Skip to main content

Hai,

ik ben 15 en ik heb denk ik echt moeite met gesprekken voeren met mensen. Als iemand tegen me praat raak ik soms zenuwachtig. Of weet ik gewoon niet wat ik moe zeggen. Ik denk 10x na voordat ik iets uit mn mond haal, puur omdat ik niet iets verkeerds of raars wil zeggen. Ik denk dat ik een beetje een trauma heb opgelopen. in mn vorige jaren van mn leven heb ik geprobeerd gewoon te zeggen wat als eerst in me opkomt maar dat is gwn niks nada nopes. Wanneer ik een paar toch iets hebn gezegd zonder te dnken dat mensen het raar gaan vinden, vinden ze het raar en reageren ze alsof ik iets raars heb gezegd. Dus toen heb ik onbewust besloten dat ik gewoon stil blijf als mensen praten en gwn niet mn eigen mening laat horen en gwn lliegen het eens te zijn met hen. dus ja. Dit i wel een groot probleem bij mn vriendinnen sis ze allmaal gw goed en grappig met elkaar kunnen praten, en dan sta ik erbij die gewoon basic dingen zeg zoals '’ja'. iEMAND TIPS?

srry voor alle spelfouten, ik typ met lange nepnagels (nooit meer)

Gewoon proberen jezelf te veranderen , heb een beetje hetzelfde meegemaakt . Ik was vroeger heel onzeker , stil en introvert en niemand zag me staan .  Heb mezelf gewoon verplicht om daaruit te stappen , ben me anders en hipper gaan kleden en ben vooral met andere mensen beginnen omgaan . Was niet altijd simpel om sommige stappen te zetten maar voel me nu véél beter . Hoop dat het jou ook lukt !  

Hoi, als je veel moeite hebt met gesprekken voeren of last hebt van social anxiety, kun je naar een psycholoog gaan. Zij kunnen je misschien helpen om het "stil blijven” af te leren en van je social anxiety af te komen.

Misschien is het wat om nieuwe vriendinnen te vinden, die qua humor en interesses ongeveer dezelfde smaak hebben als jij.

En over het zeggen van basic dingen, misschien meer één op één gesprekken aangaan, in plaats van groepsgesprekken. Bij één op één gesprekken gunt de ander je vaak meer tijd om gewoon na te denken en dit kan je misschien helpen om zo meer originele dingen te verzinnen.

Heeeey

Ik heb dit vroeger ook altijd gehad…

Ik was bang om foute dingen te zeggen waardoor mensen mss met me zouden lachen. Ik merkte hoe banger ik was hoe vaker dit gebeurde hoe meer ik mij schaamde en slecht voelde. Ik ben toen echt gaan proberen rationeel te denken en te denken als ik nu iets stoms zeg mensen gaan daar geen jaren meer aan denken en ik heb mijn uitstraling aangepast. Ik leek vanaf toen zelfzekerder en toen gebeurde er minder stomme dingen maar die angst zelf heb ik ook nog wel dus daar kan ik je niet echt mee helpen.

Succes!

Reageer