inhoudelijks vertellen.

Ik zou haar dus zeker een mailtje sturen om wat duidelijkheid voor jezelf te krijgen!

Verder snap ik je zorgen om haar, maar ik zou toch proberen om dit niet voor haar in te vullen. Zij is niet jouw verantwoordelijkheid, haar gemoedstoestand moet en kan ze zelf bewaken. Ze is immers een volwassene. Deel deze zorgen anders ook met haar. Ik denk dat ze alleen maar kan waarderen dat je ook aan haar gevoel denkt!

Gr. Pin

Hey,

Wat stom dat je moeder zo doet tegen je, omdat je met een professional praat!

Jepp. Ze maakt de hele tijd grappen erover. Dan zegt ze iets en dan zegt ze 'Ik neem het terug voordat dat ookΒ meegaat in deΒ gesprekken'.Β 

Ik vind het juist heel knap dat je met iemand praat!

;)

Het lijkt me inderdaad een goed idee om die docente te vragen wat ze precies heeft verteld. Het is goed mogelijk dat ze alleen heeft geuit dat ze zich zorgen om je maakt. Als ze verder niks heeft verteld, heeft ze zich soort van aan haar woord gehouden. Wellicht dacht je docente dat je dat bedoelde, niks inhoudelijks vertellen.

Hmm, het kan inderdaad dat ze dat bedoelde...

Ik zou haar dus zeker een mailtje sturen om wat duidelijkheid voor jezelf te krijgen!

Verder snap ik je zorgen om haar, maar ik zou toch proberen om dit niet voor haar in te vullen. Zij is niet jouw verantwoordelijkheid, haar gemoedstoestand moet en kan ze zelf bewaken. Ze is immers een volwassene. Deel deze zorgen anders ook met haar. Ik denk dat ze alleen maar kan waarderen dat je ook aan haar gevoel denkt!

Ik denk dus dat ik inderdaad die mail ga sturen. Ik ben wel erg slecht in het maken van mailtjes. Kun je misschien een voorbeeld geven van hoe ik de dingen die je zei kan vragen zonder raar over te komen. Ik zou namelijk echt niet weten waar ik zou moeten beginnen. Zou ik misschien ook in de mail zetten dat ik niet erg van bellen houd?

Β 

Gr. Pin

;)

Zoals Pin zei; erg stom dat je moeder je pest met het praten met een professional. Voor het geval je eraan bent gaan twijfelen: het is dapper en verstandig om met jezelf aan de slag te gaan, en al zeker met de hulp van een professional.Β 

Β 

Goed dat je van plan bent te mailen. Ik hoop dat dat je wat duidelijkheid zal bieden. Misschien kan iets als dit:

Beste

Ik vond het nogal jammer om te vernemen dat mijn mentor op de hoogte werd gebracht van mijn gemoedstoestand. Hoewel ik uw standpunt hierin begrijp, zou ik graag een idee hebben van wat u zoal met mijn mentor gedeeld hebt. Daarbij geef ik graag even mee dat bellen niet zo mijn ding is.Β 

Met vriendelijke groet

Anoniem16jaar

Β 

Zoiets?

Β 

Gr. Kenshin

Hey,

Het mailtje van Kenshin zou prima kunnen! Een andere mogelijkheid is iets als dit:

Β 

Hoi,

Ik hoorde een paar dagen geleden van mijn mentor dat verschillende docenten zich zorgen om mij maken. Hij vertelde dat jij één van de docenten was die dit heeft aangegeven. Nu vroeg ik me af wat je precies tegen mijn mentor hebt verteld, aangezien je had gezegd niks tegen hem te vertellen. 

Ook wilde ik nog reageren op jouw aanbod om een keer te bellen. Bellen is niet zo mijn ding, maar ik zou het wel fijn vinden als we af en toe .... *wat je zou willen*Β 

Nog een fijne zondag,

Groetjes *jouw naam*

Β 

Gr. Pin

Zoals Pin zei; erg stom dat je moeder je pest met het praten met een professional. Voor het geval je eraan bent gaan twijfelen: het is dapper en verstandig om met jezelf aan de slag te gaan, en al zeker met de hulp van een professional.Β 

:)

Goed dat je van plan bent te mailen. Ik hoop dat dat je wat duidelijkheid zal bieden.

Ik hoop het ook.

