Moeilijke vriendschap

  • 27 April 2023
  • 0 reacties
  • 53 Bekeken

Badge

Hoi ik ben Lars (nepnaam) en ben 15 jaar oud en zit in 4 Havo. Ik zit op een school voor kinderen met een beperking, zelf heb ik veel last van migraine en heb ik mijn voet tussen de deur van de school gekregen door mijn lichte autisme.

Voor dit verhaal zijn 4 mensen van belang.

Bart (nepnaam) hij is 18 en zit in sinds dit jaar dezelfde klas. Hij heeft ADHD en is een enorme druktemaker. Ook pest ie redelijk veel mensen die hij '’raar'’ vindt en is hij een soortvan machomannetje.

Daan (nepnaam) hij is 16 en zit in al sinds 3 Havo dezelfde klas. Hij heeft ADHD en is ook een enorme druktemaker. Hij pest mensen met een glimlach en komt er in tegenstelling tot Bart er gewoon mee weg. Hij is bevriend met mij maar alleen vind ik zijn pesterige gedrag echt verschikkelijk. Ik heb het gevoel dat hij graag achter mensen aanloopt en sinds zijn beste vriend Remco (nepnaam) van school is gegaan achter Bart aanloopt.

Ilse (nepnaam) zij is 15 en zit in dezelfde klas. Zij zit in een rolstoel en heeft voor de rest niks. Wij zijn al sinds de 1e bevriend en het gaat eigenlijk altijd wel goed met elkaar.

Remco (nepnaam) Hij is 17 en is sinds kort naar regulier gegaan. Hij heeft autisme en is, vind ik, redelijk arrogant. Ik was lang heel goed bevriend met hem totdat hij afgewezen werd door een meisje en haar bejegende op een manier die ik niet ok vond. Ik heb hem hiertoe aangesproken en sinds toen negeert hij me.

Het verhaal:

Bart had weer iets geflikt bij Engels en kreeg van onze mentor op z’n flikker. Ik lig niet zo lekker bij Bart omdat Remco mij heeft zwartgemaakt bij hem. Bart vroeg zich af wie er had geklaagd en zei terwijl die naar mij keek: ’volgens mij hebben sommige mensen hier een sterke mening maar zijn te pussy het te zeggen.’

Hij ging er dus vanuit dat ik had geklaagd, terwijl ik zeker weet dat Daan het tegen de mentor heeft gezegd (omdat ik en Ilse erbij waren). Ik hou wijselijk mijn mond en hoor het gebrabbel aan wat vervolgens in de klas ontstaat. Vervolgens doet Daan bij zijn nieuwe '’beste vriend'’ alsof hij van niet weet. Mijn theorie is dat hij zijn geklaag vergeten is door ADHD. 

Even later zijn ik en Ilse alleen en zijn wij aan het praten over waarom Daan zo achter Bart aan het aanlopen is. Ilse, Daan en ik vormen een soort clubje. Zij denkt dat mijn theorie klopt.

Gisteren, wat inmiddels 6 dagen sinds het voorval is, begint Daan, tijdens een sleepover, ineens over de Berlijn reis te praten en zegt dat hij hoopt dat Remco en Bart meegaan en dat er geen homo’s, onzekere mensen en nepmeiden meegaan. Ik hou in eerste instantie mijn  mond en ben samen met Ilse redelijk verbijsterd omdat dit precies iets is wat Bart zou zeggen. 

Ilse: Dankjewel, blijkbaar ben ik onzeker.

Daan: Nou ja jullie zijn wel pussy’s als Bart iets zegt. Jullie zouden nooit tegen hem ingaan en ik wel. Want ik ben zelfverzekerd.

Lars: Ga jij tegen hem in dan?

Daan: Meer dan jij, jij bent onzeker en kan niet tegen confrontatie.

Lars: Nou ik weet wanneer je beter je mond kan houden en heb geen zin in nutteloze energieverspilling.

Even later zitten ik en Daan op de bank omdat Ilse naar de wc moet en daar een til lift voor nodig is.

Ik zit op m’n telefoon te grappen met m’n broer.

Daan: wordt jij straks door je mammie opgehaald?

Lars: ja.

Daan: wees zelfstandiger joh, je zit in 4 Havo.

Lars: we zijn 40km van m’n huis vandaan en het dichtbij zijnde OV is in het volgende dorp wat 5 km verder weg is.

Daan: kan je niet fietsen ofzo.

Lars: dat jij ervoor kiest om 10 km te fietsen betekend niet dat ik niet zelfstandig ben als ik liever geen 40 km fiets.

 

Deze voorvallen maken mij een beetje onzeker er zijn meer voorbeelden van dit soort dingen te vinden. Ja ik ben redelijk afhankelijk van vervoer door zoals Daan minachtend zegt ‘mammie’ maar geeft hem dat een excuus om zo vreselijk minachtend te doen. Ook maakt hij soms grappen over mijn gewicht en zegt dat ik wat vaker naar de sportschool moet gaan. Hij weet niet dat ik dat doe maar in tegenstelling tot hem en Bart er gewoon niet over praat. 

Eerder hadden Remco, Daan en ik een clubje en dat ging lang goed totdat ik ruzie kreeg met Remco. Ik heb nu een clubje met Daan en Ilse. Ik ben bang dat ik het probleem ben en dat ik daardoor mijn vrienden kwijtraak. Ookal hebben ik en Ilse nog steeds een goede band ben ik redelijk nerveus voor de volgende schooldag op vakantie. Wij 3en (Ilse, Daan en ik) hebben het lang leuk gehad, maar ik vind dat Daan redelijk aan het ontsporen is en wil hem eigenlijk op een lager pitje zetten qua vriendschap.

Wat denken jullie dat ik moet doen?

 

Sorry voor het lange bericht, haha


0 reacties

Geen reactie

Reageer