Skip to main content
Vraag

moeite met naar school gaan

• January 6, 2026
  • 8 reacties
  • 109 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hey hey, ik ben een meisje van 14 en ik zit in de derde. Ik heb best wel vervelende thuissituatie, ik heb autisme (niet heel erg veel last van gelukkig) en een depressie. Nu is de kerstvakantie helaas weer afgelopen en moet ik weer naar school. Ik heb heel erg veel moeite om naar school te gaan, omdat het in mijn ogen nutteloos is, saai, het duurt lang en ik vind het gewoon echt niet leuk. Ik heb opzicht een prima klas, docenten en een paar meiden die me zoveel mogelijk proberen te helpen op school, waar ik heel dankbaar voor ben. Ik weet al wat ik wil doen na school, en ik probeer dat dat voor ogen te houden dat ik toch naar school proberen te gaan, alleen het is zó moeilijk. Het lukt me gewoon niet om de school naar binnen te lopen (zelfs niet als iemand me oppikt), en vaak lukt het me niet eens om uit bed te komen en ik zie het leven door school en m’n thuissituatie gewoon echt niet meer zitten.

hebben jullie misschien tips waardoor het makkelijker is om naar school te gaan?

8 reacties

ghast
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • January 7, 2026

Hoi,

In mijn situatie (door mijn dysautonomie) was het super belangrijk om gesprekken aan te gaan.

Ik heb tientallen gesprekken gehad met school (mentor en zorgcoördinator, etc.) en gevraagd voor steun en kortere lesroosters enz. en het lijkt te gaan lukken. (Ik heb morgen een gesprek of het goedgekeurd wordt en de verdere gang van zaken.)

Wat ik dus je wil meegeven is dat je het aan moet geven aan je mentor of zorgcoördinator of iemand van de school. Zij mogen je niet weigeren en kunnen je misschien begeleiden.

Durf je dat niet? Schrijf misschien een brief en geef deze aan je mentor.

Succes en sterkte. 😘

Liefs,

ghast

LoesDKT
Forum|alt.badge.img+1
  • De Kindertelefoon
  • January 7, 2026

Hoi ​@xxxxxx 

Wat goed dat je dit deelt, het kan inderdaad lastig zijn om hiermee om te gaan :( Onthoud dat je er niet alleen voor staat! Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Loes (De Kindertelefoon) 

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • January 8, 2026

Dankjewel voor je reactie:) Ik ben al superveel gesprekken aangegaan, en ik heb al een eigen rooster gekregen zodat ik minder naar school hoef, maar het lukt me gewoon nog steeds niet… En ze zijn ook erg opdringerig, soms gaat het een paar dagen goed en daarna ben ik gewoon op en extreem overprikkeld, maar willen ze dat ik na die paar dagen nóg een extra les zou gaan volgen terwijl ik de andere dagen met moeite heb gered. 

maar nieuw jaar, nieuwe kansen dus ik blijf gewoon proberen en uiteindelijk kan ik m’n examens doen en door naar iets wat ik hopelijk wél leuk vindt:)

Forum|alt.badge.img+6
  • Praat goed mee
  • January 8, 2026

Je kan het ook aan je mentor vertellen.

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • January 8, 2026

@miarabel457  

die weet het ook al en er proberen veel mensen mee te denken en we proberen heel veel maar toch werkt het gewoon allemaal niet hoe hard we t ook proberen

• January 9, 2026

heyy ik snap hoe je je voelt ik word zelf namelijk zwaar gepest heb je misschien vrienden waar je het over kan hebben of een vertrouwings persoon? ik zelf ben wel een jongen die derde jaars is en ik weet dat dames soms anders ergens over denken dan jongens;) ik praat persoonlijk altijd met mijn vriendin, als jij een vriendje hebt kun je altijd met hem praten als je je daar fijn bij voelt?

Forum|alt.badge.img+6
  • Praat goed mee
  • January 11, 2026

@xxxxxx  hoi , Heb je misschien broers en zussen, of misschien je ouders waar je het kun vertellen of misschien heb je wel vrienden of iemand die je vertrouwt. Of je kunt het er met je ouders over hebben, dat je dit heb, en dat ze met Jr naar de huisarts gaat, voor een afspraak, zodat de huisarts kan vastleggen war je hebt, zodat je bewijs hebt om op school te laten zien als je weer zo'n gesprek heb, zodat ze je serieus nemen.

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Vaste gast
  • January 11, 2026

Heb je al.een keer met je mentor er overgehad misschien kan die je helpen of met je ouders er over hebben .