Misschien kan iets als dit:

Beste

Ik vond het nogal jammer om te vernemen dat mijn mentor op de hoogte werd gebracht van mijn gemoedstoestand. Hoewel ik uw standpunt hierin begrijp, zou ik graag een idee hebben van wat u zoal met mijn mentor gedeeld hebt. Daarbij geef ik graag even mee dat bellen niet zo mijn ding is.Β 

Met vriendelijke groet

Anoniem16jaar

Β 

Zoiets?

Dit is inderdaad veel beter dan wat ik zou bedenken. Het is wel een beetje formeel voor mij doen, maar bedankt voor je moeite!

Gr. Kenshin

Β 

Hey,

Het mailtje van Kenshin zou prima kunnen!

Ja, klopt!

Een andere mogelijkheid is iets als dit:

Β 

Hoi,

Ik hoorde een paar dagen geleden van mijn mentor dat verschillende docenten zich zorgen om mij maken. Hij vertelde dat jij één van de docenten was die dit heeft aangegeven. Nu vroeg ik me af wat je precies tegen mijn mentor hebt verteld, aangezien je had gezegd niks tegen hem te vertellen. 

Ook wilde ik nog reageren op jouw aanbod om een keer te bellen. Bellen is niet zo mijn ding, maar ik zou het wel fijn vinden als we af en toe .... *wat je zou willen*Β 

Nog een fijne zondag,

Groetjes *jouw naam*

Dit is oprecht een vet goede mail. Bedankt Pin! Maar betekend dit dat ik toch niks moet zeggen over mijn zorgen naar haar toe?

Gr. Pin

Β 

Oh ja, dat kan er ook nog bij.

Β 

Iets van dit als de laatste alinea:

Ik vind het wel nog belangrijk om te zeggen dat ik het lastig vind om je in vertrouwen te nemen. Dit komt mede doordat ik het gevoel heb dat ik je met mijn problemen lastig val. Ik hoop dat dit gewoon een stukje onzekerheid vanuit mijn kant is, maar als je het toch vervelend vindt, zou ik het fijn vinden als je dat aangeeft!

Β 

Zoiets?

Oh ja, dat kan er ook nog bij.

Β 

Iets van dit als de laatste alinea:

Ik vind het wel nog belangrijk om te zeggen dat ik het lastig vind om je in vertrouwen te nemen. Dit komt mede doordat ik het gevoel heb dat ik je met mijn problemen lastig val. Ik hoop dat dit gewoon een stukje onzekerheid vanuit mijn kant is, maar als je het toch vervelend vindt, zou ik het fijn vinden als je dat aangeeft!

Β 

Zoiets?

Ja, bedankt!! Je bent erg goed inΒ zulke dingen. Heb je misschien zelf ook eens zo'n mail geschreven?

Fijn dat het heeft geholpen! Ik schrijf wel met enige regelmaat mailtjes en daar zaten ook wel eens wat mails bij over gevoelige dingen. Oefening baart kunst? Op het forum schrijven helpt natuurlijk ook πŸ˜‰πŸ˜Š

Fijn dat het heeft geholpen! Ik schrijf wel met enige regelmaat mailtjes en daar zaten ook wel eens wat mails bij over gevoelige dingen. Oefening baart kunst? Op het forum schrijven helpt natuurlijk ook πŸ˜‰πŸ˜Š

Ahh vandaar πŸ˜„ Heb de mail trouwens verstuurd. Zal ik laten weten als ze heeft gereageerd?

Hey,

Wat goed dat je de mail hebt verstuurd! Ik vind het wel leuk om een update te horen als ze antwoordt, maar alleen als je dat zelf graag wil! Wij zijn hier immers voor jou.

Slaap lekker,

Gr. Pin

Hey,

Wat goed dat je de mail hebt verstuurd! Ik vind het wel leuk om een update te horen als ze antwoord, maar alleen als je dat zelf graag wil! Wij zijn hier immers voor jou.

Slaap lekker,

Gr. Pin

Ja, hoor vind het niet erg om een update te geven. Je hebt immers erg geholpen 😊.

Slaaplekkerr!

Docenten maken zich zorgen over je als je niet goed in je vel zit en dit β€˜moeten’ ze dus ook bespreken met de andere docenten, zodat zij ervan op de hoogte zijn. Ik snap dat je het niet fijn vind, maar het is wel echt nodig geweest dat ze het heeft gezegd.Β 
netzoals hierboven is het misschien wel handig om je psycholoog even een bericht te doen of te bellen.

verder wens ik je heel veel sterkte!

Reageer