Vraag

moeite praten met anderen

  • 6 August 2020
  • 7 reacties
  • 100 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Hoi, 

meestal als ik met mensen die ik niet (goed) ken  ga/moet praten vind ik dat best moeilijk. Ik kijk meestal opeens weg, of ga ik naar de grond lopen kijken en vind het moeilijk om op die ander te focussen. Ook kom ik vaak niet uit mijn woorden en dan word het hele gesprek best raar enz :/ Heeft iemand hier tips voor? Alvast bedankt als iemand dit beantwoord! 😊

 

Gr, van mij :)


7 reacties

Heyy @ikkongeennaamverzinnen 

Goed dat je naar het forum komt! Ik zal je heel eerlijk zeggen dat ik dit wel een lastige vraag vind , ik denk ook omdat ik heel sociaal ben en daar geen moeite mee heb. 

Verder zou ik misschien als tip geven dat als je weet dat je met iemand gaat praten wat je niet zo goed kent, vooral niet van te voren moet gaan bedenken wat je wilt zeggen aangezien je dan in de stress kan raken voor als je iets mocht vergeten. 

Ik snap dat je misschien niks aan dit hebt, sorry daarvoor maar ik hoop dat ik je alsnog een beetje hebt kunnen helpen!

Groetjes Rosalie_x

Reputatie 1
Badge

@Rosalie_X Alsnog bedankt voor de tip! :)

hey,

Tips kan ik niet echt geven,  maar misschien helpt het als jij tegen de personen zegt dat je soms niet uit je worden komt,  daar is niks mis mee, dat heb ik ook wel is en dat vertel ik dan gewoon. 

 

Groetjes Gebruiker c 

Hi ikkongeennaamverzinnen,

 

je bent iig niet de enige die dat wel eens heeft. Er zijn meer kinderen die dat allemaal lastig vinden, maar er is wel iets wat je kunt doen om het makkelijker te maken.

 

Er bestaan trainingen sociale vaardigheden. Daar kun je met een groepje andere kinderen situaties oefenen en ook tips krijgen. Nou weet ik alleen niet waar je die ‘cursussen’ kan volgen, maar ik denk dat ze dat op school wel weten, dus vraag het eens aan je mentor of misschien organiseert de gemeente zoiets?

 

Ik heb wel een voorbeeldje gevonden van wat ze dan doen op zo'n cursus. Iedere cursus is missschien een klein beetje anders, maar dan weet je al iets meer.

https://maken.wikiwijs.nl/131924/Sociale_Vaardigheidstraining#!page-4684231

 

Ik snapte eerst ook niet hoe die pagina werkte, maar aan de linkerkant kunt je op die dik gedrukte regeltjes klikken (dat had je zelf ook al bedacht denk ik) en dan zie je een klein lijstje en je kunt op elke regel klikken en dan krijg je rechts op je scherm er wat meer uitleg over.

 

Ik had nog even verder gezocht en zag dat het cjg, dat is het ‘centrum voor jeugd en gezin’ van die cursussen geeft, maar ik weet niet of er eentje dicht bij jou in de buurt zit.

 

Als voorbeeld heb ik een linkje naar het cjg van midden-limburg

https://www.cjgml.nl/showsite.asp?map_id=692871

 

Volgens mij zitten er door het hele land cjg's alleen is er op internet geen overzicht van heel Nederland te vinden. 

Maar als je in google intypt centrum voor jeugd en gezin jouw woonplaats  dan heb je meer kans om 'm te vinden         

Als je niks vindt op jouw eigen woonplaats, dan kun je ook nog eens zoeken op een wat grotere plaatsnaam die bij jou in de buurt ligt. Dan hoop ik dat het allemaal lukt.

 

Succes.

 

Als je er niet uitkomt dan zeg je het hier maar en dan kijken we wel of we je verder kunnen helpen.

 

Komt vast goed.

 

O ja, in plaats van een cursus kun je ook een bijbaantje of vrijwilligerswerk nemen, dan kom je vanzelf wel met anderen in contact en dan leer je vanzelf wel dingen, maar dat is dan natuurlijk niet echt een cursus.

 

Groetjes,

M&M's

 

Reputatie 1
Badge

@M en Ms en @Gebruiker c bedankt voor de tips, ik denk dat ik er wel wat aan heb :)

Oke, bij vragen of opmerkingen laat het maar weten.

 

En @M en Ms ,

Ik vond dat ook eerst irritant wikiwijs , ik ken de site ook, ik gebruik die websites wel vaker voor schooldingen. 

Dat went wel na het 80 x te doen😅.

Ik kan niet teveel zeggen , maar ik ken iemand die daar werkt en ze zei dat ze op veel plekken zitten, meestal bij wat grotere steden.

 

 

Groetjes Gebruiker c 

Reputatie 1
Badge

Hey, ik heb precies hetzelfde probleem. Ik durf iemand vooral niet aan te spreken. 

Niet precies hetzelfde eigelijk bedenk ik me nu.

Ik heb nu geen tips, maar als ik ze tegenkom reageer ik wel hier! 

Liefs, F

Reageer